Klättra hur ofta gör ni det?

My Horse and I

Trådstartare
Vi har tillgång till jätte bra klättring och vi brukar klättra var 14de dag men då i rejäla långa backar (branta) och hästen är rejält trött i bak kärran. Hur mycket brukar ni klättra med era hästar/ponnier???

Sv: Klättra hur ofta gör ni det?

de flesta säger att en gång i veckan är bra, och vilodag dagen efter det. jag klättrar aldrig så "hårt" att hästen blir svettig och trött, och klättrar kanske 2-3 ggr i veckan istället. men om dina backar är så jobbiga, är kanske var 14e dag lagom. och glöm inte vilodag dagen efter!:)

Jag klättrar en gång i veckan, men backarna är inte så branta.
Dagen efter blir det en skrittrunda på lång tygel.

Jag klättrar en gång i veckan, ibland varannan vecka. Klättrar inte så hårt eftersom hästen är under igångsättning.

"klättrar" varje dag :) har stallet uppe på en backe o ridplan nere. leder henne nog upp o ner, men man märker att hon får ta i när man kommer upp

Vi har en jättebrant ås bakom gården, den brukar vi rida uppför varhe gång vi rider åt det hållet, vilket iaf är 5dgr i veckan. Vi rider mest ut när vädret tillåter. Vi tar backen uppför o sen rider vi en sväng, tar vi det lugnt på ridturen tar vi backen nerför men har vi däremot haft lite tempo så rider vi en annan väg hem så man slipper gå nerför. Tar gärna ett par backar varje ridtur om hästen känns pigg. Det är inte farligt att klättra med en häst sålänge underlaget är bra o hästen frisk. Men du måste aboslut hjälpa din häst med lätt sits o fri mun så att säga. jag brukar be min fjording gå i form uppför, DET har hjälpt henne bygga rumpa vill jag lova.:laugh: Hon har fått riktigt påskjut bak nu.
Så klättra på då sålänge du tänker efter.

Är det så dryga backar tror jag var 14:e dag är bra :) Klättrar inte så mkt med min häst blir lite sporadiskt än så länge, men rider varje tur i skogen (ca 4 dagar i veckan) i flera småbackar :)

Liknande trådar

Ridning Min häst ville inte alls gå fram på ridbanan igår och tjurade rejält för skänkeln - varför? Kan det bero på pälssättning? Så fort jag...
Svar
3
· Visningar
451
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 059
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
402
Senast: Sryoqwe
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 674

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka