Klassernas ordning

Julienne

Trådstartare
Jag har letat lite i TR men tycker det är som vanligt lite luddigt ang detta.

Jag är anmäld i en tävling där det stod
Klass 10; LA
Klass 11; Msv C
Klass 12; Msv B

Och anmäler då till de 2 första, LA för att ha en förklass till Msv c.

Men så kommer meddelande till ryttare och där står att klasserna kommer att startas i följande ordning
Msv C
Msv B
LA

Och där sprack ju då alltså min tanke om förklass.. Jag anmälde bara till LA endast för detta och jag gissar att jag inte är ensam om att vilja ha en förklass..

Får de verkligen ändra ordningen bara sådär?

Min andra fråga är lite mer generell; detta med domare, man får inte veta vilken domare som kommer döma en viss klass och jag lär ju inte vara ensam om att ha vissa domare man inte vill rida för då de ändå inte tycker om en och dömer ner en.. Är det hela tanken med det hela? Att man inte ska få veta det och kunna välja? Jag tycker att vi betalar dyra pengar för att kunna starta och sen inse när startlistorna kommer att domaren man ogillar kommer döma klassen. Då kan det ju kännas väldigt surt att ha betalat så pass mycket..

Sv: Klassernas ordning

Jag har skrivit ganska mycket för olika domare och faktiskt aldrig varit med om att någon har dömts ner pga att domaren "inte gillar ekipaget".
Sen ligger domarna olika i sina skalor. En del dömer ganska högt och vinnaren och de placerade ligger ofta över 70% medan andra inte är lika generösa och vinnaren kanske bara har 65%.

I proportionen står alltid vilka domare som dömer och om det nu är någon där som man inte vill starta för så kan man välja bort den tävlingen. Annars kan man fråga arrangören vilken domare som dömer vilken klass. Inte helt säkert att man får svar men frågan är ju fri att ställa.:D

Angående startordningen så förstår jag att det känns surt om de har lagt LAn sist. Lite ovanligt men de får naturligtvis lägga klasserna i vilken ordning de vill.

Hon har nog inget emot varken mig eller min häst men hon vill ha väldigt ihopdragna hästar och min har inte kroppsligt möjligt att gå så och därför anser domaren att min häst är öppen i formen hela tiden vilket hon inte är..

Ja det står domare men är det ett större meeting med många klasser är det många olika domare, ja jag får väl börja med att maila och fråga..

Ja självklart får de lägga som de vill men iaf borde de kanske skrivit ut dem i den ordningen direkt på proppen..?

Det kan ju vara så att både ordningen på klasserna och vilken domare som dömer bestäms i efterhand med hänsyn till hur många starter det blir i varje klass, för att få ihop ett så smidigt tidsschema som möjligt.

Men vilken omvändning :S
Den går inte på två banor då? Så har det varit för mig några gånger när det blivit omkast. Så har jag startat den lättare klassen först på ex bana 2 och den högre klassen på ex bana 1.

Nej det var bara en bana.. Ja om de kör på 2 banor kan man ju förstå och då är man ju också beredd på det när man anmäler..

Men va konstigt. Får man ens starta först Msv C och sen en LA ? Måste man inte ta dem i ordning :crazy:

Det är klart att man får, varför skulle man inte få det? Det är ju helt oväsentligt för andra än en själv.

kl

Brukar det verkligen inte stå i proppen vilken ordning klasserna rids? De jag har kollat upp just nu som hastigast gör det iallafall det i.

För mig är det mest logiska LC-LB-LA-MsvC-MsvB den trappan. Inte tvärt om. Trodde inte man fick starta högre klass och sen lägre efteråt.

Absolut det mest logiska det håller jag med om, men som arrangör kanske man har tänkt annorlunda, tex om lättaste klassen är först så väljer kanske fler att rida två klasser och man får in fullt med anmälningar och många på reservlista, med svårare klassen först väljer kanske fler att bara rida en klass och därmed får ju fler chansen att vara med. Jag kan inte säga att det är så, men det skulle kunna vara en rimlig förklaring. En annan kan ju ha med domarna att göra, de får ju bara döma 40 ekipage per dag och man kanske pusslar ihop klasser och domare på så sätt. Vad vet jag, jag spånar bara. =)

Nej, arrangören får inte ändra ordning på klasserna hur som helst. Ska man frångå vad som är sagt i propositionen krävs det att SAMTLIGA anmälda ryttare kontaktas SAMT att distriktet/förbundet godkänner denna ändring. Se TR I mom 125

2. Ändringar i proposition
Om förhållandena är sådana att tävlingsbestämmelser eller uppgifter om till exempel
banor, bedömning eller klasser behöver ändras omedelbart före tävlings början, ska
samtliga deltagare i tävlingen underrättas. Eventuella ändringar/förtydligande i propositionen
ska godkännas av Ridsportförbundet centralt/distrikt innan de publiceras i
meddelande till ryttare. Under tävling äger överdomaren samma rätt.

Man har ju en plan med sin tävlingsplanering...

Senast ändrad:

Men om man inte har skrivit i propositionen i vilken ordning klasserna går så är det ju inte en ändring?

Senast ändrad:

Numera måste man ange ordning i proppen. Det är också en rätt så styrd mall när man skapar propositioner i tdb. Det är ett elände om man upptäcker att man gjort fel för man kan inte gå in och göra ändringar själv utan då måste distriktet (upp till regional) eller förbundet centralt göra ändringen.

Jag som under rätt så många år nu varit ansvarig i sekretariatet skulle varmt rekommendera alla som tävlar att dels läsa på i TR, många missförstånd skulle undvikas och dels att nån gång vara med i sekretariatet under en tävling. Det är ett rätt krävande uppdrag men också väldigt roligt, för det mesta :)

Nej, arrangören får inte ändra ordning på klasserna hur som helst. Ska man frångå vad som är sagt i propositionen krävs det att SAMTLIGA anmälda ryttare kontaktas SAMT att distriktet/förbundet godkänner denna ändring. Se TR I mom 125

2. Ändringar i proposition
Om förhållandena är sådana att tävlingsbestämmelser eller uppgifter om till exempel
banor, bedömning eller klasser behöver ändras omedelbart före tävlings början, ska
samtliga deltagare i tävlingen underrättas. Eventuella ändringar/förtydligande i propositionen
ska godkännas av Ridsportförbundet centralt/distrikt innan de publiceras i
meddelande till ryttare. Under tävling äger överdomaren samma rätt.

Man har ju en plan med sin tävlingsplanering...

Jag har fet- och kursivmarkerat två ord i stycket ovan.
Det ser ut som om det är OK att ändra så länge det görs annat än omedelbart före tävlingen.

Självklart kan de lägga klasserna i vilken turordning som helst.
Självklart spelar det ingen roll om man startar den svårare klassen före den lättare klassen på samma tävlingsdag, så länge man inte är uppklassad enligt poängsystemet.

Ja, det verkar vanligt att folk vill ha "uppvärmningsklass" men jag ser inte mycket anledning till klagomål i det här läget.

Vad gäller vilken domare som dömer: det är väl bara att svälja.
Domarna tycker om olika och det ingår i sporten. Om en domare vill ha hästen mer hopdragen än jag vill rida den, så får jag leva med att poängen blir därefter.
Det är ju trots allt inte blodigt allvar på LA-MSV C nivå.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 557
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 870
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 639
Senast: Enya
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 263

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka