Klämd svans

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare via
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 551

via

Trådstartare
Vår nya fölunge är alldeles korrekt och rak i sina ben, men väldigt krokig i sin svans. Den ligger ordentligt till höger.
Jag antar att den har blivit klämd i magen. Är det någon här som har varit med om detta, och som vet om krokiga svansar rätar ut sig lika bra som krokiga ben brukar göra?:crazy:

Sv: Klämd svans

Om man ser hästar som rids som lägger svansen åt det ena eller andra hållet så kan det visa tecken på snedhet i bäcken eller kotor.

Nu ser den klämd ut säger du så visst den kan ju kanske ha legat krokigt i magen, en kota kan ha brutis av eller växt snett i svansen om den legat dumt. Eller så rätar den ut sig med tiden.

Jag skulle känt på hästens rygg också...kotorna sitter ju samman och går ut längs svansen.

Hoppas det ordnar sig.....Lycka till :)

Det är alltså bara svansen som är sned, resten av hästen är rak.
Eftersom jag är ridlärare, är jag väl förtrogen med fenomenet med svansar som läggs på sned.:smirk:
Svansen är kraftfullt sned, och skulle det bero på snedheter inne i kroppen, skulle jag verkligen ha anledning att oroa mig.

Min hästs svans är som en metkrok. Alltså inte skarpt vinklad utan böjd åt sidan och troligen född med det. Kan inte märka några problem på grund av det, hon lägger inte svansen åt nåt speciellt håll.

Grannen fick ett fullblodsföl med böjd svans. Den började räta ut sej efter en vecka kanske men sen hände inte så mycket. Jag bandagerade då svansen och det hjälpte massor.
Nu är den hästen 4 år och tävlar i galopp. Den lägger faktiskt fortfarande svansen till vänster. Dock har den vunnit flera lopp (steeplechase) så den verkar inte lida av det. Den är veterinärbesiktigad flera gånger och det har heller aldrig varit något problem.

Jag funderar också på att bandagera svansen, jag vet bara inte hur jag ska få det att sitta kvar. Kröken på svansen är nämligen allra längst upp, så det får nog bli kirurg tejp eller något liknande, för att få med själva kröken i bandaget.

Uppdatering:
Jag tejpade svansen på fölungen, och nu några dagar senare är den (tror jag, den är inte stilla så länge..) helt rak.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
489
Senast: cowgirl81
·
Småbarn Sonen på snart 15 månader har inte att sova på sin favoritlista. Han sov bra de första två månaderna i sitt liv sedan hände något. Han... 2
Svar
23
· Visningar
1 390
Senast: Badger
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad... 4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 295
Senast: Milosari
·
Kropp & Själ Jag pressar tänderna när jag sover vilket gör att jag får ont i nacken och huvudvärk väldigt ofta. Dock stämmer inga av... 2
Svar
33
· Visningar
1 887
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka