NH handlar enbart om att psykisk dominera och ta ifrån hästen viljan. Jaga, hota, hela grundtanken om att vi måste psyka ner och kuva hästen för att kunna använda den. Det är sjukt, det får mig att må illa. Hästen vill samarbeta, det finns öht ingen anledning att använda tvång och dominans. Vi behöver bara lyssna och fråga på ett sätt hästen förstår, med respekt och empati.
Psykisk misshandel är väl så illa som fysisk misshandel och NH är som att slå hästens själ....
Hempfling skulle jag inte klassa som NH. Väldigt länge sen jag läste hans böcker och kommer inte ihåg så mycket, men han har vad jag minns delar som är väldigt bra men enstaka metoder som fortfarande handlar om dominans. När han stöter på problem tenderar han att återgå till en hierarkisk tankegång och metod. Hans grundtanke om hästen är dock mycket sundare än tex Roberts som har lyckats inbilla så många att NH är snällt mot hästen....
Om man vill läsa Hempfling så tycker jag boken om hästens personligheter är den bästa. Egentligen så känns det främmande att fysiska karakteristiker ska påverka personligheten men jag ser det mer som att själen och tanken påverkade utseendet. Linda Tellington Jones är inne på samma spår i en av sina böcker om att analysera hästens huvud och hennes tolkningar stämmer mycket väl överens med Hempflings. Också en läsvärd bok! Allt hon skriver har stämt 100% på mina hästar.
Personlighetstyperna i Hempflings bok stämmer väldigt väldigt bra och kan lära folk något om hur de ska träna och tänka för att på bästa sätt ta tillvara på sin hästs egenskaper och lycka, och att anpassa ambitionerna efter hästens förutsättningar. Även nyttig för de som ska köpa häst, läs beskrivningarna och fundera på vilken personlighet som kommer matcha dig och det liv du kan erbjuda hästen. Är du en hård och tuff person som vill tävla massa och ha en enkel och tålig häst så köp för guds skuld inte en Dansare eller Pegasus, ni kommer bli lika olyckliga båda två. Och lika olycklig skulle jag och tex Bonden bli tillsammans.
Jag hade den stora äran av att dela 15 år av mitt liv med en Pegasus och om jag läser boken igen nu så är det som om han kände min häst.
Men om du verkligen vill förstå hästar och hur en hästflock fungerar, hur deras roller ser ut, hur vi ska lära oss att samarbeta istället för att behandla hästen som en slav, då ska du läsa boken Alla Kungens Hästar. Den är inte lättläst, särskilt inte för den som är fastlåst i ett mönster av hierarki, så läs den flera gångar tills du förstår allt för det är viktigt.