Kladdiga ögon

Hastflickan

Trådstartare
Min pålle får alltid en liten kula med vitt klet nere på båda ögonen. Sen när jag tar bort det så är det snart en ny kula med klet där. Vad kan det bero på?

Din häst har antagligen en inflammation i ögonen, det får det av damm o smuts som hamnar i ögat.
Det går inte över av sig själv utan din häst behöver en salva som veterinären kan ge dig.

Din häst har antagligen en inflammation i ögonen, det får det av damm o smuts som hamnar i ögat.
Det går inte över av sig själv utan din häst behöver en salva som veterinären kan ge dig.
Måste jag åka med hästen till veterinär så han kan kolla på ögonen, eller kan man få salva utan att åka dit med han? (Hästen gillar INTE transport, och närmaste veterinär(häst) är 30 minuter bort. Därför skulle jag gärna undvika det då han blir så himla stressad.)

Du får ju ringa ut en veterinär som undersöker hästen . Ögon salva eller medikamenter skrivs inte ut på telefon bara rakt av utan att ngn tittat på det. samma som för människa.

Det ska inte vara så i ögonen på häst och ögon är känsliga organ. Ha en vet titta på hästen.

Tror ni det är ögoninflammation? Det är bara en liten klick klet (men ja klet som klet) och han verkar inte ömma. Hans ögon är inte svullna

Tror ni det är ögoninflammation? Det är bara en liten klick klet (men ja klet som klet) och han verkar inte ömma. Hans ögon är inte svullna

Skulle gissa på det, de blir inte svullna men hästen känner av det som irritation i ögat som är väldigt känsligt. Det blir värre o värre om man inte gör något åt det.

Du behöver inte åka till klinik med hästen, räcker om veterinären kommer ut till stallet

Skulle gissa på det, de blir inte svullna men hästen känner av det som irritation i ögat som är väldigt känsligt. Det blir värre o värre om man inte gör något åt det.

Du behöver inte åka till klinik med hästen, räcker om veterinären kommer ut till stallet
Okej, tack

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 238
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 374
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534
Utrustning Hej, nån som vet av nått märke/modell på flughuva m. öron som har utbuktningen längre ner på huvudet? Hästen fick ta andra pållens...
Svar
2
· Visningar
273

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

• Svullen över ögonen