Klåda i underliv

Varför bli dryg bara för att du inte får de svar som passar dig?
Eller du kanske inte är seriös med din tråd?
Nä jag är inte "dryg" svarar bara som du svarar mig, man ska väl svara så som man själv vill bli svarad?
Om mina svar inte passar dig så behöver du varken läsa eller svara på dom istället för att börja anta en massa saker som inte ens stämmer. Tack på förhand. :)

Har på sistone fått klåda i underlivet som inte ger med sig och tror inte det är någon könssjukdom för jag har varit fri från dom hittills och hade sex med nya killen i maj, eller tar det en månad för det att utvecklas?
Han har förvisso sagt att han också ska vara fri från sjukdomar.

Nu misstänker jag svamp då klådan blev bättre när jag använde barnolja, fast alla symptomer jag läst om på nätet för det stämmer inte heller, så jag är inte helt hundra.

Jag drar mig lite för att ringa VC, då jag har sådan ångest att behöva visa upp min kropp för en främmande människa, speciellt det mest intima stället som finns. Hur kan man gå tillväga då? Ska jag be killen följa med som moraliskt stöd eller hur har ni som haft samma ångest gjort? :nailbiting:

Vi har även haft sex två gånger under tiden som det kliat, första gången alldeles i början när det började klia lite och andra gången i torsdags, nu idag lördag fick jag höra att han snopp hade börjat klia också. Först lite på fredagen och mer idag. Känner mig lite lätt orolig.
Kan det vara svamp och han har blivit smittad? Jag kan verkligen ingenting om sånt här. :S

det kan vara svamp.. det brukar även irritera killens mokkapär om han är känslig. Fast det är rätt ovanligt att han får svamp eftersom det är bättre miljö för svamp i slidan.

@Lovisaleonora Fast det låter väldigt märkligt. Då har man inte förstått grundläggande medicinsk utbildning som bland annat innebär att man ska förstå vad svamp beror på. Däremot kan svamp orsaka bakteriinfektioner, och bakterier är ett annat kapitel. Har man gått länge med obehandlad svamp har man uttalade problem och tja...att idka sex med obehandlad underlivssvamp som orsakat bakteriell infektion känns väl inte så jättelockande antar jag. Men det utesluter kanske inte att folk har det ändå.

Tydligen är det lätt att det som är en bra svampgrund för en part blir en bra svampgrund för andra parten också. Jag har inte forskat närmare i det, men däremot fått instruktionen att bägge måste behandla sig för att bli av med skiten.

Tydligen är det lätt att det som är en bra svampgrund för en part blir en bra svampgrund för andra parten också. Jag har inte forskat närmare i det, men däremot fått instruktionen att bägge måste behandla sig för att bli av med skiten.
Men det är fortfarande inte så att svamp inte smittar, och ingen behandlar svamp av den orsaken.

Nej, smitta är möjligen fel benämning. Men fortfarande kan man alltså när man söker få uppmaningen att bägge parter ska behandla sig för att undvika att få det direkt igen.

Sedan blir man ju inte immun mot svamp, det är ju ibland ett återkommande problem. Tyvärr. Själv tycker jag kosten påverkar en hel del.

Nej, smitta är möjligen fel benämning. Men fortfarande kan man alltså när man söker få uppmaningen att bägge parter ska behandla sig för att undvika att få det direkt igen.

Sedan blir man ju inte immun mot svamp, det är ju ibland ett återkommande problem. Tyvärr. Själv tycker jag kosten påverkar en hel del.

När jag la in svaret, var det tre hela sidor som handlade om att TS blivit "smittad" av svamp.
Själv kan jag inte låta bli att associera den här tråden till en händelse i senaste orange is the new black där flera tjejer inte hade en aning om att en kvinna inte kissar med slidan, utan med ett urinrör med en alldeles egen mynning.

Blir du eller någon uppmanad om att båda parter ska behandla sig mot svamp, utan att svamp ens konstaterats på båda, så ska du/ni nog ifrågasätta. Även svamp har visat sig blivit motståndskraftigt och resistent, normalt sköter var och ens eget immunförsvar den kampaen men eftersom folk BEHANDLAR allt och fan inget numer så kommer vi snart inte kunna behandla något.

Det var ju ett tag sedan jag sökte, när jag fick beskedet och är säker är det ju lättare att behandla sig själv utan att springa iväg. När det gav andra symptom än tidigare, sökte jag igen för att vara helt säker på att det inte var något annat. Och fick då återigen beskedet att bägge måste behandla sig.

Nä jag är inte "dryg" svarar bara som du svarar mig, man ska väl svara så som man själv vill bli svarad?
Om mina svar inte passar dig så behöver du varken läsa eller svara på dom istället för att börja anta en massa saker som inte ens stämmer. Tack på förhand. :)

Klart jag undrar om du är seriös när du först skriver att du inte vet någonting om sånt här, för att sedan börja svara på ett trist sätt när jag frågar hur han kan veta att att han inte har någon könssjukdom.

Det var inte menat att vara en dumdryg fråga, trodde du det så missuppfattade du frågan. Han kanske bara hade haft sex med en oskuld innan, vad vet jag? Hur han vet att han inte har könssjukdomar är faktiskt relevant för huruvida du behöver bekymra dig för könssjukdomar eller inte, i och med att ett test inte är någon garanti. Kondylom och herpes går inte att testa, utan man ställer diagnos när man får symptom, om man får symptom. Alltså kan man bära på viruset och smitta andra utan att man veta om det och trots att man testat sig.

Men att skriva det här känns lite som att kasta pärlor åt svin, i och med att du redan bestämt dig för att jag varken är trevlig eller har något relevant att komma med, så lycka till.

Vet du, när jag plötsligt fick dimsyn på ena ögat och sökte akut för det, visade det sig att jag hade en väskeansamling bakom näthinnan. Det är mycket ovanligt att kvinnor drabbas av detta, vanligare att män drabbas. Om kvinnor drabbas så är orsaken med största sannolikhet stress.
Jag blev behandlad och senare opererad i ögat. Men gjorde någon något för att hjälpa mig mot stressen? Nä.

Får du upprepade svampinfektioner så är det inte svampen i sig som är ditt grundproblem. Förstår du?
Fortfarande, är det ett felaktigt råd att ge och få - att båda ska behandla sig eftersom det inte smittar. Även om du fått det rådet så innebär det inte att det är rätt. Din partner är troligtvis också i behov av medicinsk hjälp av något slag, men kanske inte just för svampen utan varför ni får svamp.

@Sedna Fast du vet väl om att skriven text kan tolkas olika beroende på hur den som läser vill tolka texten?
Allt jag skrivit har från min sida vart vänligt menat, sen vet jag inte om du tolkar texten som tyken/uppkäftig osv. Därför texter är enormt svåra för de kan tolkas hur som helst, lättare att prata än att skriva för då kan man höra tonlägen och se kroppsspråk m.m.

Smitta må vara fel ord men att svamp i underlivet kan överföras från en partner till en annan vid vaginala samlag är inget okänt, om än ovanligt. Om den ena av någon anledning har överväxt av svamp kan den överföra svamp till den andra partnern vars underlivsflora i övrigt är helt normal.

Men nu har ju TS sexpartner också klåda i underlivet så det handlar ju inte om att behandla symtomfria personer.

Att svamp kan överföras vid vaginalt samlag går bl.a. att läsa på UMO. Även på 1177 kan man läsa att vaginala samlag kan överföra problem. Mäns besvär går dock oftast (dvs. inte alltid) över utan behandling.

Min personliga erfarenhet är att svampproblematiken återkommer om inte maken också behandlas. Ibland får han symptom, ibland inte men behandlas han inte blir jag inte av med problemen (och ja, jag vet varför jag initialt får problem... graviditet och amning).

Vi ska båda kollas upp, blir inget nytt sex förrän båda är okej igen. Det är ett ultimatum jag sagt för det här klådan är något ur en annan värld typ.. ( >.< )

Ringde VC idag och fick tid hos barnmorskan, va nervös som sjutton när ja va där å innan ja fick komma in, men nu i efterhand känns det bra att fått konstaterat att de va svamp. Då vet jag det om jag skulle få samma besvär någon annan gång. :)
Behövde heller inte betala något för att gå dit och titta, mer än när jag köpte medicinen på apoteket.

Toppen! :) Då blir du nog snart fri från klådan, och behöver inte fundera över om det är något annat.

Ung och ung vet jag väl inte, beror väl förstås vem man jämför med. Är 25+ men -30.

Könssjukdom känns uteslutet då jag inte haft så mycket sex och han som tog oskulden var också oskuld, det var dock nu med senaste mannen som kunde vara så, men då borde jag väl ha fått könssjukdoms symptom redan i maj och inte nu? Känns konstigt att det ska ta över en månad innan det kommer fram.

Det kliar inte så mycket just nu och det är riktigt skönt att vakna upp på morgonen och känna sig som vanligt, men så fort jag rör på mig känner jag av att det inte är helt hundra. Ska ringa VC imorrn om det inte blir bättre, för det har gått från att vara outhärdligt till helt okej. Det var värre för 1 vecka sedan, då visste jag inte vad jag skulle ta vägen, men nu är det hanterbart, efter att jag började tvätta mig med olja.
För jag trodde först att mina besvär berodde på torra slemhinnor och därför började med olja och det blev genast en stor förändring, men det försvann inte.

Hur skyddar ni er mot oönskad graviditet? Om du inte har varit till gynekolog torde du inte äta p-piller och om ni använder kondom är ni ju skyddade mot sjukdomar. ...bara en liten tanke...

Hur skyddar ni er mot oönskad graviditet? Om du inte har varit till gynekolog torde du inte äta p-piller och om ni använder kondom är ni ju skyddade mot sjukdomar. ...bara en liten tanke...

Tyvärr skrivs p-piller och andra hormonella preventivmedel ofta ut utan gynekologisk undersökning på ungdomsmottagningarna.

Tyvärr skrivs p-piller och andra hormonella preventivmedel ofta ut utan gynekologisk undersökning på ungdomsmottagningarna.
Är nog inte så bra, kan jag tycka.... Blev själv nekad p-piller som 15-åring då min livmoder var för liten och den måste få växa klart först.
Fast kanske pillren är bättre idag?

Liknande trådar

Kropp & Själ Anonymt nick, vill inte bli igenkänd. Jag har insett att jag har problem med mig själv när det kommer till intimitet. Jag ska försöka...
Svar
17
· Visningar
2 596
Senast: Nahar
·
Kropp & Själ Ännu en klådtråd idag, men ej om underliv. Jag har senaste 2-3 veckorna haft klåda på kroppen. Överallt utom i ansikte, hårbotten...
Svar
17
· Visningar
1 853
Senast: Retina
·
Kropp & Själ Jag och en vän blir inte kloka på detta! Jag hade problem med torsk när jag ammade dottern. Körde jag med vishyvatten innan och efter... 2
Svar
30
· Visningar
6 012
Senast: 95johsv
·
Kropp & Själ Jag orkar inte göra ett anonymt nick, så ni som känner mig IRL läser på egen risk :D (risk för att endast kunna tänka på min fisse när... 7 8 9
Svar
166
· Visningar
19 279
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka