Kläder som gravid till begravning

Ja, så jäkla svårt kan det faktiskt vara! När en anhörig till mig dog kom många av hans vänner till begravningen, flera hemlösa och missbrukare. Så vitt jag vet blev dom inte "dömda" på något sätt men bara tanken på att folk skulle sitta och tänka att dom inte ansträngt sig och "så svårt kan det inte vara" gör lite ont. Sjukt snobbig inställning.
Ofta har man rätt bra koll på sånt och det finns förståelse, dessutom upplever åtminstone jag att de som har det sämst ställt ofta anstränger sig mer än "medelsvensson", kanske för att de som har det sämst ställt ofta tror och upplever att andra ser ner på dem och därför anstränger sig extra mycket för att slippa det. Det är inte heller en bra situation men som sagt, jag har varit på alldeles för många begravningar och det finns en del människor som inte kan skylla på att de har ont om pengar utan de saknar helt enkelt smak och känsla... ;) Det märks även i andra sammanhang men det blir extra påtagligt just runt begravningar.

Ja, så jäkla svårt kan det faktiskt vara! När en anhörig till mig dog kom många av hans vänner till begravningen, flera hemlösa och missbrukare. Så vitt jag vet blev dom inte "dömda" på något sätt men bara tanken på att folk skulle sitta och tänka att dom inte ansträngt sig och "så svårt kan det inte vara" gör lite ont. Sjukt snobbig inställning.
Men har inte de flesta större förståelse för hemlösa/missbrukare överlag när det handlar om pengar och kläder? Jag vet inte, jag har ju inte några högre krav på klädsel, om några alls, men jag har haft just missbrukare och hemlösa runt mig och jag känner att man borde förstå att de har svårare att få tag på prydliga plagg i rätt färg.

Äh, det har inte med snobbighet att göra... När min pappa dog kammade sig hans suparpolare och satte på sig kostym. Någon kom i andra sorters mörka kläder, men det märktes att han ansträngt sig för att göra sig fin. Har ingen aning om var deras kläder kom från, men de fixade det på något sätt. Och de personer jag pratar om, som kom i t-shirt och träskor, var definitivt varken missbrukare eller hemlösa. Jag tror inte att det har med betalningsförmågan att göra.

Kanske är det mer en generationsfråga? Våra generationer är så vana vid "anything goes" och att man kan göra lite som man vill. Min mormor t ex var istället van vid att begravningskläderna var ett sätt att visa respekt för den som dött (alltså de närstående). Och även om man inte själv tycker det känns det för mig som ett enkelt sätt att se till att ingen tar illa upp - att sätta på mig rätt sorts kläder.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 829
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 613
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 978
  • Artikel Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
1 073
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka