Kläder inom olika discipliner - bilder!

danilo

Trådstartare
Jag har förstått att pleasurekläder är mer bling bling, och det är också en bedömningsfråga hur stilig och iögonfallande man är? eller?

men om ni startar i två discipliner, som t.ex. pleasure och trail, på en tävling. byter ni kläder då? :)

lägg gärna in bilder som visar kläder ni tycker passar bra till vissa discipliner! :love:

Sv: Kläder inom olika discipliner - bilder!

Pleasure och Trail har ganska lika "mode" om man säger så; silver på sadel och träns, snygg skjorta/slinky och showchaps. Jag tror inte man byter mellan de klasserna, men däremot mellan Pleasure och Reining :) Då kanske en enklare skjorta och inte lika mycket bling passar sig snyggare, men vem har så många olika sadlar att byta mellan....:p

Nej verkligen, sadel känns ju lite överkurs att byta :D. Jag tänkte väl mest på om man ska slänga på sig en annan skjorta, men om det är lite likadant i trail och pleasure så kan man ju köra på det. Jag tänkte att jag ska pimpa en egen skjorta med lite glitter och brodyr :idea:.

Det står ju i regelboken att man ska ha långärmad skjorta, innebär det hela ärmen eller är det okej med trekvartsärm?

Jag tycker inte Trail och Pleasure är riktigt samma, du kan rida i samma men jag gör nog sällan det. Allt beror ju lite på nivå, hur viktigt det känns osv. På en liten tävling skulle jag nog NÄSTAN kunna rida med samma skjorta hela dagen men på en lite större tävling byter jag desto mer.(men då har jag ganska mycket "ideér" om vad som skall användas till vad osv.
I ex. kosseklasser/Ranch klasser vill ha jag gärna ha något stilfullt, smakfullt men ändå lite mer "cowboy" gärna ex. rutigt eller en icke så "klar färg", I Pleasure vill jag ha ngt läckert, något man tittar på, I horsemanship, WR, VH osv. vill jag gärna ha "steget under Pleasure" men ändå något som ser snyggt och stiligt ut. I Trailen har jag gärna något lite mer "diskret" men eftersom den blir mer och mer "snygg klass" så ändå lite "touch" på det ...

Man bedömer egentligen inte kläderna som sådana. Att du vill ha silver, glitter o.dyl. i ex. Pleasure har mer att göra med att du vill synas på banan bland 20 andra hästar, så har man en häst som ändå drar ögonen åt sig (sticker ut från mängden) behöver man kanske inte blinga upp sig på maxnivå om man inte vill... (dock måste du alltid ha enligt regelboken godkända kläder).

Sen tycker iallafall jag att man får lite det där sista självförtroendet om allt känns rätt, rent och snyggt. Då känner man sig helt förbered och kan koncentrera sig enbart på prestationen som sådan.

Men sist men inte minst så glöm aldrig att det viktigaste är ordentlig och BRA ridning, kläderna kan aldrig väga upp en skitritt...!:grin:

Jag tävlar "bara" på C/D/Amateur nivå, och jag har alltid haft samma kläder i alla klasser. från pleasure, ranch trail, reining, western riding osv. tycker det inte är så viktigt på lägre nivåer faktiskt...

Åh vilket bra svar, tack! Även om jag rider på en låg nivå så tycker jag att det är kul att tänka till kring kläder, så då ska jag nog ändå göra det även fast jag rider på små tävlingar. Det känns helt enkelt roligare så :), och dessutom blir man ju kanske svettig...

Du har inte några bilder på dina olika kläder och outfits? :laugh:

Förresten, en annan fråga om tävling, finns det någon gren där man rider program till musik?

Förresten, en annan fråga om tävling, finns det någon gren där man rider program till musik?

Visst finns det det. Klassen kallas Freestyle reining, sök på ex. Y-T.

Ska se om jag kan fixa lite bilder...

Klart det kan vara "en kul grej" att anstränga sig lite extra också ;)

Nu får vi se om det funkar, men här är lite bilder iallafall (dock är jag kille och då blir inte variationerna så "extrema " som om man är tjej...

Pleasure :
12469_178680145871_595620871_3468864_5886159_n_81792394.jpg

wilma-3_58800865.jpg

(dock finns ett "fel" här i utstyrseln då jag hellre hade velat haft svart hatt).

Kosseklass:
_bg_4279_48186505.jpg

Trail:
3793238.jpg

VH/TR/WR (dock gillar jag inte denna själv, alldelles för "rörig"):
3793234.jpg

WH/VH/WR m.m.: (gammal och ingen favorit)
5305187.jpg

/E

Senast ändrad av en moderator:

Försökte också rota fram några bilder, men jag har väldigt få och dåliga...

Svarta byxor, rutig skjorta och väst. Passar väl sig på lägre nivå om man vill piffa till sig lite. Just här red jag nog WR
30753853.jpg

Ranchtrail- Ranchiga chaps och rutig skjorta
30753855.jpg

Pleasure- dock är sjalen grymt ful! Men ville ha någonting som matchade filten... :o
30753856.jpg

Åh så bra, nu fick jag se lite exempel... Jag gillar själv kosse-stilen bäst, och min plan är att inom några år kunna rida sådana klasser. Förresten, vilka underbart vackra hästar! :bump:

Jag tyckte inte alls scarfen var så ful, det hade kanske varit värre om den inte matchat padden ;).

Supersnyggt med väst! Nu fick jag lite inspiration... Jag syr en del kläder själv, så det här med tävlingskläder får nog bli året sy-insats för mig. Du hade också en väldigt vacker häst!

Jag rider bara tre grenar, trail horsemanship och pleasure. Jag har olika tröjor för trail och horsemanship/pleasure.
I pleasuren vill jag verkligen sticka ut så då blir det en limegrön superglittrig slinky med en limegrön filt till :D Och i trailen så jag har en blåmönstrad slinky med glitter, lite mer diskret än den limegröna.

Jag tycker det är bara bra att man sticker ut , så man verkligen syns och får domarens uppmärksamhet, det negativa är att om man gör fel så syns det tydligare :cool::laugh:

Har inte du en horsemanship jacket?

jag tävlade i slinky förut, men tycker det verkar vara helt ute nu (?) om man inte har tillhörande väst till.

Har inte du en horsemanship jacket?

jag tävlade i slinky förut, men tycker det verkar vara helt ute nu (?) om man inte har tillhörande väst till.

Nej , det är en slinky med krage och vid handlederna. Har ingen horsemanshipjacket.

Värför änvanda inte du och dom ändra killer hälsduk och väst?
Az

hade gärna haft det i ex. pleasure men tycker det är svårt att hitta snygga och"rätt stil" å sådana.... så har helt enkelt inte "hittat det än...Tips?

hade gärna haft det i ex. pleasure men tycker det är svårt att hitta snygga och"rätt stil" å sådana.... så har helt enkelt inte "hittat det än...Tips?

En väst från en 3-piece suit?
En rid väst?
Sy en själv? (en väst är rätt enkle att sy ihopp)

Har titta på western tävling i år tal och har aldrig ryktig förståt värför killer inte har en väst och hälsduk, dom tillhör western lika mycket som hatten!
The Girly´s har förståt det.
Utan se det utt som ni har ett fällskärm på ryggen, inte snygg alls tycka jag.
Az

En väst från en 3-piece suit?
En rid väst?
Sy en själv? (en väst är rätt enkle att sy ihopp)

Har titta på western tävling i år tal och har aldrig ryktig förståt värför killer inte har en väst och hälsduk, dom tillhör western lika mycket som hatten!
The Girly´s har förståt det.
Utan se det utt som ni har ett fällskärm på ryggen, inte snygg alls tycka jag.
Az

Kan ju inte vara alltför svindyrt att få en väst uppsydd av sömmerska heller.
Plus att då kan man ju välja modell och tyg helt efter eget tycke och smak.

Håller verkligen med om det där med fallskärm.... :rofl:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 027
Senast: Sasse
·
  • Artikel Artikel
Radannons Bevaka ridsporten som ung journalist! Är du en ungdom 13-25 år som är fascinerad av ridsporten och trivs framför och bakom kameran...
Svar
0
· Visningar
732
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 119
Senast: Bison
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 928
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka