Det låter som att rädslan har brett ut sig, så att säga? Först rädd för att svimma, sen rädd för blod för att det skulle kunna leda till att du svimmar, sen rädd för sånt som har med blod att göra för att det skulle kunna leda till blod som skulle kunna leda till att du svimmar?
Jag fick fobin på en vårdcentral då jag blev stucken i fingret och svimmade när jag såg blodet. Så hela grejen runt allt det där har alltid varit ångestladdat.
Det är otroligt vanligt att panikångest och fobier jobbar på precis det här sättet. Det börjar med en kontrollförlust vid något tillfälle vilket leder till en ond spiral där rädslan för kontrollförlusten och förväntansångest (ångest för att få en ångestattack) leder spiralen så att minsta lilla stimuli till slut triggar ångesten.
För mig har det hjälpt oerhört mycket att jag vet vad som pågår i mitt huvud. Jag håller inte på att bli galen och jag håller inte på att tappa förståndet. Och sen att jag försöker ha i åtanke att det inte är farligt att ha en ångestattack och det är inte farligt att svimma. Ingenting av det jag upplever är alltså farligt, det är "bara" min kropp som lurar mig. Den är helt enkelt för effektiv för att varna om faror och har gjort något i grunden banalt till något som den tror är livsfarligt. Även om det inte hjälper mot ångesten mitt i en attack tycker jag det har hjälpt mot förväntansångesten (ångest för att få ångest).
Och med det vill jag inte säga att det är banalt att ha panikångest eller fobier, verkligen inte. Det är fruktansvärt obehagligt. Men det är "allt". Det ÄR obehagligt. Inte farligt. Det har hjälpt mig till att kunna tänka "jaha, nu är ångesten här" och försöka hantera den på samma sätt som andra känslor. Identifiering och acceptans.
Senast ändrad: