Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nu virrar du till det.
Tävlingsdressyrens regler är byggda på Klassiska principer.
Sedan finns det vissa domare som 'glömmer bort' vad det är och premierar det flashiga före det korrekta.
Det blir de också kritiserade för...med rätta
Så Nej - All tävlingsDressyr är inte Klassisk, men en och annar rider enligt de klassiska principerna, (även om de är få) Och har tagit hjälpt av klassiskt utbildade tränare (ofta SRS)
Det finns en del Klassiska Ridinstitut - _där_ rider de Klassisk Dressyr.
De klassiska ridinstituten finns i Tyskland (Neindorff) Österike (SRS) Frankrike (Samur) Sapnien (Jerez) Portugal (.......)
(någon kan säkert hjälpa mig)
Envar blir lycklig på sin fason anser jag - men kalla inte Bent Klassisk
Det är för mycket som felar för det...
Jag har aldrig kallat Bent för klassisk.
Ditt inlägg och många andra visar bara hur förvirrade begreppen är.
Vem definierar vilka definitioner som är Rätt?
Jag har också blivit lite förvirrad. Jag uppfattade det som om klassisk dressyr i den här tråden syftade på tävlingsdressyr, (lät så på beskrivningen) men det var ju helt fel visade det sig. Mot slutet av tråden blir beskrivningen av klassisk dressyr helt annorlunda. Begreppen blandas ihop och det är svårt att veta vad var och en menar när definitionerna används på olika sätt av olika människor.
Din fråga: Vem definerar vilka definitioner som är rätt? är befogad tycker jag.
Den som har myntat begreppet borde ha rätt att ge en "rätt definition". Vem uppfann den klassiska dressyren? Vem uppfann den akademiska ridkonsten?
hästen får heller ingen muskeluppbyggnad av att bara skritta tills piaffen sitter o lederna tar stryk istället.
Jag håller med Cilla W om att det finns stora mästare, men inte "upphovsmän".
Men det är inte de stora mästarnas sätt att använda definitionerna jag talar om utan om oss här på forumet. Vi använder definitionerna på väldigt olika vis och därför blir det ofta förvirrande och lätt att missförstå.
Man kanske helt enkelt får definiera sina definitioner innan man börjar diskutera...
[/QUOTE]Det jag fiskar efter är att det väl ändå måste finnas någon form av "allmänt vedertagna definitioner"??!! Det blir ju märkligt om alla härinne hittar på egna definitioner - men samtidigt är det kanske inte så konstigt att definitioner skiljer sig åt, eftersom alla har olika erfarenhet av tränare, kurser, litteratur etc. För vissa människor är det också viktigt att verkligen tillhöra en "gren". För egen del rider jag dressyr - med influenser från alla möjliga håll. För hästens skull och för min egen. Tycker helt enkelt att det är kul!!
Man kanske helt enkelt får definiera sina definitioner innan man börjar diskutera...