Kläder för praktik på kontor?

S

sarabaran

Vad har man för kläder på kontor om man gör sin praktik där?
Funkar det med jeans? shorts? kjol?
Vad ska man inte ha?


(Det är ett mindre kontor med viss kundkontakt tror jag)
 
Sv: Kläder för praktik på kontor?

Beror helt på klädkod. Jag har jobbat på kontor där jeans inte var tillåtet ens på fredagar.
 
Sv: Kläder för praktik på kontor?

Håller med föregående, beror helt på.

På mitt jobb har kontorsgubbarna på sig vad dom vill (men dom har ju inte på sig mjukisbyxor eller så), inga krav på kläderna, trots kundkontakt. Min syster jobbade på ett ställe, endast telefon och mejl, ingen direkt kundkontakt. Där var det strikt dresscode.

Men första dagen kan du köra på ett "säkert" kort, hellre för uppklädd, sen märker man ganska snabbt hur det brukar vara där.
 
Sv: Kläder för praktik på kontor?

Som redan skrivits, det beror på klädkoden på det specifika stället. Hos oss är jeans ok men inte shorts. (Vi har väl fungerande luftkonditionering så blir aldrig för varmt.)
 
Sv: Kläder för praktik på kontor?

absolut inte shorts!
Kjol är "alltid" rätt, och jeans kan vara det ibland helt beroende på vilken klädkod som gäller.

Håller med Presto, kör på ett säkert kort första dagen med uppklätt och sedan kan du se om du kan "klä ned dig" vart eftersom.

Själv jobbar jag på ett internationellt företag - som inhyrd konsult hade jag alltid kavaj och matchande byxor/kjol, som anställd har jag oftast jeans men när jag träffar mina internationella kunder så åker "finstassen" på igen förutom att jag oftast skippar kavajen och tar en snygg kofta/överdel istället.
 
Sv: Kläder för praktik på kontor?

Jag skulle vänta med att dra fram kavajen tills du vet hur klädkoden är - det kan kännas jobbigt annars om det inte är så strikt dresscode.

Jag har jobbat på kontor både med och utan uttalad dresscode, och det var faktiskt lättare för oss tjejer att variera klädseln än för killarna som hade slipstvång. Även på kontoret utan dresscode fanns det dock osynliga regler - inga shorts, t ex. Hel och ren och anständigt, liksom. Sunt förnuft.

En enkel kjol/byxor och blus kommer du långt med, så kan du känna dig in allt eftersom :)
 
Sv: Kläder för praktik på kontor?

På de kontor jag har jobbat/ar på så har det inte varit någon uttalad klädkod men klädseln har alltid varit vårdad. Första jobbet på kontor va som ekonomiassistent, där va det hel och ren som gällde. På det senaste/nuvarande jobbet har jag dock valt att ha lite "finare" kläder eftersom det va väldigt mkt kundbesök, delägarbesök och stämmor. Då "kan" inte den som är enonomiansvarig komma drällande i foppatofflor och trasiga jeans. Skulle se lite slafsigt ut.

Har du några "finbyxor" eller kjol och en blus/skjorta så räcker det säkert gott.
Du behöver inte komma uppklädd till tänderna första dagen:) det räcker säkert gott att du är hel och ren.
 
Sv: Kläder för praktik på kontor?

Hos oss får man ha på sig vad man vill så länge man är klädd, linne och shorts känns lite väl avklätt. Hos oss är det i princip bara politikerna som har kavaj men då oftast till jeans eller chinos. Vi körde med fancy fridays ett tag då hade man något halvfint på sig som klänning och högklackat, vi tänkte om vi kör mer casual än vanligt så får vi gå till jobbet i pjamasen ;). Men det var trevligt, då kom alla kjolar, klänningar, blusar och skor ut som annars inte vädras så ofta plus att ens vardagsgarderob skuttade upp ett snäpp av bara farten.
Annars blir det mest jeans och kofta, jeans och kofta, jeans och kofta...
 
Sv: Kläder för praktik på kontor?

Där jag jobbar, på kontor, dräller folk runt i både foppatofflor och mjukisbyxor till och från. Kommer någon i kostym eller liknande undrar övriga vad som hänt :-) Snittet är nog jeans och tröja. Å andra sidan varierar det i företaget, på huvudkontoret till exempel är klädseln något mer uppstyrd.
 
Sv: Kläder för praktik på kontor?

Ha ha... jag förstår att alla svar här har gjort dig mycket klokare. :)

Men tyvärr är det nog precis så det ser ut runt om på våra "kontor" här i landet - på en del ställen kan man glatt komma till jobbet i flippflopps och mysbrallor, och på en del ställen är det väligt mer strikt.

Om jag vore du skulle jag nog fråga vad det är för klädkod som gäller om du har nån du känner att du kan fråga.
Annars så skulle jag ha kört på ett säkert kort första dagen - dvs ett par "finbyxor", en neutral topp (och ev en "casual" kavaj över om det inte är en varm sommardag), snygga lågskor och diskret make up.

Sen är det bara att kolla vad alla andra har på sig. :D
 
Sv: Kläder för praktik på kontor?

Är det bara jag som tycker svaret är självklart? Fråga den person du haft kontakt med på praktikplatsen. Antagligen är det väl din närmsta chef. Jag ser inget konstigt alls i den frågan.
 
Sv: Kläder för praktik på kontor?

Det gjorde jag, jag ska också ha praktik på ett kontor om några månader och då ville jag veta vad det var för klädkod på det företaget. Min "chef" tyckte det var jättebra att jag frågade för det visade på ett tydligt intresse från min sida tyckte han.
Nu ska jag bara komma på vad ledig klädstil är förnågot:p, det var det var på det företaget jag ska vara på.
 
Sv: Kläder för praktik på kontor?

Grattis till praktiken!

Som tidigare talare håller jag med om att det kan skilja sig väsentligt från arebtsplats till arbetsplats. Vi har flera olika "nivåer" beroende på vilket kontor man befinner sig på.

Åker jag till HK så klär jag upp mig lite, för mig innebär det oftast jeans, kavaj och en snygg topp, eller skjorta och några flashiga skor. Eller kostymbyxor med skjorta och tröja. Ska jag sitta i något väldigt fint möte kanske hela businessoutfiten dyker på.

På vårt regionkontor där jag huvudsakligen har min arbetsplats är det lite avdressat som gäller. Då tar jag på mig det jag hittar på morgonen, men kör ofta skjorta, tröja eller någon snygg cardigan. Får vi finbesök och jag ska sitta i möten klär jag upp mig lite. Ska jag hålla i något och vill få något sagt klär jag upp mig mer men det är mer för den egna känslan att jag vill känna mig självsäker utifrån och in. (På något underligt sätt känner jag mig mer drivande i kavajO_o)

Besöker jag våra avdelningskontor kan jag köra jeans och tröja eller lite mer uppklätt beroende på hur gängse klädstil på just det kontoret ser ut. Jag arbetar i en stödfunktion och vill inte komma in på några för höga hästar till den jag ska arbeta tillsammans med.

Nu träffar jag sällan på våra kunder, men ska jag sitta med på en kundträff är det oftast någon större kund och då kör jag lite "finare".
 
Sv: Kläder för praktik på kontor?

Vad innebär säkert kort?

Jag har aldrig kjol, alltid jeans eller shorts.
Jeans brukar sitta bra men andra byxor tycker jag är svåra att hitta några som passar :crazy:

Behöver jag skaffa ett par finbyxor och i så fall hur ser dessa ut??
 
Sv: Kläder för praktik på kontor?

Men fråga din kontakt på företaget istället, det är mycket lättare. Jag praktiserade för några år sen och en av mina första frågor var just om klädkoden.
 
Sv: Kläder för praktik på kontor?

Vad innebär säkert kort?

Jag har aldrig kjol, alltid jeans eller shorts.
Jeans brukar sitta bra men andra byxor tycker jag är svåra att hitta några som passar :crazy:

Behöver jag skaffa ett par finbyxor och i så fall hur ser dessa ut??

Du behöver ju inte ha kritstrecksrandiga kostymbyxor, det finns ganska schyssta alternativ till jeans. Enkla, svarta byxor, typ chinos fast lite tajtare modell, med ett skärp i och en skjorta/blus instoppad.

Typ såhär: http://www.laredoute.se/redoute-cre...ll/375705?N=1z141xaZ68q&Ns=RankValue3|1&Nao=4

Gillar du inte bootcut kan du ha raka byxor eller stuprör och rulla upp kanterna litegrann: http://www.laredoute.se/redoute-cre...m/397416?N=1z141xaZ68q&Nao=15&Ns=RankValue3|1

Köp med stretch i, det brukar vara lättare med passformen då. Och gillar du inte att ha överdelen instoppad är det bara att ha en blus som är lite längre i modellen. Vanliga kostymskjortor som inte är instoppade tycker jag kan se lite slarvigt ut, dock. Typ som "90-talet ringde" :p
 
Sv: Kläder för praktik på kontor?

Men fråga din kontakt på företaget istället, det är mycket lättare. Jag praktiserade för några år sen och en av mina första frågor var just om klädkoden.

+1

TS, det är så himla olika. Det bästa är absolut att fråga.

Min svåger arbetar på kontor. Han har kostym på jobbet, hans kvinnliga kollegor har dräkt. Det är vad som gäller. Mitt jobb är delvis kontorsarbete. Jag kan utan att överdriva säga att jag skulle kunna komma till jobbet i pyjamas och ingen skulle rycka på ögonbrynen. Hos oss är det "klädsel: ja" som gäller.

Omöjligt att veta, alltså.
 
Sv: Kläder för praktik på kontor?

Det är helt OK att ställa frågan till din handledare, och oavsett vilket svar du får är jeans/shorts inte OK första dagen.
Jag skulle absolut rekommendera kjol. Det är det enklaste. Alltid rätt på något sätt.

Om du inte har någon kjol så finns det ofta att få tag på second hand till en billig peng och kjolar slits inte på samma sätt som byxor så de är oftast i fint skick. Du har användning för ett par kjolar i lugna färger i garderoben, tro mig. Kjolen ska inte vara för kort med tanke på att du vill göra ett propert intryck. Ta leggings under om du känner dig mera bekväm då.
 
Sv: Kläder för praktik på kontor?

"Kontor" kan ju innebära nästan vad som helst. Jag som är ingenjör och jobbat på kontor = konstruktions- och utvecklingsavdelningar skulle nog kunna komma klädd nästan hur som helst utan att någon reagerar... Jeans och urtvättade t-shirts är vanligt och fula rutiga kortärmade skjortor är överrepresenterade... Den dagen nån kom med slips eller kavaj kunde man vara säker på att de väntade några viktiga besökare.

Men även jag skulle säga att "finbyxor"/enkel kjol och skjorta/blus/proper top skulle funka bra tills man kollat in läget.
 

Liknande trådar

R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 684
Senast: Badger
·
Kläder & Bli fin Jag skulle behöva sälja en stor del av mina kläder. Nu skaffade jag appen Vinted, det verkar smidigt. Någon som har använt den? Eller...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 737
Kläder & Bli fin Hej, Jag har flyttat nu i sommar och ska börja nytt jobb nästnästa vecka, i och med flytten tog jag ett val att vara öppen med att jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 622
Senast: Lingon
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 982
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp