Kliar av man och svans

V

Valkyriaa

Hejsan!

Tack vare alla dessa flygfän som härjar på sommrarna så kliar min stackars häst av sig all sin man och svans. Jag smörjer o smörjer men blir inte till sån stor skillnad :mad:
Är det någon som har nå tips på nån bra salva eller liknande?
Kanske något "hemmagjort" knep?

Tacksam för svar :bow:

Sv: Kliar av man och svans

Antar att hästen bara gör det under sommaren?

Jag skulle rekommendera att du tänker på att duscha hästen varannan vecka så att du får bort allt gammalt och det fungerar även som lite kylande effekt. Det brukar våra eksemhästar gilla och de håller sig även mkt fina. Syns knappt på dem att de kliar sig. Efter duschen så smörjer vi dem och smörjer sedan varje dag.

En bra lotion är equie-lotion som säljs på granngården, har hästen värre problem så finns även equie-creme som är lite tjockare och tar lite längre tid att massera in. Men dessa två preparat har fungerat väldigt bra på våra hästar.

Men som sagt, jag tror många gör det misstaget att de smörjer och smörjer och smörjer så att det blir lager på lager på lager och då kan det ju börja klia bara av det. Så mitt råd är att duscha av allt imellanåt, vilket hästarna uppskattar (kanske inte de första gångerna, men de vänjer sig) och sedan smörja.

Lycka till

Om du går in på hööks hemsida så finns en lition som heter equi-lotion och en som heter equie-lotion tror jag. Ville bara tillägga att det är den första varianten som jag använder.

Finns massor av eksemtrådar på forumet om du söker lite.

Nylanders är toppen mot klåda i man o svans. Kan dock bli lite kladdit men hellre det och ha tagel kvar ist.

Föreslår eksemtäcke från Boett (de enda som verkligen funkar i längden enl. min mening)(mycket bättre än kletiga salvor i längden)
Man kan behöva flera stycken per häst för att hinna tvätta och laga dom mellan varven. Jag har tre per häst.

Lösdrift för hästen att gå in i med köldridå som håller insekterna utanför. Gärna lite mörkt därinne, så inte insekterna söker sig in.
Mina går in i lösdriften självmant vid 16 på sommaren, och går ut igen vid ca 22. Står även inne en stund mitt på dan.De är alltså mest ute på natten.

Flughuva( dessa hästar har ofta även extra mycket besvär med rinnande ögon också)

Insmörjning av skap och runt öron, ganacher, mellan framben, med tex Nylanders, men det finns en uppsjö av insektsmedel.

Tänk på att tex svidknottsperioden är mycket lång, från ca 1 Apr-ibland en bit in i November. Så ta inte av täcket för tidigt, är mitt tips.

Nylanders hästcreme är jättebra.
Jag kan även rekommendera PROB-schampo, som man för bästa resultat kombinerar med PROB-olja. Mycket effektivt!

Immer

Jag saljer aloe vera produkter har i england...Om du far tag i en distrobutor i sverige sa be om Aloe Vet spray och aloe vera gelly...Dom 2 produkterna ar helbra mot allt :) www.foreverliving.com och hitta sedan den svenska sidan.... :banana:

Jag använder Aloe Vera på min islandshäst med eksem. Det funkar kanon. Hennes ägare är återföräljare och väldigt bra på området.

Yrpa sprayas med en mjukgörande spray gärna två gånger om dagen (jag gör det innan ridning och efter ridning). Idag badade jag henne och hoppas på att få se goda resultat under morgondagen.

Allt vi använder är Aloe Vera, hon får även en "saft" i fodret 1 gång om dagen. Som ägaren säger så bör detta ge resultat fr.om nästa år, då hästen fick eksem förra året. I år har det bara handlat om att lindra det för henne.

Jag går i god för att Aloe Vera gör susen om man använder det på rätt sätt och inte fuskar.

Men samtidigt så tror jag på andra produkter med och är inte sen med att testa dom om det skulle behövas.

/Anna

Hej,
en fjording jag hade förra sommaren gjorde lika dant.
Jag fick tipset att lägga spensalva i 'hårbotten' på henne,
och det hjälpte!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
455
Senast: Ponylove
·
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 241
Senast: sorbifolia
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 158
Senast: cirkus
·
M
Hästvård hej mitt sto har börjat klia svansen en massa! Hon är en islandshäst på 16 år och har aldrig haft exem tidigare, vad kan detta bero...
Svar
1
· Visningar
637
Senast: M-oaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama