• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare spindel_17
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 069
S

spindel_17

jag gav kli till mitt sto och frågade en vännina om kli och så,för och nackdelar.
och hon påstod att kliet kan orsaka urkalkning av skelettet....
stämmer det???

Sv: kli

Ja, det kan tydligen blockera intaget av fytatfosfor (tror jag det heter) så det kan nog ställa till problem med urkalkning av skelettet. Såg i en annan tråd att HH svarade ungefär som att det var bra att ge lucern (som är kalkrikt) i samband med kli.

Ja att balansera kalcium (Ca) och P (fosfor) är VÄLDIGT viktigt i en foderstat. Lucern innehåller som du säger mycket kalk, men även betfor är bra att balansera kli mot. Jag frågar i en annan tråd om även morötter är kalkrika (eller iaf fosforfattiga) och trådkapar lite och frågar här också.

Och fosforhalten gör att Ca/P kvoten blir lägre, men kompletterar man med kalk eller något annat kalkrikt foder borde inte det vara någon problem så länge man håller sig under 100g/100kg häst och däromkring.

Ylva86: jag skulle vilja veta mer om påverkan på fytatfosforet som du skrev om.. har du nån så källa man kan läsa mer?

Beror nog i så fall på den höga fosforhalten i kli (somd e andra redan nämnt). Det är nämligen så att det aldrig får bli mer fosfor än vad det är kalcium i en foderstat - fosforen "äter då upp" kalciumet och hästen får brist på kalcium trots att den får sitt kalciumbehov täckt. Det är därför kvoten (balansen) mellan kalcium och fosfor är så viktig!

Om man inte har tillgång till foderkalk, går det bra att ge hästen vilken annan sots kalk som helst?

Jag läste själv i en tråd där HelenaHandberg skrivit. Hon är husdjursagronom. Sökte på kli och fick upp informationen där.

Aha, du är är ständig informationskälla!

Ja jag tycker sånt här är så himla intressant och är en riktig "läsare" som är självlärd (genom att ha läst på svensk näringslära om hästar och varit MYCKET här på forumet och lärt mig av andra - se bl a nedan nämnda namn). Har lätt för att ta till mig och minnas fakta om sånt som jag är så pass intresserad av! Och minns jag inte riktigt har jag alltid böckerna här intill. ;)

Men någon expert är jag inte! Det kan man kalla HelenaHandberg för istället. Vår expert här på foder-forumet! :)

Jag har också lärt mycket av Helena. Det har varit ovärderliga kunskaper när min nye gubbe fick fång. Jag kunde nästan instruera veterinären:). Detta med värden och hit och dit blir dock för mycket för min gamla hjärna. Då är det bra att snappa upp grejer av folk som gillar att läsa mycket och lära. Därför läser jag med glädje när jag ser till exempel ditt namn, Strajder, Helena och några andra.

Får jag komma med en lite omvänd fråga - vad händer om man har bra kalciumvärden men för lite fosfor i foderstaten?? och hur motverkar man detta (om inte vetekli "hjälper tillräckligt")??

mvh Tessan

Av veteklis fosforinnehåll kan man räkna med att hästen kan tillgodogöra sig ca en tiondel. Har man ett överskott av kalk i fodret så kan man ge vetekli och alltså räkna det som 10 % av uppgivet innehåll. Eller följa Adenochromes förslag. HH

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 158
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 013
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 322
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 269
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka