Klassisk vs akademisk

Sv: Klassisk vs akademisk

Hur menar du att AR-tränarna(?) ändrar allt i grunden? Är det helt enkelt inte bara en väg för att nå samma mål som bara inte ser ut som andra vägar?

Jag anser inte att man har samma mål.

Tävlingsdressyrens mål är t ex ett helt annat än det jag har.

Varje människa måste nog definiera för sig själv vad som är "rätt".

För mig är det viktigt att träning sker på ett fysiologiskt korrekt sätt.

Träning skall vara _med_ hästen både fysiskt och psykiskt. Och för att kunna bedömma det så måste man kunna en hel del själv, om hur och varför, men ffa - varför inte.:idea:

Nej jag menar inte att AR tränarna ändrar allt i grunden, utan de Klassiska.

Jag har varit på ett flertal clinics där stångbett plockats av, stigläder kortats, och det blivit en liten föreläsning om hur och varför.

Ganska nyligen så hände det en relativt känd AR profil som håller kurser på en avancerad nivå.

Du kan få ett exempel... den sk "avlastningssitsen."

Tanen att lätta ur från ryggen är jättefin, men som denna "sits" rids och särskilt av denne ryttare på denna clinic så var det ett spjärn i stigbygeln som helt låste höften på ryttaren.

Där har du en jättestor skillnad från min klassiska bakgrund i synen på sits, ryyttaren måset sitta _med hästen_ inte _mot_ den
Om ryttaren skall "släppa upp" hästens rygg så den _kan_ swinga så måste denne släppa igenom hästens rörelser. Den måste vara helt lös i höften annars bromsar den hästens bak- och ryggaktivitet.

En ryttare som tar spjärn i stigbygeln i en avlastningssits får en betongsits som totalt blockerar hästens rygg och bakben. :crazy:

Reultatet syntes glasklart på hästen, den slängtravade i panik, kunde inten galopera alls utan flängde och bockade rätt vilt, detta försökte kontrollerar med en stång som placerade mulen nära bringan.
Detta var VÄLDIGT långt från denklassiska devisen Calm straight forward

Det var så illa så publiken var rädd att ryttaren skulle skada sig.

Tränaren plockade bort stången och kortade lädren, men borde ha slängt sadeln åt pepparn också, för sadeln hindrade hästen att röra sig naturigt. Hästenvar så ur balans att den desperat försökte springa ikapp sig själv.

Detta är vädligt långt ifrån att ha hästen " i sin egen ryttarbalans" och inverka med sin sits och hållning a la SRS

Även om man _säger_ att man rider Dressyr för hästen skull, så är det ju inte säkert att hästen håller med.

denna gjorde det definitivt inte :devil:

Senast ändrad av en moderator:

En ryttare som tar spjärn i stigbygeln i en avlastningssits får en betongsits som totalt blockerar hästens rygg och bakben. :crazy:

Men avlastningssitsen ska inte ridas med spjärn i stigbygeln. Den där ryttaren måste ha fått någonting om bakfoten.

Immer

Där har du en jättestor skillnad från min klassiska bakgrund i synen på sits, ryyttaren måset sitta _med hästen_ inte _mot_ den
Om ryttaren skall "släppa upp" hästens rygg så den _kan_ swinga så måste denne släppa igenom hästens rörelser. Den måste vara helt lös i höften annars bromsar den hästens bak- och ryggaktivitet
.
Det är en beskrivning som passar bra in på den akademiska ridningen.

Reultatet syntes glasklart på hästen, den slängtravade i panik, kunde inten galopera alls utan flängde och bockade rätt vilt, detta försökte kontrollerar med en stång som placerade mulen nära bringan.
Detta var VÄLDIGT långt från denklassiska devisen Calm straight forward

Det var så illa så publiken var rädd att ryttaren skulle skada sig.

Tränaren plockade bort stången och kortade lädren, men borde ha slängt sadeln åt pepparn också, för sadeln hindrade hästen att röra sig naturigt. Hästenvar så ur balans att den desperat försökte springa ikapp sig själv.

Detta är vädligt långt ifrån att ha hästen " i sin egen ryttarbalans" och inverka med sin sits och hållning a la SRS

Även om man _säger_ att man rider Dressyr för hästen skull, så är det ju inte säkert att hästen håller med.

denna gjorde det definitivt inte :devil:
[/QUOTE]

Det exemplet låter som ett sällsynt dåligt exempel på ridning. Inte AR alls. Jag har aldrig sett något liknande verken på kurs eller clinic.
Precis som Immer skrev så ska man inte ta spjärn i stigbyglarna vid avlastningssits. Det säger sig självt att det inte kan fungera.
Varför är det alltid såna sällsynt dåliga exempel på ridning som dyker upp så fort en speciell inrikning diskuteras?

*kl*

Problemen med alla "dåliga exempel" är att de man ser oftast inte är de som står på toppen av sin utbildningstrappa. Som i Fredriks exempel på en ryttare som har kännt sig för på AR för att sen prova den klassiska vägen och då blir det självklart lite kulturkrock när man tar gamla ovanor och små missuppfattningar och ska konvertera dem till nya ovanor :devil: Förstår nån hur jag menar? :o Min nuvarande tränare tex är jätteduktig och skulle antagligen kunna hjälpa mig mycket om jag så red grand prix varannan eftermiddag men om jag skulle rida på clinic för nån AR tränare idag skulle alla bara skratta och säga "håhåjaja, här har vi ännu ett exempel på att den klassiska skolan inte är den sanna vägen, sådär kan man ju inte göra, stackars häst!"

TS:
Som jag uppfattar den grundläggande skillnaden och likheten mellan Klassisk ridning och AR vill båda stilarna råda bot på människans två största problem när vi sätter oss på en häst. Omedelbar kramp för att hålla oss kvar och det eviga pillandet och stretandet med händerna. AR löser det genom att ta bort ryttarens möjligheter för att sabba med handen och fokusera på följsamheten och att uttnytja sitsridningens hela potential. Den klassiska skolan fokuserar mer på att lära ryttaren att göra vettigheter med händerna (+ självklart sitsen o följsamheten!!) Personligen tror jag det är enklare att som hand-användar-djur lära sig att använda händerna passivt aktivt men har man en bra tränare funkar säkert AR lika bra där, vet ej, har inte provat själv. Med allt man gör är en bra tränare den stora grunden.

För hästens del tror jag AR är en hel del som yoga medans klassisk ridning är som den traditionella skolgympan :D

Har jag lite rätt åtminstone? :angel:

För hästens del tror jag AR är en hel del som yoga medans klassisk ridning är som den traditionella skolgympan :D

Har jag lite rätt åtminstone? :angel:

Ja, det tycker jag låter som en bra liknelse. Eller tai-chi liknande inom AR och någonstans mellan balett/skolgympa för "vanlig" dressyr :rofl:

Rent allmänt så håller jag med det som sagts i tråden, att man ska lyssna på vad man själv som ryttare vill och försöka hitta en tränare med en inställning som är så nära som möjligt.
Själv blir jag otroligt besviken på mig själv så snart jag prioriterat bort något som för mig är "viktigt", men tar man det åt andra hållet kan man känna sig ganska nöjd med ett ridpass om det blivit bra enligt ens egna prioriteringar oavsett hur det "ska vara" :p

eller hur:D yoga är kör ju "relax and stretch" i balans och så. vanlig gympa går ju mer ut på att dirigera en större mängd energi på ett hälsosamt sätt. AR- avslappning och böjning, Klassiskt- Rid på framåt och slappna av:idea: Den klassiska vägen är nog både enklare och svårare i och med att man har mycket energi att leka med när man väl får ordning på den men innan dess kan det också bli lite knasigt. AR känns för mig mindre explosivt, man har nog mycket gratis med även där med att söka lugn hela tiden. Obs- betyder inte att jag menar att klassiska ryttare inte söker avslappning dem med.

Ja, det tycker jag låter som en bra liknelse. Eller tai-chi liknande inom AR och någonstans mellan balett/skolgympa för "vanlig" dressyr :rofl:

Såklart finns det många generella skillnader (och likheter!!). Men - jag skulle ändå vilja framhålla att det till syvende och sist handlar om att välja rätt tränare (alltså rätt individ). Skillnaden mellan lika skolade tränare kan vara långt större än mellan de olika skolade.

Ja just det. Det blir ju bara fel om man dömer en ínriktning efter de dåliga exemplen. Undrar ibland om det är för att det är vad de vill se?

AR- avslappning och böjning, Klassiskt- Rid på framåt och slappna av:idea: Den klassiska vägen är nog både enklare och svårare i och med att man har mycket energi att leka med när man väl får ordning på den men innan dess kan det också bli lite knasigt. AR känns för mig mindre explosivt, man har nog mycket gratis med även där med att söka lugn hela tiden. Obs- betyder inte att jag menar att klassiska ryttare inte söker avslappning dem med.

Om jag fattar det hela rätt så menar många med "klassisk dressyr" den form som rids på tävlingsbanorna?

Då blir det ju helkonstigt i diskussionerna där jag och säkert en hel del andra läser "klassisk" som ett annat namn för akademisk ridkonst.
Är det inte bättre att använda uttryck som inte kan missförstås- t ex modern dressyr eller tävlingsdressyr?

Om jag fattar det hela rätt så menar många med "klassisk dressyr" den form som rids på tävlingsbanorna?

Då blir det ju helkonstigt i diskussionerna där jag och säkert en hel del andra läser "klassisk" som ett annat namn för akademisk ridkonst.
Är det inte bättre att använda uttryck som inte kan missförstås- t ex modern dressyr eller tävlingsdressyr?

Underbart med definitioner!!

Klassisk dressyr tolkar jag som Spanska ridskolan, P. Bakker & P. Karl. Skulle inte sätta likhetstecken mellan klassisk dressyr och tävlingsdressyr, men den härstammar ju därifrån. AR för mig är BBs lära = en något annorlunda inriktning jmf med den klassiska dressyren. I fråga om att rida på enbart stång tex.

Det fanns tidigare en tråd just om rätta definitioner.

Bents lära är inte klassisk- normen, utan ett eget system- där han hoppar över att hästen får använda sin skjutkraft.

Jag anser att det är en för snabb ändring av hästens kroppsvikt( om man klarar av att göra enligt läran). Från hästens naturliga framvikt till att bära med bak.

hästen får heller ingen muskeluppbyggnad av att bara skritta tills piaffen sitter o lederna tar stryk istället.

Senast ändrad:

Underbart med definitioner!!

Klassisk dressyr tolkar jag som Spanska ridskolan, P. Bakker & P. Karl. Skulle inte sätta likhetstecken mellan klassisk dressyr och tävlingsdressyr, men den härstammar ju därifrån. AR för mig är BBs lära = en något annorlunda inriktning jmf med den klassiska dressyren. I fråga om att rida på enbart stång tex.

Jag skulle vilja kalla det klassiskt som hör till ett klassiskt institut. Eller osm anses klassiskt av en bred allmänhet.

Några går då bort som tex de, som studerat vid klassiska insititut och sedan gör _sin grej_

oavsett om de marknadför sin stil som Klassisk eller inte...:amgel:

Men avlastningssitsen ska inte ridas med spjärn i stigbygeln. Den där ryttaren måste ha fått någonting om bakfoten.

Immer

Problemet är att det inte kan bortförklaras så lätt. Dessutom var detta en "profil" och inget tragiskt undantag...

KL - till den som undrade över skillnaderna.

En riktigt bra självständig sits är det få ryttare överhuvudtaget som har. Jag har inte sett någon få det utan att sitta på lina på ett institut eller motsv utbildn...

För denna oberoende sits krävs också en del av utrustningen...

Rent fysiskt enl. tynglagen, så måste stigbygeln befinna sig under tyngpunkten för att spjärnet inte skall uppstå när ryttaren placerar vikt i stigbygeln...

Stiglädret måste vara av lagom avpassad längd (här missar många tävlingsryttare...)

Sätets placering i sadeln. Här går de flesta tävlingsryttare och AR ryttare bort då sätet hamnar mot bakvalvet. I AR fallet pga av sadelns konstruktion. Och i tävlingsDressyrfallet av sadelns placering.

En annan sak som barocksadlarna saknar är ett stöd för överskänklen. Ryttarna rullar bak på rumpan och kan på så vis inte nyttja överskänkeln till fullo. I ofsig så använder de överskänkeln helt annorlunda inom AR.

Även om många AR ryttare anser sig "framme" så är världen alltid större än vad man tror.

Om man då som jag prioriterar att allting skall ske _med_ hästen så är ju det självklara att inte 'hindra' hästens rörelser. Fokus blir då att vara en så lättburen ryggsäck som möjligt. Det ställer stora krav på sits balans och utrustning.

Det finns tom nån undersökning som klart pekade på att de hästar presterar bäst - där ryttaren kan placera sig rakt ovanpå hästens tyngdpunkt och behålla den positionen under rörelse.

Det går faktiskt bara att uppnå i optimal utrustning för resp. häst och ryttare, för det handlar om nån centimer rätt eller fel...

Här har vi en stor skillnad igen...

Inom den klassiska Dressyren - är det just denna placering av ryttaren med sin balanspunkt rakt ovanför hästens balanspunkt som gör att hästen _själv_ söker sig framåt nedåt. Den gör det automatiskt när den hamnar i balans tillsammans med ryttaren.

Alla har säkert upplevt detta över cavaletti, men det tillhör grunden att få hästen att göra detta tillsammans med ryttaren i skritt trav och galopp - rakt fram - utan joxande med tygeln. - utan enbart med en korrekt placering av ryttarens tyngdpunkt ovanpå hästens tyngdpunkt.

Det behövs vare sig hand, tränsbett, eller stång till.

Hur många gör annat än låter hästen hitta sin balans själv över cavaletti :crazy: Har man inte upplevt detta själv, så låter det konstigt.
Har man upplevt detta så ja - det är basics:idea:

Alla annan ridning bygger på denna grundbalans

Jag avslutar med ett citat:

You simply do not know - what you do not know

This I know (om balans och tyngdpunkt osv)

Nu virrar du till det.

Tävlingsdressyrens regler är byggda på Klassiska principer.
Sedan finns det vissa domare som 'glömmer bort' vad det är och premierar det flashiga före det korrekta.
Det blir de också kritiserade för...med rätta

Så Nej - All tävlingsDressyr är inte Klassisk, men en och annar rider enligt de klassiska principerna, (även om de är få) Och har tagit hjälpt av klassiskt utbildade tränare (ofta SRS)

Det finns en del Klassiska Ridinstitut - _där_ rider de Klassisk Dressyr.

De klassiska ridinstituten finns i Tyskland (Neindorff) Österike (SRS) Frankrike (Samur) Sapnien (Jerez) Portugal (.......)
(någon kan säkert hjälpa mig)

Envar blir lycklig på sin fason anser jag - men kalla inte Bent Klassisk
Det är för mycket som felar för det...

Bara för det så kom jag på vad som är specifikt med Klassisk unghästutbildning, och varför vissa tränare inte 'passar' under termen klassiskt.

Hästen måste ges frihet att balansera med halsen

Ekorren har sin svans och hästen har sin hals för att balansera med.

Det är viktigt att låta hästen använda denna hals under den tid som den lär sig hantera att bära vikt.

Att alltså inte under det första året "placera" hästens hals eller huvud, utan att placera sin och hästens balans - så halsen kommer ut och fram och välvs.

Det är detta enda sättet som hästen kan arbeta avspänd, men med spänst.

Det Lyrazel beskriver är en häst som är fri från spänning - det kan hästen endast vara om den är avspänd.

Avspänd kan hästen bara vara om den är i total balans.

Där är en jätteskillnad på hur man ser på balans inom AR och Klassisk Dressyr.

eller hur:D yoga är kör ju "relax and stretch" i balans och så. vanlig gympa går ju mer ut på att dirigera en större mängd energi på ett hälsosamt sätt. AR- avslappning och böjning, Klassiskt- Rid på framåt och slappna av:idea: Den klassiska vägen är nog både enklare och svårare i och med att man har mycket energi att leka med när man väl får ordning på den men innan dess kan det också bli lite knasigt. AR känns för mig mindre explosivt, man har nog mycket gratis med även där med att söka lugn hela tiden. Obs- betyder inte att jag menar att klassiska ryttare inte söker avslappning dem med.

Det där stämmer inte med min erfarenhet av varken "klassisk" dressyr eller AR. Men det är klart. Erfarenheterna är ju olika för oss alla. Min erfarenhet är att det absolut finns lika mycket energi i en AR riden häst men energin används lite annorlunda. Finns inte energin får man heller inte någon större bärighet. Jag skulle snarare säga tvärtom, att man använder hästens energi på ett mera hälsosamt sätt inom AR än inom det klassiska, men det är min erfarenhet som sagt. Jag kan inte påstå att det finns mera energi i hästarna som rids i klassisk dressyr, men desto mera spänning. Det är förvånansvärt ofta som spänning och energi blandas ihop.

hästen får heller ingen muskeluppbyggnad av att bara skritta tills piaffen sitter o lederna tar stryk istället.
[/QUOTE]
Om du läser hans böcker så ser du att detta inte är något han förespråkar. Det är nog en feltolkning.

Liknande trådar

Utrustning Jag har den dåliga förmånen att ha en häst som kliver av sig skorna hela tiden och får ställa in så många träningar att vi aldrig kommer...
Svar
11
· Visningar
629
Senast: Ninnurur
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
562
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 640
Senast: Freazer
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 865
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Adventskalendertråden 2024