Klegg i öronen

Kalaspinglan

Trådstartare
Mitt lilla yrväder luktar illa ur ena örat och har en massa "klägg" där. Vi har så gott det går försökt att göra rent det, men jag upplever att det kommer tillbaks ganska snabbt. Tidigare har jag inte upplevt att han är irriterad i örat, men i morse tyckte jag att han kliade sig ganska mycket där (kanske bara en tillfällighet?!).

Har någon tips på vad jag kan göra för att ta bort detta, eller till och med en förklaring på vad det är?

Tack på förhand!
Pinglan

Sv: Klegg i öronen

Vetriderm från apoteket har funkat bra på mina hundar när dom varit geggiga och kliat sig i öronen.

Mia.

öroninflammation låter det som, åk till en vet och försök få fucidin utskrivet så blir det bättre.

Försökt med vetriderm men det hjälpte inte på min hund!

Har ringt till veterinären och det kostar 400 kr !!!! att få honom undersökt. Helt ofattbart oförskämt dyrt!

Törs jag köpa receptfritt och testa över helgen och se om det blir bättre, eller ska jag boka tid idag??!

Pinglan

Om hunden inte är mkt irriterad så tycker jag att du kan prova receptfritt över helgen (det är ju inte säkert att du kan få en tid hos en veterinär idag ändå?) men är han inte bättre på måndag så ska du absolut boka tid. Det låter precis som om det är öroninflammation och min egen erfarenhet av detta är att det enda som fungerar är fucidin som du får på recept av veterinär.
Angående kostnaden; har du kollat med flera veterinärer? I o f är väl 400:- ganska normalt. Men när det gäller andra saker så har jag märkt att det kan skilja MYCKET i pris mellan olika veterinärer.

Senast ändrad:

mina labbe hade också sånt som yngre men det försvann med vanlig öronrengöring. häller i lite sånt då och då i förebyggande syfte, och så luktar det så gott!

Jag hade även en veterinär som hade förkärlek till att alla problem med öronen var öronskabb... Han skrev ut en dyr medicin, men enligt disktriksveterinären, som har varit helt suverän så kan man lika gärna använda matolja... Men man måste vara säker på vad som är fel. Våran har/är ett öron barn och numera så behandlar vi med ett ganska starkt medel som jag får utskrivet men vi har skickat in svamp och bakterier odlingar två gånger så det är det som spökar. Men nu har han faktiskt klarat sig ett helt år snart! :bump:
Men som sagt börjar med att göra rent öronen med öronrens, blir det inte bättre över helgen så ta kontakt med veterinär igen, kolla med andra hundägare i närheten om de har tips på bra och billiga veterinärer. Min är visserligen inte så billig när han väl gör något men han ger ofta kostnadsfria råd per telefon och gör lite extra utan att ta betalt. Kan ju vara för att vi har varit det ganska ofta under en period... :angel:

Man kan prova med Epi-otic öronrens som man kan köpa
hos veterinären. Det kan ta ned en mild irritation. Detta
låter dock som om det behöver undersökas och ev. få
recept.
400 kr är faktiskt inte så mycket när du tänker att du
betalar minst 120 kronor när du går till läkaren och det
är subventionerat och inte lika hög moms.

Hej!

Tack för era svar!
Nu har jag varit på apoteket och köpt Epi-Otic och testar detta över helgen. Jag har konsulterat ytterligare en veterinär som också tycker jag ska pröva över helgen, eftersom han inte visar någon irritation, skakar på huvudet eller kliar sig överdrivet i öronen.

Pinglan

Epi-otic är bäst av alla milda öronrens tycker jag. Vår förra leonberger hade som unghund stora problem med öronen, vet.besök, fucidin m.m. fick vi hålla på med. Men sedan jag bytte öronrens till Epi-otic höll sig öronen fina i alla år.

Om inte hunden är påtagligt irriterad (skakar, kliar), är röd och svullen eller verkar ha ont, skulle jag försöka rengöra själv med öronrens. Var bara noga med att fylla örat "överfullt" så att det verkligen når in i hela örat.
Efter någon/några rengöringar kan man se om det går över, om inte skulle jag åka till veterinären.
Veterinären kan enkelt titta i mikroskåp för att se om det är skabb.
Mot öroninflammation finns det mängder av penicillindroppar, tex Fucidin, Surolan mm. Själv är jag dock lite skeptisk mot "slentrianmässig" antibiotikaanvändning, så jag passar mig för att behandla i onödan. Men om det behövs - absolut.

I mitt fall fick min hund (som har stora hängöron och trånga hörselgångar) stora problem och vi fick behandla gång på gång. När det inte gick över gjordes tillsist en bakterieodling, och visade på bakterier.
Jag upplever att många veterinärer bara skriver ut droppar och dylikt lite väl snabbt, utan att ta reda på orsaken till problemet. :crazy:

Att öronen blir smutsiga och kletiga ibland är väl helt normalt, det drabbar nog de flesta. Så länge inte hunden har ont eller lider räcker det oftast med att rengöra själv. Om det inte går över tycker jag man bör göra bakterieprov, det kostar några hundralappar men är värt det.

Hej igen!

Nu har jag gjort rent öronen och vilken skillnad det blivit redan. Vi får väl se hur det ser ut i morgon.

Vilken tur att ni finns här så okunniga jag kan få goda råd! :bump:

Tack!
Pinglan

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 576
Senast: fixi
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 006
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 137
Senast: tott
·
Övr. Katt Jag har under många år funderat på att skaffa katt, men inte vågat ta på mig det ansvaret. Möjligheten att få kattvakt är också...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
14 348

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka