A

Armonie

Får man ha en "halsring" på hästen när man ska hopptävla, alltså typ ett stigläder. För det skulle nog jag behöva då pollan tar rätt så stora språng, och kan även busa lite efter hindrena. så då skulle det kännas skönt med ett "säkerhetsbälte" att ta tag i. Men får man ha det?:confused:
Tacksa för svar! :)

Sv: Klädsel?

Jag tror man får det men är inte helt säker. Har sett en som har haft det en gång men det är ju inte säkert att man får ha det för det :p

Läste precis i Tr och där står det

Alla slags hjälptyglar är förbjudna med undantag för martingal med löpande ringar

Häst: På framridningen är alla slags hjälptyglar tillåtna. Vid framhoppning till klasser t.o.m 130 hoppning är det inte tillåtet att hoppa fram med gramantygel.

Som jag uppfattar det får du inte ha halsring inne på banan men på framridning. Någon annan som uppfattar det annorlunda? Halsring kanske inte ens räknas som hjälptygel?

Senast ändrad:

Jag tror inte att halsring räknas som hjälptygel men skulle det vara så så finns det ju enkla sätt satt lösa probelemt på iallafall :)

Köp en bra och snygg förbygel till sadeln där det finns en liten "brygga" över hästens hals- voila, du har en halring med ett bra handtag att grabba tag i om du behöver.

Bra mycket snyggare än en ful halsring och du är säker på att den är reglementsenlig.

Vad synd att man inte fick ha det.:( Jag som tyckte att det var så smart.;)
Men jag får väl konvertera ännu mera till hoppsidan genom att köpa en förbygel. Eller en såndär martingal med halsring o löstagbara "martigaltyglar" men det kanske var en sån du menade? Har inte så stor koll på alla hopputrustningar (dressyren är lättare, då är det bara sadel och träns som gäller:p).
Tack båda två för svaren! :):bow:

Visst får du ha halsring när du hopptävlar.

Annars skulle jag ha varit utesluten på alla tävlingar jag har ridit de senaste åren.

Om du skulle ändå vara osäker, ta den med dig och fråga överdommaren på plats.

Lycka till

Ja, jag är också dressyrryttare, har inte hoppat på flera år :)
Lycka till med hoppningen!

Okej. Smart:idea: att fråga ÖD, det har jag inte ens tänkt på:)
Tack för svaret!:bow::)

Köp en bra och snygg förbygel till sadeln där det finns en liten "brygga" över hästens hals- voila, du har en halring med ett bra handtag att grabba tag i om du behöver.

Bra mycket snyggare än en ful halsring och du är säker på att den är reglementsenlig.
Det var min tanke också :) Förbygel! (själv är jag evigt tacksam att jag har min när jag klättrar... :angel: )

Liknande trådar

Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 475
Senast: Nevermind
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 351
Senast: Stergo
·
Juridik & Ekonomi Vilka rättigheter har man egentligen som kund? Två gånger den här våren har jag beställt, för mig, två dyra varor. Det första...
Svar
15
· Visningar
942
Senast: corzette
·
Kropp & Själ Kanske ger jag mig ut på farligt vatten nu, men, då får det väl vara så, då. Jag har en längre tid varit sjukskriven på grund av...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 624
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar