Kleinspitz

F

Fruentimber

Min sambo vill ha en "egen" hund och är fast i raser som pomeranian, yorkshireterrier, shih-tzu etc. Jag försöker styra honom mot något som inte har andningsbekymmer, problem med rumsrenhet eller sjukt mycket päls (eftersom jag vet att det är jag som kommer få ta hand om det). Jag orkar inte hålla på att raka ner, det har mina shih-tzus sett till att jag tröttnat på rejält. :angel: Den ska alltså ha en vardagsduglig päls från början.

Eftersom han är hopplöst förtjust i pomeranian föreslog jag att han skulle kika på kleinspitz. Någon här som har en sån, kanske? Som kan berätta lite? :) Tack på förhand!

:meh:

Med "egen" menar jag att det egentligen är jag som innehar det största hundintresset. Givetvis har vi hundarna tillsammans, men våra intressen går isär när det kommer till ras och tid/intresse för träning etc. Medan jag föredrar en arbetsvillig hund och lägger många timmar på träning, utställning, engagerar mig i klubben osv så söker han något till sällskap som är mer "hans". Simple as that.

Nu har ju inte jag kleinspitz, utan den något större varianten Mittelspitz, men jag tänkte ändå att jag kunde skriva några ord då jag valde mellan de två storlekarna och har pratat med ägare och uppfödare av båda varianterna. Min uppfattning av kleinspitz är att det är en pigg liten krabat som mycket väl skulle kunna fungera som tränings- och tävlingskompis i t.ex. agility och rallylydnad, men vad jag förstår det som nöjer de sig gladeligen med att vara en lite aktivare sällskapshund. Den kräver vad jag förstått ingen megajobbig pälsvård, jag kammar min mittel bakom öronen 3 ggr/vecka eftersom att det är främst där som tovorna bildas och borstar igenom hela honom 1-2 ggr/vecka och skulle tro att detsamma skulle räcka för en Klein (min är förresten precis på gränsen mellan Klein och mittel). Jag valde Mittelspitz av den enkla anledningen att jag ville ha lite mer höjd och lite mindre bjäbbighet :D Skall får man såklart räkna med, men min är ändå relativt tyst, så är man bara konsekvent med att hunden inte skäller i tid och otid så tror jag inte att det ska vara ett problem (min terrier är mer gapig än spetsen :)). Vad gäller rumsrenheten så är det väl allmänt känt att småhundar kan vara lite senare, men jag har hittills inte hört att det ska finnas samma problematik hos kleinspitz som det kan finnas hos Chihuahua.

Jag förstår det. Jag reagerade på "eftersom jag vet att det är jag som kommer få ta hand om det" - det behöver ju inte vara så, menar jag. Hans hund; hans ansvar.

Ta hand om pälsen, ja. Inte hela hunden. Klart att jag kan lära honom trimma hunden men jag tror att vi båda egentligen helst ser att vi slipper sådant överhuvudtaget. Du behöver inte ge mig tips om hur jag ska uppfostra min sambo.

Nu har ju inte jag kleinspitz, utan den något större varianten Mittelspitz, men jag tänkte ändå att jag kunde skriva några ord då jag valde mellan de två storlekarna och har pratat med ägare och uppfödare av båda varianterna. Min uppfattning av kleinspitz är att det är en pigg liten krabat som mycket väl skulle kunna fungera som tränings- och tävlingskompis i t.ex. agility och rallylydnad, men vad jag förstår det som nöjer de sig gladeligen med att vara en lite aktivare sällskapshund. Den kräver vad jag förstått ingen megajobbig pälsvård, jag kammar min mittel bakom öronen 3 ggr/vecka eftersom att det är främst där som tovorna bildas och borstar igenom hela honom 1-2 ggr/vecka och skulle tro att detsamma skulle räcka för en Klein (min är förresten precis på gränsen mellan Klein och mittel). Jag valde Mittelspitz av den enkla anledningen att jag ville ha lite mer höjd och lite mindre bjäbbighet :D Skall får man såklart räkna med, men min är ändå relativt tyst, så är man bara konsekvent med att hunden inte skäller i tid och otid så tror jag inte att det ska vara ett problem (min terrier är mer gapig än spetsen :)). Vad gäller rumsrenheten så är det väl allmänt känt att småhundar kan vara lite senare, men jag har hittills inte hört att det ska finnas samma problematik hos kleinspitz som det kan finnas hos Chihuahua.

Tack för svar! :) Låter som en trevlig liten hund. Försöker styra bort honom från de hundraser som jag vet ofta har problem med rumsrenhet, tänkte att kleinspitzen inte borde vara så drabbad.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 443
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Med inspiration från tråden "Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?" så vore det kul med en lista på raserna och hur sund/osund...
Svar
5
· Visningar
7 060

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar