Jag är inte överdrivet orolig över grovfodertillgången ännu. Bonden som stallägaren köper hö av har mycket myrar etc runt sina ägor och fick in bra med hö (så bra att han inte fick in precis allt på skullen...) förra året. Blir det strul med hö vet jag inte riktigt vad jag gör - jag får inte i min häst några ordentliga mängder lucern (jag provade i somras/höstas - hon äter inte mer än hon känner för, så jag är inte alls säker på att jag skulle kunna byta ut några kg hö mot lucern rakt av... Men, hon är ju inte dum, så förhoppningsvis äter hon om det inte serveras annat!). Och jag har absolut inte råd att fodra med enbart lucern eller liknande under nån längre period, i vilket fall, som läget är i år för min del. (Hästen står inackorderad och grovfoder ingår, men det hjälper ju föga om det inte finns något. Och jag har inte ekonomi för en riktigt kraftig höjning av hyran heller under 2019.) Men, hittills är det för tidigt för mig att oroa mig. Och finns det bara hö så går det ju att stödfodra om tillväxten i hagarna blir dålig.
Däremot är jag ganska övertygad om att vi går mot vattenbrist. Här där jag bor har grannkommunen redan flaggat för att det ser ut att bli brist på vatten. Jag bor dock i lägenhet och duschar redan på ett sparsamt sätt (stänger av när jag tvålar osv), och vid stallet hade vi inga problem i fjol. Men affären sålde himla mycket dunkar förra sommaren, i synnerhet till dem med brunn..
Ärligt talat är jag nog allra mest bekymrad över torkan och brandrisken. Runt stallet och i omgivningen är det torrt, mycket skog och stenigt. I vintras slog det gnistor om min hästs hovar vid ett par tillfällen, då hon smällde i stenar på grusvägen. Nu har jag skott av även fram (inte pga detta - hon var redan barfota bak och jag har funderat på det länge), så jag behöver iaf inte oroa mig för att orsaka en brand genom att rida ut. Jag och flera jag känner var lite nervösa över det förra sommaren, faktiskt. Det brann mycket här i närheten då. Att det brinner är som det som jag inte kan göra något åt - det är ett problem som består även om jag vinner på lotto.