Klaustrofobi i ridhus? *blev lite långt*

Megs

Trådstartare
.....vet inte om lagt denna tråden rätt....men men, är det fel kan väl nån vara snäll o flytta den?

Undrar bara om nån har erfarenhet eller har stött på hästar förut som haft "klaustrofobi". Tror att min häst har det nämligen:crazy:

De första dagarna jag hade honom hemma var han allmännt tittig o hoppig, vilket jag tyckte var ganska förståligt med tanke på allt nytt.

Nu efter ett par tre veckor jag jag märkt att han är jättespännd i ridhuset om dörren är stängd, speciellt rädd för det han inte kan se utanför om ni förstår vad jag menar. Ännu värre om andra hästar är inne samtidigt, alla ljud de gör när han inte kan se dem är livsfarligt!
han är fortfrande spännd o hoppig i ridhuset om dörren är öppen, men inte alls lika nervig som om dörren är stängd.
Nu i helgen tog jag ut honom utomhus, på fältet vid stallet och även på vägarna i trafik. LUGN SOM EN FILBUNKE!!!

Tror ni att han har klaustrofobi?

Hur vänjer man honom bäst i att vara i ridhus? Han är ex. gallopör så jag antar att han blivit mest tränad utomhus.
Nu i sommar är det ju OK att vara ute, helts ute t.o.m, men i vinter när det e regningt, mörkt o kallt vill jag ju att han ska vara Ok att rida inne med. Han måste ju vänja sig nån gång, eller hur?
Hur tror ni e bäst?
Bara ta honom till ridhuset en stund var dag så att märket att det e OK eller?

Tips?

Sv: Klaustrofobi i ridhus? *blev lite långt*

Ja du har ju svarat själv;)... Försök få hästen trygg med dig så kommer den att fixa olika miljöer tillsammans med dig och så småningom försvinner oron om den regelbundet får upptäcka att det inte händer nåt otäckt.

Hästar är lite klaustrofobiska djur.

Jag har haft två som var helcoola ute, men om något lät utanför ridhuset spände de sig direkt.

Det beror nog på att de inte kan se vad som händer.

Jag tror inte din häst har klaustrofobi. Jag har haft en som var det, men det märktes i små boxar/stall med låg takhöjd/transporten etc, aldrig i ridhus.

Däremot har jag haft flera individer som reagerat med att bli väldigt nerviga och hoppiga när de HÖR ljud men inte SER var det kommer ifrån (dylika hästar åker förresten nästan alltid bättre med lilla luckan i släpet öppet, så de kan höra OCH se - då är det lugnt). Så jag tror att det bara är en träningsfråga, fortsätt vänj honom med ridhuset - gärna om du kan släppa honom lös där och låta honom känna att han har frihet att skvätta iväg om han känner att han behöver det.

Håller med. Det är alla ljud och konstigheter båda i och utanför ridhuset dom reagerar på. Min ville tex inte gå nära väggarna första gången, där var det läääskigt.... Men blev bättre för varje gång, så det är bara träning som gäller. :)

en nordsvensk som jag känner kan inte vara i en transport man måste nästan ha den största lastbilen man kan hitta..
men han blir säkert bättre:rofl:

Liknande trådar

Hästvård Nu behöver jag bolla lite tankar ang om jag behöver oroa mej eller inte. Kan börja med att säga att hon är inbetad för hand och sen...
Svar
5
· Visningar
1 012
Hästmänniskan Denna gång valde jag att inte vara anonym, känns bäst så. Visa vem jag är. 2007 är ett år jag helt vill ska falla i glömska. Ett år...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
9 317
Hästmänniskan Idag var jag och hälsade på ett stort inackorderingsstall i närheten av mig och kollade in deras nya ridhus. Med mig hade jag dottern på...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
7 337
Senast: Invinciblestables
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall där fodringar under vardagar (3 ggr om dagen) samt utsläpp tidigare har ingått i hyran men nu pga. ändrade...
Svar
9
· Visningar
1 358
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama