Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tror för min del att de du beskriver är en fråga om uppfostran.
Själva språket torde finnas med i generna, eftersom hästar från olika delar av jordklotet förstår att kommunicera med varandra.
Ja, språket finns alla gånger med i generna, men tror att det är lite som talesättet, "barn gör inte som vi säger utan som vi gör", med det menar jag att för att de ska förstå språket och veta när de gör rätt eller fel så måste de umgås med andra hästar. De behöver få åka på däng av en annan häst för att förstå att de gått över en gräns.
Har erfarenhet av en nsv hingst som vi köpte för många år sen. Han kom till oss som 11 åring, hade gått ensam sen han var 1 år. Han var inte rolig att hålla på med, det sas att till och från hagen så gick ägaren med hästen i ena handen och en påk i den andra, han hade alltså inget lätt liv.
Han bets fram och slog bak, så elak så slaktbilen var beställd.Han kom till oss av olika anledningar som jag inte går in på här.
Vet inte om jag håller på med NH eller sunt förnuft med mina hästar, men lugna och trygga är de.
Det jag ville säga med detta var att när vi släppte ut honom med valackerna så åkte han på så in i he....... med stryk, han kunde INTE tolka deras signaler!
Ännu mindre våra signaler, hur som helst efter kastrering och umgänge med hästar och folk så är detta i dag en mycket social och ödmjuk herre på 27 år!
Jag tror faktiskt att umgänget med flocken gjorde mesta jobbet på honom, så släpp din häst med artfränder om du kan, tror det är det bästa. att bli uppfostrad av likasinnade.
Men var försiktig vid ihopsläpp, släpp gärna ihop honom med en äldre häst innan han får träffa flera.
Allt det jag gör med hästarna handlar om partnerskap, jag pratar inte alls om dominans. Och jag utgår alltid från individen när jag jobbar. Men jag är fullt medveten om att den NHn du pratar om finns överallt. Jag bara säger det att det är inte alltid negativt och "nu jävlar gör du det här".
Helt otroligt är det faktiskt inte, hästar som gått isolerade större delen av sitt liv fattar helt enkelt inte språket riktigt, de kan inte nyanserna, ser inte när de blir åthutade utan åker ofta på rejält med stryk tills de lärt sig att se vinkarna innan snytingen kommer. Det tråkiga är när en sån häst angriper andra, fattar den inte när någon flyr utan kan fortsätta jaga, jaga, jaga även när den andra har gett sig.Lite svammligt, men är det helt otroligt att hästen visst fattade signalerna, men behövde ett kok stryk för att komma ner från sin pidestal?