Klättra på taket

Madick

Trådstartare
Det är rätt högt till vindskivorna på mitt hus och de behöver målas. Att hyra, bygga och klättra på byggställning känns inte helt kul när det bara är några meter planka som ska målas. På vintern klättrar jag ju på taket och skottar, kan man klättra även på rena plattorna på sommaren? Betongplattor ("tegel") är det.

Förrutom att jag kanske får svindel och trillar ner, vad kan gå fel?

Sv: Klättra på taket

Kan och kan, klart man kan :D
Takpannorna ska i regel hålla om underlaget till taket är okej, men det går ju att gå lite försiktigt, och undvika att kliva på de yttersta hörnen.
Jag klättrar rätt regelbundet på vårt tak
6_5_11_2.jpg

i alla fall den översta delen, innan brytningen, och det är plåt. Mjuka skor så man inte repar... Blir halt när det är blött, så man får passa sig :) Vi har en lucka i taket ut från vinden så man hyfsat smidigt kommer ut.

Någon form av säkerhetslina kanske är bra, om man är rädd om sig.

Wow vilket fint hus!

Jag har bara enkelt tak, inte brutet, så det är bra vinkel (som din översta del). Läge att testa då. Kan knyta en lina runt skorstenen :-)

Jag har ingen så hög stege, och det känns ju läskigare än att klättra på taket :-)

Ska nog ner till hyresmaskinsstället och höra vad de har att föreslå.

Ska nog ner till hyresmaskinsstället och höra vad de har att föreslå.
Ja, en lift är nog det enklaste och säkraste du kan använda för att nå dina vindskivor. Inte billigast dock, men allt är relativt. En liten bomlift att dra efter personbil, med totalvikt runt 1300-1500 kg, och som når nocken på en normal villa kostar runt en tusenlapp plus moms per dygn att hyra hos större etablerade maskinuthyrare. Man behöver inte vara maskiningenjör för att använda dem heller, men en orientering hos uthyraren behövs om man inte använt liftar innan.
De flesta moderna liftar i den storleken kan drivas antingen med batteri eller 230V, och många har dessutom inkopplingsbar drivning på hjulen så att man slipper slita sig blodig på att baxa liften till rätt plats.

En lättbyggd stabil aluminiumställning som når 7-8 m kostar runt 250-300 kr+moms/dygn, kan transporteras i en vanlig gallersläpkärra, och monteras av en medelhändig person på en halvtimme - timme. Då får man ju iofs leva med att kanske behöva demontera den åtminstone delvis varje gång den skall flyttas några meter, beroende på underlaget förstås.

Ska du jobba på taket tycker jag absolut att du skall använda säkerhetslina. Om du inte har möjlighet att hålla linan ordentligt(!) spänd hela tiden när du jobbar, så skall du inte använda ett midjebälte utan en riktig fallskyddssele.
Jag röstar på lift. :)

/Snubbelfot
som jobbar på höjder titt som tätt

Hmm. En ställning kanske inte är så farlig att bygga då. Får väl ta hjälp av nån lång karl :-)

Får väl ta hjälp av nån lång karl :-)
Äh, vi har hyrt sådana och min fru skulle kunna montera den utan min hjälp om hon behövde. Nu är hon iofs ingenjör, men ändå... :D
(Man behöver varken vara stark eller stor, men visst är det lättare om man är två. :) )

Jag är ju stalltjej och ensamstående mamma, så jag klarar det säkert :-) Jag har bara börjat inse hur trevligt det är att våga be om hjälp ibland!

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 803
Senast: Wille
·
Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 259
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 050
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka