Kli i rumpan på 17 veckors valp.

MM

Trådstartare
Min tjej har börjat klia sig en del i rumpan. Alltså så hon sitter och drar rumpan för att klia sig. Mer än vad jag sett andra hundar göra det.
Min förra hund kunde klia sig så nån gång ibland men nya vovven gör det flera ggr om dagen.

Läste att man kunde behöva avmaska?
Vad för maskmedel är det då jag bör använda?
Hon var avmaskad som en valp ska vara hos uppfödaren innan hon flyttade till oss.

Eller om någon annan har en ide om kliandet?

Hon fick göra ett foderbyte då jag inte ville ge det hon fick hos uppfödaren av flera anledningar, men det gjordes långsamt under 2-3 veckor. nya fodret är James wellbeloved kalkon och ris som hon ätit enbart sen nån vecka tillbaka.
Om nu detta kan spela roll.

Men har ni tips så är det välkommet. kanske är hon bara mer kliig av sig.

Sv: Kli i rumpan på 17 veckors valp.

Något av det vanligaste problemet som gör att hunden kanar på rumpan och kliar sig är ju att det är något som irriterar i analsäckarna. Det kan behöva behandlas av veterinär om så är fallet.

Är hunden ren runt anus så det ex inte sitter några små bitar av torkad avföring som kan irritera?

vad jag sett så är hon ren men jag ska dubbelkolla sen. det är möjligt att det kanske sitter något litet som jag inte sett.

när du säger det så brukar hon nog mest klia sig när vi kommit in från en promenad. kan ju vara så enkelt att hon behöver klia sig efter hon bajsat.

När jag skaffade valp sa uppfödare och en veterinär jag pratade med att man ska avmaskning valpen när den är 12 veckor mot spolmask. Det finns ett avmaskningsmedel för valpar på apoteket, det är pasta i en gul förpackning (minns ej namn)
Annars kan det va som Mia sa analsäcksproblem eller skit som sitter kvar och irriterar..
Hoppas valpis slipper sitta kli snart :)

Banminth :) .
TS: Om du inte avmaskade hunden som 12-veckors så kan du göra det, annars går det att köpa ett "Kolla Masken"-set på apotek eller liknande. Du tar då prov från hundens avföring och skickar in till labbet (allt finns med i förpackningen) och så får du svar på OM hunden har mask och i så fall VILKEN SORTS mask, vilket avgör vilken typ av avmaskningsmedel som bör användas.
Men kolla upp analsäckar och bajsrester först!

Hennes rumpa ser fin ut och jag klämde lite runt analsäckarna men det var inget irriterat. Hon undrade mest vad jag sysslade med.
Så jag kör en avmaskning till. Hon äter ju en massa skit ute på promenaderna så det är ingen omöjlighet. Harbajs är en delikatess som jag förstått det.. och även hundbajs.. Blörk!

På infon från hennes uppfödare står det att hon är avmaskad 5 ggr med banminth, senast den 1/10 och så står det att jag ska avmaska vid 5 månaders ålder och sen igen när hon är 1 år.
Hon blir 5 månader i början på december.

Så jag kör en lite tidigare avmaskning.

Skulle det inte sluta klia sen så ringer jag veterinären.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
6 586
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 995
Senast: Kilauea
·
Övr. Hund Behöver akut hjälp! Vi har köpt en valp (8 veckor, storpudel) som vi bara har haft några dagar men det visade sig direkt när vi fick...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
16 634
Senast: Pudelägare
·
Hundhälsa Min valp ska få sin 12-veckors spruta den 14 juli. Hon ska ju avmaskas en vecka innan detta och jag har köpt hem Axilur 250 mg, enligt...
Svar
18
· Visningar
1 540
Senast: Jensa75
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden