Klaus Hempfling - Tankar, åsikter, reflektioner

DressageNerd

Trådstartare
Hej hörrni!

Jag är inte i NH-svängen och har precis bara hört om Klaus Hempfling, såg en gammal Hippson artikel och blev nyfiken. Många NH-gurus får en del kritik här och var, såsom Pat Parelli och Monty Roberts så jag är lite nyfiken på om folk här har någon erfarenhet av Hempfling. Vad tycker ni om hans metoder? Hur står de sig i jämförelse med andra stora (större?) NH-läror osv.

Jag är inte super inne i NH världen, men läser hyffsat ofta lite smått här och där. Och båda de andra du nämner finns det rätt mkt om där de gör saker som får det att vrida sig i magen på mig. KFH däremot har jag i stort aldrig hört något ont om.
Exakta skillnader mellan olika hanterings-skolor är jag inte nog insatt i för att våga säga så mkt om. Ska bli intressant att se någon annan jämföra :)

K är i grunden en filosof och det märks i hans sätt att tänka runt hästar.
Tycker hans böcker är inspirerande även om jag inte håller med i allt.

Hempfling är ju som sagt främst filosof inte hästhanterare . Främst är han ju "känd" som just filosof och kategoriserade ang olika personlighetstyper hos hästar .

För ca 20 år sedan (mitten av 90-talet) hade jag två hästar inackorderade hos den person som översatte den första av KH:s hästhanteringsböcker till svenska (minns inte vad boken hette). Personen hade mycket kontakt med KH och använde sig gärna av hans metoder.

Jag fick en hel del nyttig hjälp med ett tufft ungsto som jag hade då. Det var enkla, men effektiva metoder, som fungerade bra på min häst. Någon annan form av NH-metod har jag aldrig sysslat med (även om jag varit på ett antal clinics med mer eller mindre duktiga hästhanterare), så jag kan tyvärr inte jämföra men andra läror.

Jag gillar att han inte har massa manicker. Han har sig själv som redskap. Han har inte massa steg, övningar och sånt att gå igenom. Bara öppen kommunikation.

Därigenom tror jag också att hans metoder är svårast att lära sig. Det handlar så mycket om att var enormt medveten om sitt kroppsspråk och sina signaler. Det är svårt att läsa sig till.

Jag anser inte att Hempfling går under begreppet NH. Jag tror inte att han själv nånsin har påstått det heller faktiskt.

Jag fick hans VHS för många herrans år sen och sen dess är han min största häst-inspiration. Jag är själv tveksam till karraktäriseringen han gör i Hästarnas budskap men som sagt är han en filosof och det framgår väldigt mkt i den boken tycker jag. Dansa med hästar är mer konkret.

Parelli och Monty använder sig av metoder och övningar, Hempfling gör inte det. Han betraktar hästen och utgår från den. Det finns inga instruktioner utan det handlar om att förstå hästen och lära sig läsa den. Monty och Parelli är fö också olika varandra. Man kan inte dra dem över en kam. Dessa tre har olika filosofier och sanningar, och arbetar på olika sätt, med olika saker. Som att jämföra en hopptränare med en dressytränare, eller akademisk ridkonst.

Det är nog ett ämne för en helt annan tråd. Det är många som tycker att han pressar hästarna onödigt hårt bland annat.

Jag har inte hört något "dåligt" om Hempfling men vet inte om han undervisar och håller på eller om han bara skriver böcker och leker med sina hästar typ?
Hempfling undervisar och praktiserar i allra högsta grad, både hemma i Danmark och i andra länder. Jag har varit på clinic för honom här i Sverige.

Hej hörrni!

Jag är inte i NH-svängen och har precis bara hört om Klaus Hempfling, såg en gammal Hippson artikel och blev nyfiken. Många NH-gurus får en del kritik här och var, såsom Pat Parelli och Monty Roberts så jag är lite nyfiken på om folk här har någon erfarenhet av Hempfling. Vad tycker ni om hans metoder? Hur står de sig i jämförelse med andra stora (större?) NH-läror osv.

Jag tycker det alltid finns en hel del att hämta hos rutinerat folk som bevisligen lyckas med sin grej, oavsett lära/inriktning.

Jag ramlade över Hempfling då första boken släpptes och sånt och NH inte var stort i Sverige. Man läste och såg det som fanns i brist på annat. Jag tycker absolut han har mycket bra kunskap. Jag var väldigt förtjust i honom då minns jag.

Däremot så tror jag att en del behöver mer konkreta övningar, tips, olika sorters förklaringar och tänk. Så jag tror en del andra metoder kan vara mer lättillgängliga för gemene man sas.
Även om det inte blir full kvalitet i andra skolor heller om man inte gör det med rätt timeing, läser av hästen bra etc.
Men jag tror det kan bli fler som får till iaf halvdana resultat med mer konkreta övningar etc.

Det är däremot alltid bra med folk som får ryttare att tänka i andra banor än de gamla inkörda. Och Hempfling brukar inte irritera folk till att gå i försvar som en del NH-folk eller Indian-hästhantering etc kan göra för att det antingen är så att vissa tycker det är brutalt eller så himla märkligt.
Hempfling är bara "avklätt" och fritt, lite filosofisk kanske och därmed lite goofy för vissa. Men iaf inte så där som typ Bent Branderup med slängkappa och vaxad mustash. Sån extrem look tror jag skrämmer bort en del tyvärr.
Så: Heja Hempfling!

Köpte hans första bok samtidigt som jag skulle rida in min häst, som då var 4 år. Använde (och använder fortfarande) mycket av Hempflings tänk och övningar för markarbetet - både med hästen lös och i lina. Gillar detta sätt att se på hästar och tycker jag får kommunikationen att fungera bra.

NH handlar enbart om att psykisk dominera och ta ifrån hästen viljan. Jaga, hota, hela grundtanken om att vi måste psyka ner och kuva hästen för att kunna använda den. Det är sjukt, det får mig att må illa. Hästen vill samarbeta, det finns öht ingen anledning att använda tvång och dominans. Vi behöver bara lyssna och fråga på ett sätt hästen förstår, med respekt och empati.
Psykisk misshandel är väl så illa som fysisk misshandel och NH är som att slå hästens själ.... :(

Hempfling skulle jag inte klassa som NH. Väldigt länge sen jag läste hans böcker och kommer inte ihåg så mycket, men han har vad jag minns delar som är väldigt bra men enstaka metoder som fortfarande handlar om dominans. När han stöter på problem tenderar han att återgå till en hierarkisk tankegång och metod. Hans grundtanke om hästen är dock mycket sundare än tex Roberts som har lyckats inbilla så många att NH är snällt mot hästen....

Om man vill läsa Hempfling så tycker jag boken om hästens personligheter är den bästa. Egentligen så känns det främmande att fysiska karakteristiker ska påverka personligheten men jag ser det mer som att själen och tanken påverkade utseendet. Linda Tellington Jones är inne på samma spår i en av sina böcker om att analysera hästens huvud och hennes tolkningar stämmer mycket väl överens med Hempflings. Också en läsvärd bok! Allt hon skriver har stämt 100% på mina hästar.

Personlighetstyperna i Hempflings bok stämmer väldigt väldigt bra och kan lära folk något om hur de ska träna och tänka för att på bästa sätt ta tillvara på sin hästs egenskaper och lycka, och att anpassa ambitionerna efter hästens förutsättningar. Även nyttig för de som ska köpa häst, läs beskrivningarna och fundera på vilken personlighet som kommer matcha dig och det liv du kan erbjuda hästen. Är du en hård och tuff person som vill tävla massa och ha en enkel och tålig häst så köp för guds skuld inte en Dansare eller Pegasus, ni kommer bli lika olyckliga båda två. Och lika olycklig skulle jag och tex Bonden bli tillsammans.

Jag hade den stora äran av att dela 15 år av mitt liv med en Pegasus och om jag läser boken igen nu så är det som om han kände min häst.

Men om du verkligen vill förstå hästar och hur en hästflock fungerar, hur deras roller ser ut, hur vi ska lära oss att samarbeta istället för att behandla hästen som en slav, då ska du läsa boken Alla Kungens Hästar. Den är inte lättläst, särskilt inte för den som är fastlåst i ett mönster av hierarki, så läs den flera gångar tills du förstår allt för det är viktigt.

Människor använder sig mer eller mindre av teknik när man jobbar med hästar. Ju mer man lär sig om hästar och deras språk och natur, desto mindre teknik behövs. Men teknik menar jag även hjälpmedel som är mer eller mindre skarpa.
Jag har läst bl.a. Dansa med hästar och Hästens själ av KFH samt sett många videor med hur han jobbar med hästar som har problemmänniskor runt sig ;-)
Han har umgåtts så mycket med hästar att han har hästspråket i ryggraden och behöver inte tänka på olika tekniker, han reagerar instinktivt när han är med hästar och har bara ett ledrep eller spö till hjälp, det är inte sällan han har med aggressiva hästar att göra. Jag anser att han är mycket mjukare i sin hantering än många kända hästhanterare.

Det finns de som hävdar att det inte finns någon hierarki (=social rangordning) i hästgruppen och det stämmer till den delen att det inte är en rak hierarki som vi människor har. Hos oss står Alfan över alla andra och Betan över alla utom Alfan o.s.v.
Hos hästarna kan A stå över B och B över C, men C kan stå över A, det är alltså ingen rak hierarki men ändå en form av hierarki. Att säga att det inte finns en hierarki säger att det inte skulle finnas någon rangordning i hästgruppen ;)

Rolle, som har långt kvar :cool:

Oj vad jag blev inspirerad av att köpa hem Hempflings böcker nu. Klickade precis hem dem från adlibris. Väntar med spänning!

Jag gillar hans bok "Dansa med hästar", metoderna han där använder och beskriver har fungerat mycket bra på min häst. Dessutom gillar jag hans mycket mjuka sätt, definitivt inga hugg och slag här inte. Däremot hade jag svårt för boken "Hästens själ". Jag tyckte den var rätt flummig och jag kunde inte hänga med i hans tänk och resonemang. Faktum är att hans teorier kring de olika hästtyperna påminde mig om 1920-talets frenologi. :P

Liknande trådar

C
Hästhantering Hej:) Jag går här och grubblar på en grej och det hade varit kul och se vad ni tror. Jo för ca en månad sedan köpte jag en häst, 3årig...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 813
Senast: lancelot
·
G
Träning Hej! Nu är det så att jag är rätt ny i NH-världen! :) Men jag har förstått att "Giganterna" är Pat Parelli och Monty Roberts. Så jag...
Svar
7
· Visningar
1 497
Senast: Halvblod_Rider
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama