Klåda i underliv

Det jag tycker känns märkligt är att jag har flera manliga vänner i samma ålder ca 40-årsåldern. Som alla har ett aktivt sexliv med många olika partners. De har aldrig testat sig för ngn könssjukdomar eller gjort ngn undersökning.
Samtidigt när jag vill ha p-piller varje år då vill bm alltid göra klamydiatest samt gynekologisk undersökning. Trots att jag inte alls haft lika aktivt sexliv som ovanstående män.

När jag frågar varför får jag till svar att det är bra att veta att allt är bra och man ska vara rädd om sig. Visst det är ju bra. Men männen då- min egen personliga uppfattning är att många män är väldigt dåliga på att testa sig eller kolla om allt är som det ska därnere.
Men du vet väl att det är kvinnans skyldighet att se till att hon inte förser mannen med oönskade barn och att kvinnan får skylla sig själv för att ha knullat utan skydd ifall hon får en könssjukdom?;):arghh:

Är ingen expert men normal storlek på äggstockar och livmoder kanske?
Precis det jag skrev tidigare!

Fick inte piller som ung just pga att min livmoder var väl liten och det kunde innebära risker när jag skulle få barn. Rekommenderades att vänta med pillren för att den skulle få utveckla sig....

Fast om man aldrig ska skaffa barn (vet man det som ung??) så kanske det inte spelar någon roll

Det jag tycker känns märkligt är att jag har flera manliga vänner i samma ålder ca 40-årsåldern. Som alla har ett aktivt sexliv med många olika partners. De har aldrig testat sig för ngn könssjukdomar eller gjort ngn undersökning.
Samtidigt när jag vill ha p-piller varje år då vill bm alltid göra klamydiatest samt gynekologisk undersökning. Trots att jag inte alls haft lika aktivt sexliv som ovanstående män.

När jag frågar varför får jag till svar att det är bra att veta att allt är bra och man ska vara rädd om sig. Visst det är ju bra. Men männen då- min egen personliga uppfattning är att många män är väldigt dåliga på att testa sig eller kolla om allt är som det ska därnere.
Ja män är nog sämre av den anledningen att det dels är KÄNSLIGT (och det är det inte för kvinnor??) och dels för att det inte sker rutinmässigt...

Precis det jag skrev tidigare!

Fick inte piller som ung just pga att min livmoder var väl liten och det kunde innebära risker när jag skulle få barn. Rekommenderades att vänta med pillren för att den skulle få utveckla sig....

Fast om man aldrig ska skaffa barn (vet man det som ung??) så kanske det inte spelar någon roll
Är det bara jag som ser en stor motsägelse i det resonemanget? Det var väl i så fall p-piller du behövde och jag vet inte att jag hört talas om att såna skulle hämma tillväxtutveckling på organ. Liten livmoder känns också märkligt, då alla kvinnors livmoder är små tills den dagen livmodern har ett jobb att sköta då den vidgar sig efter behov.

Nja, min var visst VÄL liten och hormonerna skulle kunna hämma tillväxten... Dock vet jag inte om dagens piller har samma funktion??

Nja, min var visst VÄL liten och hormonerna skulle kunna hämma tillväxten... Dock vet jag inte om dagens piller har samma funktion??
I så fall skulle det väl handla om äggstockarna kanske, men tja...jag vet inte. jag är som sagt inte någon vare sig bm eller gynekolog så...

Idag så är väl måttstocken den att så länge apparaterna funkar utan problem så finns det inget problem. Som sagt så är det nog extremt sällsynt att man ser något som skulle vara i vägen för p-pilleranvändande.

Menade inte att p-piller påverkar slidan så, tänkte mer att det faktiskt är bra att kolla att det ser bra och normalt ut där inne. En kuk hänger utanpå och pojkar, män, gubbar ser den flera gånger om dan och är där något onormalt så syns det ganska omgående, men inte så många flickor, kvinnor, tanter vet hur slidan ser ut invärtes och om där finns något som är fel där inne så är det ingen som ser det förutom en gynekolog och är man sexuellt aktiv eller funderar på att bli sexuellt aktiv så känns det för mig inte alls konstigt med en check up i samband med att p-piller ska skrivas ut.

Och väldigt osäkert som preventivmetod.

Kära nån :crazy: Du vet att den "metoden" är ungefär den sista som rekommenderas som preventivmetod?! För att inte nämna att den skyddar inte mot några könssjukdomar. Stabila par som kan tänka sig att få barn kan väl köra med den men i övrigt... nej.
Vadå då, man blir ju inte direkt gravid av att han sprutar/kommer på magen eller vad menar ni? Om man vet att killen är 110% frisk från könssjukdomar så är det bara att köra på om man nu inte tycker om kondomer, vissa killar tycker ju kondomer är som att äta kola med pappret på. ;)

Vadå då, man blir ju inte direkt gravid av att han sprutar/kommer på magen eller vad menar ni? Om man vet att killen är 110% frisk från könssjukdomar så är det bara att köra på om man nu inte tycker om kondomer, vissa killar tycker ju kondomer är som att äta kola med pappret på. ;)
Mn kära nån, jag antar att du är en vuxen kvinna eftersom vi är på senior? Försats? Ska någon behöva förklara det för dig?

:crazy: För det första kan killen ha en försats som innehåller spermier. För det andra, hur sabla säker är du på att han hinner dra ur?! Det räcker med en gång om det är rätt (eller fel, beroende på hur man ser det) tid i månaden.

Och VARFÖR ska du som kvinna ta hänsyn till att han inte vill använda "kolapapper"?! Det är DU som blir gravid, det är DU som gör abort, det är DU som riskerar sjukdomar (under förutsättning att du är frisk). Hur vet du att killen är 110% frisk, har du sett läkarintyget?! Det finns dessutom sjukdomar du inte kan testa för.

Tonen stod nog du själv för, du har ofta en ganska aggressiv approach i dina poster. Medvetet eller inte, jag kan ju inte veta det men det är så jag uppfattar dig.

Tonen? Det var absolut inget aggressivt menat i det jag skrev! Verkligen inte!
...och varför svarar du aggressivt om du inte gillar då jag (enligt din felaktiga tolkning) skriver aggressivt? Varför gör du som (du tolkar att) jag (gör) då? Kackar i eget bo liksom...

Menade inte att p-piller påverkar slidan så, tänkte mer att det faktiskt är bra att kolla att det ser bra och normalt ut där inne. En kuk hänger utanpå och pojkar, män, gubbar ser den flera gånger om dan och är där något onormalt så syns det ganska omgående, men inte så många flickor, kvinnor, tanter vet hur slidan ser ut invärtes och om där finns något som är fel där inne så är det ingen som ser det förutom en gynekolog och är man sexuellt aktiv eller funderar på att bli sexuellt aktiv så känns det för mig inte alls konstigt med en check up i samband med att p-piller ska skrivas ut.
Men då handlar det ju inte om att det är just medicinskt motiverat att göra en gynundersökning för att skriva ut p-piller utan då handlar det ju mer om en vanlig kontroll, som kan ske när som helst och som även män kan behöva. Inget med just p-piller just, menar jag.

Sådana killar får nog läsa på om sin apparat innan de går med på avbrutna samlag. ;)

Hjälp! Finns det verkligen vuxna människor som inte vet hur det blir barn? Det finns folk i förälder-trådarna som är/har varit gravida efter att ha använt just den metoden du använder...

Liknande trådar

Kropp & Själ Anonymt nick, vill inte bli igenkänd. Jag har insett att jag har problem med mig själv när det kommer till intimitet. Jag ska försöka...
Svar
17
· Visningar
2 597
Senast: Nahar
·
Kropp & Själ Ännu en klådtråd idag, men ej om underliv. Jag har senaste 2-3 veckorna haft klåda på kroppen. Överallt utom i ansikte, hårbotten...
Svar
17
· Visningar
1 853
Senast: Retina
·
Kropp & Själ Jag och en vän blir inte kloka på detta! Jag hade problem med torsk när jag ammade dottern. Körde jag med vishyvatten innan och efter... 2
Svar
30
· Visningar
6 012
Senast: 95johsv
·
Kropp & Själ Jag orkar inte göra ett anonymt nick, så ni som känner mig IRL läser på egen risk :D (risk för att endast kunna tänka på min fisse när... 7 8 9
Svar
166
· Visningar
19 280
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka