Sv: Kläder inom olika discipliner - bilder!
Jag tycker inte Trail och Pleasure är riktigt samma, du kan rida i samma men jag gör nog sällan det. Allt beror ju lite på nivå, hur viktigt det känns osv. På en liten tävling skulle jag nog NÄSTAN kunna rida med samma skjorta hela dagen men på en lite större tävling byter jag desto mer.(men då har jag ganska mycket "ideér" om vad som skall användas till vad osv.
I ex. kosseklasser/Ranch klasser vill ha jag gärna ha något stilfullt, smakfullt men ändå lite mer "cowboy" gärna ex. rutigt eller en icke så "klar färg", I Pleasure vill jag ha ngt läckert, något man tittar på, I horsemanship, WR, VH osv. vill jag gärna ha "steget under Pleasure" men ändå något som ser snyggt och stiligt ut. I Trailen har jag gärna något lite mer "diskret" men eftersom den blir mer och mer "snygg klass" så ändå lite "touch" på det ...
Man bedömer egentligen inte kläderna som sådana. Att du vill ha silver, glitter o.dyl. i ex. Pleasure har mer att göra med att du vill synas på banan bland 20 andra hästar, så har man en häst som ändå drar ögonen åt sig (sticker ut från mängden) behöver man kanske inte blinga upp sig på maxnivå om man inte vill... (dock måste du alltid ha enligt regelboken godkända kläder).
Sen tycker iallafall jag att man får lite det där sista självförtroendet om allt känns rätt, rent och snyggt. Då känner man sig helt förbered och kan koncentrera sig enbart på prestationen som sådan.
Men sist men inte minst så glöm aldrig att det viktigaste är ordentlig och BRA ridning, kläderna kan aldrig väga upp en skitritt...!