Det är alltid bra att nyansera bilden en aning. För att undvika att det blir som det blev förra året.
Om människor inte hade drabbats av nationell panik innan sommaren knappt börjat, så hade priserna inte stigit fullt lika mycket som dom gjorde och bedrägerierna hade inte varit fullt lika lätta att få igenom.
Om människor inte hade fått panik så hade lusernen inte heller blivit ransonerad.
Jag tror att hela hästsverige tjänar på att människor har lite is i magen och inte trissar upp varandra som man gjorde förra sommaren. Så kommer inte lika många köpa slut på sin lokala butiks hela lusernförråd på en vecka, och så kommer inte ockerpriserna
Som många foderproducenter och andra profiler medialt påtalade när paniken var som värst, och i efterdyningarna efter krisen, så det största problemet drabbar de som är vana att köpa in grovfoder lite ”ad-hoc” (oftast privatpersoner med få hästar) och som inte har en fast foderleverantör/börjar se sig om en leverantör framåt mitten/slutet sommaren inför höstens behov.
(OBS- GIVETVIS finns det undantag - och givetvis fanns det flera som blivit lovade osv men ändå inte fick pga torkan. Men generellt ! )
Jag möttes av stor misstro och var inte så poppis när jag uttalade det du gör - att inte ha panik, förra året i juni efter första dåliga skörden ☺