Klara blodprovstagning

För det första, du KOMMER klara det. Kanske inte idag, imorgon, om en vecka eller om ett par månader. Men du kommer klara det, det lovar jag. Och hur kan jag lova det? Jo, jag har själv haft världens fobi för nålar och blod. Jag trodde att jag aldrig någonsin skulle kunna bli stucken. Efter åratal av KBT och diverse terapier både som barn och i vuxen ålder så gav jag upp. Jag var helt säker på att dom skulle få söva ner mig via en giftpil som jag var helt oförberedd på om dom behövde ta blodprov.

Jag har haft fobin sen jag var runt 7 år. Det började genom att jag blev fasthållen av enligt min uppfattning ett gäng gigantiska monster (det var kanske 2-3 sköterskor). Sen dess har jag aldrig klarat av att bli fasthållen (typ långa kramar, någon som håller i mig osv) av folk jag inte känner eller litar på. Men för några år sen så fick jag en enormt bra hjälp från min dåvarande läkare. Jag skulle börja med antidepp och behövde ta blodprov innan. Hon skrev ut lugnande till mig, Sobril. Jag skulle prova hemma först så att jag var beredd på hur den funkade. Sagt och gjort. Jag tryckte i mig en hästdos x 2 (jag är extremt svårmedicinerad och min läkare sa att det var upp till mig, såklart inom en rimlig gräns), hade emla (bedövningssalva) och pappa med mig som stöd.

Jag var helt panikslagen innan Sobrilen började verka. Föreställ dig en 20-åring som fullkomligen panikgråter, skakar och tror att hon ska dö. Tråkigt nog visade det sig att jag var väldigt svårstucken. Men tillslut, efter kanske 1,5 timmes försök (jag behövde få andas och ta det i min takt, tack gode sjuksköterska som hade den tiden och det tålamodet!!!) så fick dom allt blod som behövdes. Och då grät jag av glädje istället (samt vandrade rakt in i en lyktstolpe pga hög som ett hus och alldeles superlycklig!).

Det låter kanske konstigt att "droga ner sig" så pass. Men min läkare sa att om jag är tillräckligt borta så kommer jag se det som en positiv händelse. Jag klarade av det och allt gick faktiskt bra. Jag dog inte och det bästa, jag spydde inte!

Idag behöver jag ta blodprov minst 3 gånger om året. Jag tycker fortfarande att det är jobbigt. Svinjobbigt. Men jag har inte alls fobi för det längre. Jag klarar av det och jag gör det. Men jag behöver emlasalva, ligga ner och även en liten dos lugnande. Egentligen känner jag inte av Sobrilen mer än att jag liksom inte spänner mig lika mycket. Det är därför jag tar den. Annars är det svårare att sticka mig då mina ådror rymmer iväg.

Så... Du kommer lyckas! Jag lovar. Låt det ta tid. Be om hjälp och var noga med att säga till att du vill bli stucken av någon som verkligen kan det och som tar det försiktigt. Använd en barnnål (den är mindre) och be att få ligga ner. Emlasalva och lugnande!

Sorry för att jag skrev en hel bok :o:D
Heja heja heja dig!!! :bump:
Det gör absolut inget att du skrev "en hel bok". Det ger hopp om att kunna klara av det till slut.

Då får man bli skickad till akuten för att ta blodprov,även om det är onödigt att ta tid o plats där för dom som hade verkliga problem.
Vågar påstå att det nog inte finns på normala akutmottagningar heller...

ketalar används väldigt sällan inom narkosen i Sverige idag, eftersom det finns andra medel som är bättre.
dock i grund ett bra preparat!

Att gå till akuten för provtagning verkar inte som en särskilt bra idé i största allmänhet. Att bli mer eller mindre sövd verkar inte heller som en bra idé.
Men det är ju flera personer som vittnar om att de tar bensodiazepiner för att våga lämna blodprov så det verkar ju vara en "beprövad" metod...

Vågar påstå att det nog inte finns på normala akutmottagningar heller...

ketalar används väldigt sällan inom narkosen i Sverige idag, eftersom det finns andra medel som är bättre.
dock i grund ett bra preparat!

Att gå till akuten för provtagning verkar inte som en särskilt bra idé i största allmänhet. Att bli mer eller mindre sövd verkar inte heller som en bra idé.
Men det är ju flera personer som vittnar om att de tar bensodiazepiner för att våga lämna blodprov så det verkar ju vara en "beprövad" metod...
Det var så länge sen jag jobbade på akuten så det är säkert nya bättre medel nu,men tidigare användes det tex vid en axellux.

Men inte sannolikt. Jag upplever obehag även av stasen för det har jag provat nyligen. Den fick jag ta av för jag stod inte riktigt ut med den. Jag vet också att det är obehagligt för mig att umgås med människor som nyligen tagit blodprov. Båda dessa exempel är ju ganska lindriga och ändå är de jobbiga.
Det låter som att rädslan har brett ut sig, så att säga? Först rädd för att svimma, sen rädd för blod för att det skulle kunna leda till att du svimmar, sen rädd för sånt som har med blod att göra för att det skulle kunna leda till blod som skulle kunna leda till att du svimmar?

Det låter som att rädslan har brett ut sig, så att säga? Först rädd för att svimma, sen rädd för blod för att det skulle kunna leda till att du svimmar, sen rädd för sånt som har med blod att göra för att det skulle kunna leda till blod som skulle kunna leda till att du svimmar?
Jag fick fobin på en vårdcentral då jag blev stucken i fingret och svimmade när jag såg blodet. Så hela grejen runt allt det där har alltid varit ångestladdat.

Jag vet,men inget akuten jobb.

Jag sa inget om akuten, jag vände mig emot att du inte tyckte det var ett verkligt problem:
Då får man bli skickad till akuten för att ta blodprov,även om det är onödigt att ta tid o plats där för dom som hade verkliga problem.

Jag tycker du hackar på @Magiana väl mycket och gärna förminskar hennes problem. Alla åsikter behöver inte uttryckas.

Men hur tar du dig hem när du mår sådär? Hur klarar du av att ta hand om dig efteråt?

För mig är det ju ett ganska stort steg att ens tänka tanken att eventuellt kunna tänka mig underkasta mig en provtagning. Förut har det bara varit "nej, det går inte" och sen har det varit färdigdiskuterat.

Vart bor du? Jag har många lediga dagar, men tyvär brukar inte så många bo i samma lilla håla som mig. Jag finns iaf i Leksand, kan absolut åka några mil om det är så (Falun,blg Rättvik,Mora osv)

Kanske skulle ha skrivit verklig sjukdom/skada.

Men alltså, en fobi är väl minst lika verkligen som en bruten fot?!
Sen kanske en inte ska behöva åka till akuten pga blodprov, men det är en annan diskussion.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har nystartsjobb, vilket betyder att det är som ett vanligt jobb med vanliga anställningsvillkor förutom att arbetsgivaren får...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 130
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar