Kli i svansroten, exem?

luvatuva

Trådstartare
Min häst, svenskfödd kille på 12 år.

Märkte i sommars att han kliade sig på svansroten.
Inte så att det blev sår, jag försökte kolla men såg inget som såg konstigt ut.

Jag tvättade svansen regelbundet och i perioder smörjde in med "superbra hästsalva" men tyckte inte att någon hjälpte mot kliet.

Han är annars mycket okänslig mot mygg/knott / flugor när man är ute och rider mot vad andra hästar kan vara.

Kan det vara exem han har, och vad kan jag göra åt det det?
Tyckte att kan kliade sig nästa bara i boxen.

Sv: Kli i svansroten, exem?

Är det bara på sommaren han är "kliig"? Min häst får klåda när han går ute dygnet runt på sommaren, och försvinner när jag stallar upp honom på hösten igen, med en övergång för svansroten ser ut som en svintoboll... Inga exem men han blir ganska fet i päls och tagel och svansroten är i princip enda stället han inte kommer åt själv.

Sv: Kli i svansroten, exem?

Är det bara på sommaren han är "kliig"? Min häst får klåda när han går ute dygnet runt på sommaren, och försvinner när jag stallar upp honom på hösten igen, med en övergång för svansroten ser ut som en svintoboll... Inga exem men han blir ganska fet i päls och tagel och svansroten är i princip enda stället han inte kommer åt själv.

Ja, bara på sommaren han kliar sig, och svansen är som du beskrev, svintoaboll.
Dock gick min inte ute dygnet om, men stod i utebox.
Men de sommrar han har gått ure dygnet om så har han inte kliat sig

Liknande trådar

Hästvård Alla trådar om eksem är gamla, så jag passar på att starta en ny, för jag misstänker att det är fler än jag som har en eksemhäst. Tänkte...
2
Svar
33
· Visningar
3 101
Senast: sthu
·
Hästhantering Jag gillar att kika på hästnet, och jag tittar allt som oftast på shirehästar, ardenner och tinker. Dom är annorlunda och maffiga...
Svar
5
· Visningar
1 607
Hästvård Har ett flugskimmel sto på 20 år såg för någon vecka sedan att hon kliade svansen ,kollade lite närmre och upptäckte att hon var ganska...
Svar
12
· Visningar
2 006
Senast: Lena_B
·
Hästvård Hej! Jag har en islandshäst på 11 år och förra sommaren så upptäckte vi att han har fått sommarexem. Vi började behandla så gott vi...
2
Svar
23
· Visningar
4 535
Senast: linda93
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar