Häst som inte kan sitt eget språk?

Sv: Häst som inte kan sitt eget språk?

Ursäkta mig, NH hit o NH dit, vart har det sunda bondförnuftet tagit vägen? Jag har aldrig i hela mitt liv använt mig av nån NH men både jag o mina 9 hästar har ett perfekt samarbete, just på enbart sunt bondförnuft.

Tyvärr är inte alla födda till hästmänniskor och då behövs det ta till hjälp. NH är ett slags utstuderat sunt bondförnuft tycker jag att man kan säga. Sen är det absolut så att all NH är inte bra men allt bondförnuft är inte bra det heller ;)

i just det här fallet torde mer grundläggande behov vara till nytta?

Hagvistelse bla.

Klart en unghäst blir "bökig" om den bara står inne. Inte alls lust att lyssna på tvåbeningar när de fyra egna är fulla av bus och spring liksom. Då tycker jag det är onödigt att ta konflikter som kanske avhjälps genom ett par timmar i hagen så kan man "tala allvar" när myrorna i benen är borta.:D

Jo absolut. Men jag det jag reagerar på är att få fort någon säger NH så är det som är felet. Självklart behöver denna hästen en mycket bättre miljö istället för en matte som försöker få hästen att lyssna på henne. Många av problemen skulle säkert lösas med en mer naturlig miljö för hästen.

Det är lite därför jag reagerar negativt på NH.
Folk glömmer basic och tror att några hoppsanövningar ska ge dem total dominans och ledarskap.

Själv föredrar jag parternskap och förståelse. Det är djur som i sin tur är individer och därefter bör de behandlas.

Man kan inte säga att just den övningen X kommer göra si och så med DIN häst för det blev så med MIN. Återigen individen.

Nää, slutsvammlat för nu ska jag till mina individer en sväng:)

Senast ändrad:

Allt det jag gör med hästarna handlar om partnerskap, jag pratar inte alls om dominans. Och jag utgår alltid från individen när jag jobbar. Men jag är fullt medveten om att den NHn du pratar om finns överallt. Jag bara säger det att det är inte alltid negativt och "nu jävlar gör du det här".

Jag tror för min del att de du beskriver är en fråga om uppfostran.

Själva språket torde finnas med i generna, eftersom hästar från olika delar av jordklotet förstår att kommunicera med varandra.

Ja, språket finns alla gånger med i generna, men tror att det är lite som talesättet, "barn gör inte som vi säger utan som vi gör", med det menar jag att för att de ska förstå språket och veta när de gör rätt eller fel så måste de umgås med andra hästar. De behöver få åka på däng av en annan häst för att förstå att de gått över en gräns.
Har erfarenhet av en nsv hingst som vi köpte för många år sen. Han kom till oss som 11 åring, hade gått ensam sen han var 1 år. Han var inte rolig att hålla på med, det sas att till och från hagen så gick ägaren med hästen i ena handen och en påk i den andra, han hade alltså inget lätt liv.
Han bets fram och slog bak, så elak så slaktbilen var beställd.Han kom till oss av olika anledningar som jag inte går in på här.
Vet inte om jag håller på med NH eller sunt förnuft med mina hästar, men lugna och trygga är de.
Det jag ville säga med detta var att när vi släppte ut honom med valackerna så åkte han på så in i he....... med stryk, han kunde INTE tolka deras signaler!
Ännu mindre våra signaler, hur som helst efter kastrering och umgänge med hästar och folk så är detta i dag en mycket social och ödmjuk herre på 27 år!
Jag tror faktiskt att umgänget med flocken gjorde mesta jobbet på honom, så släpp din häst med artfränder om du kan, tror det är det bästa. att bli uppfostrad av likasinnade.
Men var försiktig vid ihopsläpp, släpp gärna ihop honom med en äldre häst innan han får träffa flera.

Senast ändrad:

Allt det jag gör med hästarna handlar om partnerskap, jag pratar inte alls om dominans. Och jag utgår alltid från individen när jag jobbar. Men jag är fullt medveten om att den NHn du pratar om finns överallt. Jag bara säger det att det är inte alltid negativt och "nu jävlar gör du det här".

givetvis har du rätt. Det finns skit inom NH och det finns skit inom trav, skit inom western elelr ja vad som helst.
Men som du också påpekar så ser man tyvär alltför ofta dessa som säger sig utöva NH för de vifftar runt och domderar sina hästar.
Också därför jag är skeptisk då hästarna lätt far illa av dessa metoder.
Rätt utövad skiljer sig inte NH speciellt mycket från annan hästhantering faktiskt.

Får jag spinna vidare lite på din häst?

Säkerligen fick han lära sig veta hut av hagkamraterna. Mycket bra, säger inget annat!
Däremot undrar jag om inte möjligheten finns att han inte VILLE tolka deras signaler?
Har man växt upp med "jag är HINGST; STÖRRST; VACKRAST", ja du vet, även människor har han tydligen kunnat köra runt med.

Lite svammligt, men är det helt otroligt att hästen visst fattade signalerna, men behövde ett kok stryk för att komma ner från sin pidestal?

:bow::bow::bow:
Det finns ingen quick fix när det gäller illa hanterade hästar, det enda man kommer någon vart med är tålamod och tydliga gränser. Bara för att han är 3 år nu är han ju inte hanterad speciellt mycket under de här tre åren vad jag förstår, så tålamod och tillbaka på ruta ett. Mentalt är han en bebis och behöver lära sig om livet, hur man umgås med andra hästar, hur man leker och hur man uppför sig när matte hanterar honom.

Han är 3 år och har ett helt liv framför sig, den tid du lägger på grunden nu utan snabba lösningar kommer ni att tillsammans stå på i många år framåt. Börja smått, ni känner inte varandra ännu, vad är väl en månad av omvälvning jämfört med 3 år av ensamhet bakom galler? Låt honom vänja sig med allt det nya, förändring kommer inte på en månad efter ett livs missförhållanden och räkna med att det kommer ta tid att vinna hans förtroende.

Det är klart han bråkar med dig, han tycker ju att det är du som är den bråkiga så han testar om han får vara ifred när han knuffar, trängs och bits, i hans ögon är du förfärligt ouppfostrad och jobbig. ;)

Lite svammligt, men är det helt otroligt att hästen visst fattade signalerna, men behövde ett kok stryk för att komma ner från sin pidestal?
Helt otroligt är det faktiskt inte, hästar som gått isolerade större delen av sitt liv fattar helt enkelt inte språket riktigt, de kan inte nyanserna, ser inte när de blir åthutade utan åker ofta på rejält med stryk tills de lärt sig att se vinkarna innan snytingen kommer. Det tråkiga är när en sån häst angriper andra, fattar den inte när någon flyr utan kan fortsätta jaga, jaga, jaga även när den andra har gett sig. :crazy:

Jo, Älgen, ligger nåt i vad du säger......
Vad jag ville komma till var att jag tror att signalerna/språket är medfött.
När de vet att gör jag si eller så så får jag en åthutning eller om jag gör såhär så blir jag kliad. Bästa sättet att lära sig detta är av andra hästar, där får vi nog som människor mycket "gratis" när det gäller en häst som TS (eller min) beskriver.
Hästarnas språk är ju lite "brutalare" än vårat, så även om vi är tuffa/bestämda/konsekventa, you name it så lär de sig bäst av varandra.

Säger inte att du har fel, men vill gärna vrida och vända lite för spekulation:D

Ang jagandet har jag sett hingstar som bokstavligt dödat om de kunnat. Fast de mycket väl fattat den andra hästens signaler. I de fallen har det inte varit språkbarriär som varit problemet sas.

Liknande händelser har tydligen kunnat påvisats hos vildhästar. Ska seom jag hittar källan för jag tycker det är intressant.

Inte att hästar har ihjäl varandra utan deras beteende som helhelt alltså.

Där har jag oxå ett exempel!
Köpte en godkänd hingst som varit utanför sveriges gränser utan att betäckt ett antal år, till saken hör att han betäckt innan han for utrikes.
Kom hem till svea rike på hösten, släpptes ihop med valacker, inga problem, var som vilken gammal valack som helst!
Betäckte på sommarhalvåret året efter, både för hand och fritt, till hösten släpptes han med samma gamla valackflock och blev fullkomligt rasande, törs nog påstå att han jagade för att döda!
Han hade nog inga språkproblem, blev nog "bara" hingst över sommaren, skulle kanske slåss för sin stoflock som han trodde fanns nånstans i närheten? Eller?

Jag har tidigare arbetat med avelshingstar, varav vissa ansås höra till den vassare delen.
De som var "värst" var väldigt extremt revirtänkande.

En av dem hade ihäl en skötare i Frankrike för han gick in i hagen. Såg samma hingst stampa ihjäl en flock med ankor som lyckats förirra sig in i hans hage.

En annan råkade få in en lös kviga i hagen,kvigan i storlek d-ponny. Denna lyftes med munnen från marken och ruskades.

Nu var detta inte samma djurslag, men exempel på att hästar kan döda avsiktligt.:eek:

Fast de hästar som jag känner till som inte funkat är ston och valacker som gått själva i hage, stått mkt på box och tävlats aktivt för att sedan efter ett liv inom fyra väggar plötsligt fått hagvistelse med andra hästar, inte hingstar som av andra skäl kanske inte fungerar ihop med andra valacker.

Även om hästen själv reagerar naturligt och lägger öronen bakåt och hotar folk så har den blivit expert på att läsa de som hanterar den, men eftersom den inte har kontakt med andra hästar så trubbas den av och riskerar att åka på storstryk.

Precis det jag ville få fram. Fördelen med rätt NH då är ju att man kan lära sig det på ett praktiskt sätt så varje stadsråtta kan lära sig att hantera hästar på ett vettigt sätt. Jag utgår ifrån NH eftersom jag själv vill lära mig mer om vad jag gör samt att jag ska kunna lära mig att läsa hästen mycket bättre. En förfining i min hantering helt enkelt. Jag hade absolut kunnat göra samma sak genom att sitta timvis i hagen och studera men när någon redan gjort det så kan jag ju lyssna på dennes tolkning samt hitta min. Sen att det råkar heta något som andra stör sig på är ju bara negativt.

Ang. hästen i fråga Jag tror att en naturlig miljö för hästen (kompisar och hagvistelse) skulle lösa problemet delvis. Matte får sedan ta tag i den andra biten genom sunt hästtänk istället för att läsa sig till övningar.

Det vore mer rätt att säga att hästar föds med förutsättningen att lära sig hästspråk. Som alla andra medfödda förmågor måste samspelet med artfränder övas, om och om igen. En häst som inte får lära sig det från fölben kan få det svårt när den väl träffar andra hästar som vuxen.

Samma sak gäller ju oss människor, vi måste lära oss de finare detaljerna i samspelet med andra människor. Vi tänker oftast inte på det, eftersom det är så självklart. ;)

Till TS: din häst behöver gå med andra hästar som kan tukta honom. För din egen del, allt du lärt dig tidigare behöver du säkert inte kasta på sophögen. Det finns säkert en hel del du kan dra nytta av nu. Fortsätt gärna att läsa om NH, men testa på en välhanterad häst som förlåter dina misstag först. Ingen kan lära sig något utan att göra misstag, och två nybörjare tillsammans är ingen bra ide.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka