kli i örat

Tez1

Trådstartare
Jag undrar om någon vet om hästar kan drabbas av öronskabb, öroninfl eller liknande som gör att de kliar sig mycket.
Jag har uppmärksammat att min valack kliar sig väldigt mycket med bakhoven på ena örat. Det började för ca 2 veckor sen men jag har inte tagit så stor notis kring det förrän nu när han tom har kliat bort håret.
Det är bara ena örat som han kliar.
Ideer någon?

/t

Sv: kli i örat

Mja det har inte min.
Han har aldrig tidigare haft ett onormalt behov av att klia sig varken i örat eller någon annanstans.

Hästar kan få svamp i örat men även öroninflamation.

Vår häst blev kal i örat när han hade svamp.

Behandlingen han fick då var att tvätta med virkon och sedan på en salva som veterinären skrev ut efter att hon hade konstaterat att det var svamp.
Man får vara väldigt försiktig med virkonet eftersom det inte får rinna ner i örat då det kan skada trumhinnan.

Är han skorvig och sårig inuti öronen?

Kan då vara insekter som biter honom. Min får det om jag inte håller rent och smörjer med renons flugkräm i öronen. Obs - ej djupt in i örongången förstås. Han har inget eksem utan det är just att det kliar i öronen av betten.

Hur diagnosticerades det?
Kan man se om de har svamp?

/t

Hon (veterinären alltså) gissade att det var svamp och vi började behandlingen innan provsvaret hade kommit eftersom hon tyckte att det var så typiskt svampliknande, men det gjordes något utstrykningsprov om jag inte minns helt fel.
Provsvaret visade mycket riktigt svamp.

Vår var skorvig, kliade mycket och var rädd om öronen, att det sedan hade varit väldigt regnigt en period gjorde att det var lättare att utesluta andra saker.

Liknande trådar

Foder & Strö Har en arab på 7 år (chokladbrun) som som jag börjar misstänka någon sorts känslighet mot gräs. Tar från början. Han har varje år under...
Svar
1
· Visningar
565
Senast: lytesout95
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 517
Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 948
Senast: Seabaz
·
Kropp & Själ Hur får man en anhörig som de senaste åren (ca fem) inte riktigt fullt ut klarat av att ta hand om sig själv att förstå behovet av hjälp...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
14 120

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka