Klassisk vs akademisk

Sv: Klassisk vs akademisk

Om du läser hans böcker så ser du att detta inte är något han förespråkar. Det är nog en feltolkning.[/QUOTE]
Nja. Jag har nog inte lust att köpa böckerna.:p

Tänkte på hans utbildningstrappa o vad jag har sett IRL

I första boken är utbildningstrappan avbildad. Det finns 17 steg på den och piaffen kommer som nr.12, alltså ganska långt upp i trappan.

Vad du sett IRL är ju förstås vad du tagit intryck av. Det säger jag ingenting om, men det säger mig att AR måste utföras väldigt olika på olika platser i landet. Jag har inte sett det alls på kurser eller clinics. (däremot är det mycket arbete i trav)

Nu virrar du till det.

Tävlingsdressyrens regler är byggda på Klassiska principer.
Sedan finns det vissa domare som 'glömmer bort' vad det är och premierar det flashiga före det korrekta.
Det blir de också kritiserade för...med rätta

Så Nej - All tävlingsDressyr är inte Klassisk, men en och annar rider enligt de klassiska principerna, (även om de är få) Och har tagit hjälpt av klassiskt utbildade tränare (ofta SRS)

Det finns en del Klassiska Ridinstitut - _där_ rider de Klassisk Dressyr.

De klassiska ridinstituten finns i Tyskland (Neindorff) Österike (SRS) Frankrike (Samur) Sapnien (Jerez) Portugal (.......)
(någon kan säkert hjälpa mig)

Envar blir lycklig på sin fason anser jag - men kalla inte Bent Klassisk
Det är för mycket som felar för det...

Jag har aldrig kallat Bent för klassisk.

Ditt inlägg och många andra visar bara hur förvirrade begreppen är.

Vem definierar vilka definitioner som är Rätt?

Jag har aldrig kallat Bent för klassisk.

Ditt inlägg och många andra visar bara hur förvirrade begreppen är.

Vem definierar vilka definitioner som är Rätt?

Jag har också blivit lite förvirrad. Jag uppfattade det som om klassisk dressyr i den här tråden syftade på tävlingsdressyr, (lät så på beskrivningen) men det var ju helt fel visade det sig. Mot slutet av tråden blir beskrivningen av klassisk dressyr helt annorlunda. Begreppen blandas ihop och det är svårt att veta vad var och en menar när definitionerna används på olika sätt av olika människor.
Din fråga: Vem definerar vilka definitioner som är rätt? är befogad tycker jag.

Jag har också blivit lite förvirrad. Jag uppfattade det som om klassisk dressyr i den här tråden syftade på tävlingsdressyr, (lät så på beskrivningen) men det var ju helt fel visade det sig. Mot slutet av tråden blir beskrivningen av klassisk dressyr helt annorlunda. Begreppen blandas ihop och det är svårt att veta vad var och en menar när definitionerna används på olika sätt av olika människor.
Din fråga: Vem definerar vilka definitioner som är rätt? är befogad tycker jag.

Den som har myntat begreppet borde ha rätt att ge en "rätt definition". Vem uppfann den klassiska dressyren? Vem uppfann den akademiska ridkonsten?

Den som har myntat begreppet borde ha rätt att ge en "rätt definition". Vem uppfann den klassiska dressyren? Vem uppfann den akademiska ridkonsten?

...och eftersom det rör sig om ridstilar som uppkommit under historiens gång så finns inga "upphovsmän" även om det finns stora mästare genom tiderna.

Om någon undrar var jag gör med min häst så säger jag att jag rider akademisk ridkonst, eller barockdressyr om det är enklare att förstå för mottagaren. Det är sällan intressant att ge mig in i detaljdiskussion om att det och detta betyder det och detta och att ridningen har ett namn om jag har den hatten på mig, och ett annat om jag byter hatt.

Bent Branderup kallar det han gör för akademisk ridkonst, då känns det logiskt för mig att använda samma begrepp.

hästen får heller ingen muskeluppbyggnad av att bara skritta tills piaffen sitter o lederna tar stryk istället.

Här måste nog till ett förtydligande: de allra flesta ryttare som sysslar med akademisk ridkonst ger sina hästar allsidig träning. Det rids i skog, klättras, rids på vägar, hoppas hinder, t o m startas i trav - om detta inte är muskeluppbyggande, så säg.
Träningen "i sandlådan" är bara en liten del av våra hästars utbildning - till skillnad mot hur de flesta "dressyrhästar" har det idag.

Immer

Jag håller med Cilla W om att det finns stora mästare, men inte "upphovsmän".
Men det är inte de stora mästarnas sätt att använda definitionerna jag talar om utan om oss här på forumet. Vi använder definitionerna på väldigt olika vis och därför blir det ofta förvirrande och lätt att missförstå.

Jag håller med Cilla W om att det finns stora mästare, men inte "upphovsmän".
Men det är inte de stora mästarnas sätt att använda definitionerna jag talar om utan om oss här på forumet. Vi använder definitionerna på väldigt olika vis och därför blir det ofta förvirrande och lätt att missförstå.

Jo, jag är medveten om det - det var en retorisk fråga. Sorry.. Det jag fiskar efter är att det väl ändå måste finnas någon form av "allmänt vedertagna definitioner"??!! Det blir ju märkligt om alla härinne hittar på egna definitioner - men samtidigt är det kanske inte så konstigt att definitioner skiljer sig åt, eftersom alla har olika erfarenhet av tränare, kurser, litteratur etc. För vissa människor är det också viktigt att verkligen tillhöra en "gren". För egen del rider jag dressyr - med influenser från alla möjliga håll. För hästens skull och för min egen. Tycker helt enkelt att det är kul!!

Man kanske helt enkelt får definiera sina definitioner innan man börjar diskutera...:rofl::rofl::rofl:

Man kanske helt enkelt får definiera sina definitioner innan man börjar diskutera...:rofl::rofl::rofl:

Och så bör man definiera dem för andra, så att man vet vad man diskuterar :)

Det blir så dumt annars.

Sen finns det ju ingen "övergripande myndighet" som kan sätta upp definitioner på vad som är vad.
Man får kanske säga att "jag tillämpar den akademiska ridkonsten/klassiska dressyren/barockdressyren/whatever enligt person X med lite inflytande av person Y och guru Z"

Cilla
akademiskt enligt BB, BJ och MH

Det jag fiskar efter är att det väl ändå måste finnas någon form av "allmänt vedertagna definitioner"??!! Det blir ju märkligt om alla härinne hittar på egna definitioner - men samtidigt är det kanske inte så konstigt att definitioner skiljer sig åt, eftersom alla har olika erfarenhet av tränare, kurser, litteratur etc. För vissa människor är det också viktigt att verkligen tillhöra en "gren". För egen del rider jag dressyr - med influenser från alla möjliga håll. För hästens skull och för min egen. Tycker helt enkelt att det är kul!!

[/QUOTE]

"allmänt vedertagna definitioner", visst borde det finnas, men det verkar ändå som om vi uppfattar mycket så olika att det kör ihop sig vid diskussioner ändå. Jag håller också med om att det ibland kan bli krångligt när allt ska delas in i fack. Gränserna är ju lite flytande och det kan bli missförstånd.
Ska vi vara säkra på att vi alla pratar om samma sak så måste vi nog definera våra definitioner precis som du skrev. :rofl:
Det är inte konstigt att vi uppfattar saker olika, men visst kan det krångla till det ibland.

"allmänt vedertagna definitioner", visst borde det finnas, men det verkar ändå som om vi uppfattar mycket så olika att det kör ihop sig vid diskussioner ändå. Jag håller också med om att det ibland kan bli krångligt när allt ska delas in i fack. Gränserna är ju lite flytande och det kan bli missförstånd.
Ska vi vara säkra på att vi alla pratar om samma sak så måste vi nog definera våra definitioner precis som du skrev. :rofl:
Det är inte konstigt att vi uppfattar saker olika, men visst kan det krångla till det ibland.
[/QUOTE]

Eller så ska man helt enkelt försöka bli historielös och bara diskutera utifrån det aktuella problemet ;) Förmodligen omöjligt men jag tror inte det skulle skada att försöka ibland..

Liknande trådar

Utrustning Jag har den dåliga förmånen att ha en häst som kliver av sig skorna hela tiden och får ställa in så många träningar att vi aldrig kommer...
Svar
11
· Visningar
629
Senast: Ninnurur
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
562
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 640
Senast: Freazer
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 865
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar