Klåda i underliv

@Sedna Nu förstår jag inte riktigt vad du argumentera för.

Regelbundna kontroller måste väl ändå vara av godo? Och om man inte fångar alla i o m kontroll vid p-piller måste det väl ändå vara bättre att fånga dessa, än inga alls?
Visst är det bra att kontrollera sig regelbundet men om man kopplar ihop utskrivning av preventivmedel med gynekoligiskundersökning kanske endel unga kvinnor inte vågar gå till ungdomsmottagningen/bm för att få preventivmedel utskrivet vilket skulle leda till fler oönskade graviditeter.

Då är problemet ett annat, det löser man inte genom att försöka komma runt symptomen. Regelbunda undersökningar är enbart av godo, anser jag. Och med det sagt tycker jag det är självklart med en kontroll innan recept, oavsett vad det handlar om för medicin.

Jag tycker det är HELT fel signaler att konstant plocka bort allt vid minsta lilla motstånd. Det är inget farligt att gå till läkaren, vare sig det gäller underlivet eller öronen. Plocka bort hysterin runt underlivet istället, det är en kroppsdel som alla andra.

Då är problemet ett annat, det löser man inte genom att försöka komma runt symptomen. Regelbunda undersökningar är enbart av godo, anser jag. Och med det sagt tycker jag det är självklart med en kontroll innan recept, oavsett vad det handlar om för medicin.

Jag tycker det är HELT fel signaler att konstant plocka bort allt vid minsta lilla motstånd. Det är inget farligt att gå till läkaren, vare sig det gäller underlivet eller öronen. Plocka bort hysterin runt underlivet istället, det är en kroppsdel som alla andra.
Jag kan nog tycka att den kostnaden det skulle innebära att undersöka alla receptförskrivningsbesök, skulle göra bättre nytta för exempelvis uppsökande verksamhet i förebyggande syfte bland unga tjejer som röker.

Jo ett sätt att göra det på skulle ju vara att slippa gå till en speciell klinik/vårdinstans för att få underlivet undersökt. Här i stan får man uppsöka "familjecentralen" där man tar hand om mamman och barnet (!?!) om man vill ta cellprov eller bli undersökt av BM, så det finns väll en distans att gå där kan man tänka.

Jag tycker faktiskt båda delar behövs.
Men om du VILL bli undersökt är det nog ingen som nekar till det. Man gör det inte rutinmässigt numer bara, och att man tagit ett sånt beslut beror på att det är väl underbyggt med erfarenheter som säger att det inte är nödvändigt. Det är liksom inte okvalificerade människor som drar upp riktlinjerna för vårdrutiner.

Men är det så i alla landsting då? Jag är faktiskt väldigt osäker med tanke på att jag titt som tätt hör att det är dax för nytt recept och därmed besök hos gyn/bm.

Jag skulle tro det. Man ska naturligtvis träffa bm eller i sällsyntare fall gynekolog då om det handlar om p-pillerreceptförnyelse, men det innebär inte per automatik att man ska bli undersökt. Men samtalet avgör om det finns behov av det såklart.

Men är det så i alla landsting då? Jag är faktiskt väldigt osäker med tanke på att jag titt som tätt hör att det är dax för nytt recept och därmed besök hos gyn/bm.

Det sker som sagt en hälsokontroll vid utskrivning av p-piller, men i fråga om de aspekter som bedöms ha relevans, t.ex. tas blodtrycket då det finns ett dokumenterat samband mellan p-piller och hjärt- och kärksjukdomar. Att gå till bm för att få p-piller utskrivet betyder alltså inte gynekologisk undersökning utan ett samtal/hälsokontroll.

Hur långt är ett snöre? Vad är normalt storleksmässigt? Vi är alla skapta på samma sätt men ser olika ut, det gäller även storlek på äggstockar och livmoder, även om det finns referensintervaller. Men det är ju inte relevant så länge man inte har problem, eller ska äta p-piller? Det finns vissa grundkrav för att få p-piller, det är sant. Men storleken på äggstockar och livmoder hör inte dit - om man inte har problem och har man problem är det kanske inte p-piller man söker för?

En gynekolog är utbildad till att se avvikelser, det ska inte vi outbildade behöva definiera eller fundera över desto mera (hur långt är ett snöre??). En gynekolog kan upptäcka avvikelser INNAN man har problem. Jättebra!! Jättebra att få de kvinnliga delarna undersökta i början av sin sexuella "karriär".

Varför går man regelbundet till tandläkaren? Varför går man på kontroller fastän man inte har besvär? ...och tandläkarbesök börjar man med i en tidig ålder...

En gynekolog är utbildad till att se avvikelser, det ska inte vi outbildade behöva definiera eller fundera över desto mera (hur långt är ett snöre??). En gynekolog kan upptäcka avvikelser INNAN man har problem. Jättebra!! Jättebra att få de kvinnliga delarna undersökta i början av sin sexuella "karriär".

Varför går man regelbundet till tandläkaren? Varför går man på kontroller fastän man inte har besvär? ...och tandläkarbesök börjar man med i en tidig ålder...

Men det är ju inte obligatoriskt att gå till tandläkaren. Problemet tycker jag är att man skulle villkora p-piller på en gynekologisk undersökning, utan egentligt syfte. Att göra gynekologiska hälsokontroller är såklart bra och något alla bör göra, men det bör liksom tandläkaren bygga på frivillighet. Vill du göra en hälsokontroll så får du såklart göra det, men det är fel med tvång utan uppenbart syfte.

Tagga ner lite!
Man behöver inte bli undersökt av en gynekolog för att få p-piller, och jag är 46 år och inte ens när jag för 34 år sedan fick p-piller första gången blev undersökt av någon gynekolog. Jag var då 13 år.

Men problem med äggstockar eller livmoder är i regel inget man ser.

Fast då är man nog inte mogen att ha sex heller.
Nej, du har rätt. ...men man har ändå ansvar över sig själv - oavsett om man tar det eller inte.
Om man är 13 år eller 15 eller 17 eller ens 22 kanske man inte tänker riktigt så. Avhållsamhet har inte fungerat i något samhälle hitintills oavsett om det är giftermål eller gynekologisk undersökning man behöver göra innan man får ligga. Sen undrar jag varför just p-piller skulle vara villkorat med gynundersökning när inte t ex kondom är det. Då blir det plötsligt en genusfråga.

Man får helt enkelt väga oönskade graviditeter mot vikten av gynundersökningen.

Jo kan väl vara bra med undersökningar.. Men i såna fall tycker jag det är konstigt att samhället/ sjukvården inte förespråkar det för män också.. i början av sin sexuella karriär.

Liknande trådar

Kropp & Själ Anonymt nick, vill inte bli igenkänd. Jag har insett att jag har problem med mig själv när det kommer till intimitet. Jag ska försöka...
Svar
17
· Visningar
2 597
Senast: Nahar
·
Kropp & Själ Ännu en klådtråd idag, men ej om underliv. Jag har senaste 2-3 veckorna haft klåda på kroppen. Överallt utom i ansikte, hårbotten...
Svar
17
· Visningar
1 853
Senast: Retina
·
Kropp & Själ Jag och en vän blir inte kloka på detta! Jag hade problem med torsk när jag ammade dottern. Körde jag med vishyvatten innan och efter... 2
Svar
30
· Visningar
6 012
Senast: 95johsv
·
Kropp & Själ Jag orkar inte göra ett anonymt nick, så ni som känner mig IRL läser på egen risk :D (risk för att endast kunna tänka på min fisse när... 7 8 9
Svar
166
· Visningar
19 280
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka