Klängig katt?

lamalinche

Trådstartare
Jag är kattvakt sedan ett par dagar tillbaka och en vecka framåt åt en kompis som är bortrest. En hona, 6 år gammal.

Jag kan nästan ingenting om katter men har fått instruktioner om mat plus leksaker och klösbräda. Hon är lugn och har inte klättrat i några gardiner eller så ;)

Men hon är väldigt klängig! Man får aldrig vara ifred, hon är alltid uppe och klättrar på mig, slickar mig i ansiktet och purrar. Det är klart att det är charmigt och gosigt, men inte precis hela tiden.
Jag får inte ha sängen för mig själv, om jag stänger sovrumsdörren står hon utanför och jamar tills jag har släppt in henne så hon kan hoppa upp i sängen.

Jag tycker det är lite läskigt att sova i samma säng som en katt - tänk om jag mosar henne i sömnen?

Är det här normalt beteende och finns det något jag kan göra?
 
Sv: Klängig katt?

Jag kan tänka mig att hon känner sig övergiven av sin ägare och då söker trygghet hos dig.

Du behöver inte oroa dig för att mosa henne i sömnen. Katter sover lätt och flyttar sig blixtsnabbt om det skulle behövas.
 

Liknande trådar

Katthälsa Min katt verkar vara otursförföljd. Ingen verkar veta exakt vad som hänt, men jag skall försöka beskriva så gott jag kan. I går vid två...
Svar
14
· Visningar
5 285
Senast: Hoarfrost
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 531
Senast: AlmostEasy
·
Katthälsa Har en gammal katt som ändrat beteende de sista två dagarna. I förrgår åt hon och var på lådan som vanligt men igår noterade mamma (hon...
Svar
10
· Visningar
6 778
V
Övr. Katt Är det normalt att hankatter är elaka mot honkatter? Jag trodde grabbarna skulle vara antingen underlägsna töserna, eller...
Svar
7
· Visningar
1 657
Senast: veronican
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp