Rie

Trådstartare
Det här med klättring.
Hur gör ni som inte har något fint grustag i närheten? Joggar ni upp och ner i mindre backar ?
Vi hade tidigare ett bra klätterställe men det förvandlades för någom sommar sedan till en enduro(?)bana.......:crazy:

Sv: Klättra?

Jag klättrar mycket med mina hästar, men vi har också dåliga tillgångar till bra backar, så det allra bästa tipset är att rida rakt in i skogen! det är jätte bra träning för derar ryggar, sedan inne i skogen så brukar man alltid hitta bra backar som är mer jobbiga än dom på vägar, det är mycket bättre att rida dom inne i skogen eftersom det är mjukare underlag osv. Testa det, det är värt att testas:D

Jooo, kruxet är att det är så ruskigt stenigt i skogarna härikring....

Vi har två gamla skidbackar som är helt lagom!!:laugh: Eller en är lagom, den andra är längre och brantare. Så jag har vart rädd för den branta länge, men nu sist jag provade den kändes det riktigt bra!!:D Starkare häst och modigare ryttare kanske?:banana:

Vi har ett grustag med, men jag har inte vågat klättra där. Tycker det känns som att man ska rasa ned med all sand över sig...:crazy: Sen kör det ganska mycket enduro där med...

Brukar försöka klättra nån gång i veckan vår-sommar-höst!!

Här har vi en liten slalom/pulkabacke som funkar perfekt! brantare på ena sidan och andra sidan är lite lättare. Brukar bli några vändor där någongång i veckan så länge det inte är snö :)

Vanliga backar på grusvägar brukar funkera bra oxå. Och det bästa är att alltid skritta upp och ner, att man ökar farten upp innebör att det jobbigaste för hästen försvinner. Och det bygger mest muskler att skritta uppför backar

Vi har en bra backe som jag rider upp och ner ett par gånger :p sedan hittar jag små backar lite här och där på vägen... Vet inte om du med jogga menar att du travar, men tänk på att den bästa (dvs jobbigaste) gångarten är skritt när det gäller klättra. Ett annat alternativ är att trava cavaletti, gärna lite höjda bommar :)

Jooo, kruxet är att det är så ruskigt stenigt i skogarna härikring....

Fast, hästen lär sig ju lyfta på fötterna på bara några dagar/nån vecka.

Min ena islänning som är hyffsat dålig på att komma ihåg lyfta på tassarna har nu på bara någon vecka när jag ridit längs en -bitvis- ordentligt stenig o sluttande stig i skogen lärt sig se sig för o anpassa tempot ordentligt.

Det har även gjort att han börjar muskla sig fint o få bättre kondis än om jag hade ridit på slätmarken under samma tid.

Vi har en bra backe som jag rider upp och ner ett par gånger :p sedan hittar jag små backar lite här och där på vägen... Vet inte om du med jogga menar att du travar, men tänk på att den bästa (dvs jobbigaste) gångarten är skritt när det gäller klättra. Ett annat alternativ är att trava cavaletti, gärna lite höjda bommar :)

Plus att det sliter mer på knäna att trava/galoppera i uppförsbackar :)

Har massor med backar i skogen så behöver inget grustag :p Stigar/vägar som sluttar i olika grad och längd, helt enkelt! Allt från grusväg med kilometerlånga sega backar till skidbacke och branta stigar med diverse svårigheter så hästarna får hoppa upp ibland.

Vi har en enorm skog med massa backar, sandtag och ridbara dammar - så oss går det ingen nöd på, det svåra är att hitta ut :angel:

Hur länge klättrar ni med era hästar? Har fått höra max 15min om dagen/ 2-3 dagar i veckan.

:S

Jag brukar rida rätt in i skogen, bästa träningen för dom att gå igenom lingonris med mera :)

Vi har hur mycket backar som helst ute i skogen så vi måste klättra varje gång vi rider ut, annas kommer vi ingen stans.

Om man rider rakt ut i skogen, får man inte en väldig massa grenar och spindelnät i huvudet då? ;)

Hur länge klättrar ni med era hästar? Har fått höra max 15min om dagen/ 2-3 dagar i veckan.

:S

Jag brukar rida rätt in i skogen, bästa träningen för dom att gå igenom lingonris med mera :)

Själva rundan tar väl lite mer än en timme och när vi är vid backen brukar jag klättra två-tre ggr beroende på kondition och lite så.

När jag rider ut i skogen och "lyfter på tassarna" vill jag ju helst ha nån sorts stig att följa. Vi har en jättebra runda med en ganska ojämn stig utan alltför mycket sten. Sen kan man välja att gå bredvid stigen i själva skogsterrängen utan att få grenar och spindelnät i huvudet. Eller att rida vilse för den delen...:D

Rida rakt in i skogen kanske man inte gör i en tätbevuxen skog utan där det är lite öppnare så man inte behöver väja undan för träd varje sekund :p Alla skogar är unika. När vi rider ut med ridskolan rakt in i skogen så gör vi inte det i en död skog med torra grenar som står kors o tvärs

Det jag är lite rädd för med att rida in i skogen är alla små hål som hästarna kan trampa i! Sorkhål osv. Inte kul att sitta fast mitt ute i skogen och en häst med brytet ben eller något :( Iofs så skulle jag ändå aldrig rida utanför stigarna hemma, är alldeles för mycket myrar och mystiska vattenhål som hästar gått ner sig i. :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 102
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 315
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
587
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25
  • Avlivning älskade katt