Klåda av täcken?

peggan

Trådstartare
Hej!

Någon som varit med om liknande?

I våras fick min häst klåda av sina täcken, regnskrållor, han blev för varm helt enkelt. Men hade haft täcken hela vintern utan problem, förstår dock att det blev varmt på våren.

När jag nu började med innetäcke igen så fick han klåda direkt, efter bara några dagar. Det är ett helt nytt täcke i fleece.

Jag löser det nu genom att han får vara utan täcken helt enkelt och få sin stora fluffiga päls istället :)

Men någon som har varit med om detta? Och hittat ngn lösning?

Sv: Klåda av täcken?

Streptotrikos (regnskållor) - information och rekommendationer

Orsak och kliniska symtom

Streptotrikos är en vanligt förekommande hudsjukdom hos häst. Den orsakas av bakterien Dermatophilus congolensis och karakteriseras av krustbildningar (sårskorpor) i huden, men även håravfall och matt hårrem. Sjukdomen ses oftast i samband med fuktiga eller blöta väderleksförhållanden.

Hudområden som har varit utsatta för regn eller fukt (svett) som hals, huvud, rygg, bröstkorg och länd drabbas oftast. Ibland ses hudförändringarna enbart lokalt på benen (t ex på skenor och karleder).

Generella symtom

Typiska symtom för streptotrikos är lindriga till kraftiga, både lokala till utbredda krustbildningar med måttlig vätskeavgång och ibland, håravfall. Ibland kan hudförändringarna vara svåra att se på avstånd, men de är lätta att upptäcka när du stryker med handen över hårremmen. Under sjukdomsförloppet visar hästen ofta smärta vid beröring. Klåda är ovanligt. Hästar med kraftiga, utbredda symtom kan vara allmänpåverkade och har ingen lust att äta sitt foder, tappar vikt och har förstorade lymfknutor.

Hudförändringar på huvud och ben ses ibland på vita opigmenterade hudområden och är då ofta kopplat till sekundär solöverkänslighet (fotodermatit).

Två olika typer av sjukdomen är beskriven i litteraturen - en vinterpälsvariant samt en mer typisk för sommarpäls, men det finns även andra former.

Vinterpälsvariant
Hårremmen är matt och krustor, som är lättast att känna med fingrarna upptäcks i huden. Om krustorna pillas bort med naglarna lossnar även håren i penselform och en liten krater uppträder, inte sällan med blod i botten. Ofta ses vitgult var i änden på krustan. Vid utbredda förändringar är krustorna och pälshåren inte sällan hopklibbade och hästen visar kraftig ömhet i huden. Hudområden stora som handflator eller större kan lossna.

Sommarpälsvariant
Hudförändringarna är ofta inte lika utbredda och krustorna är mindre i storlek, inte mer än 1-2 mm. De är dessutom torrare. Pälsen kan ge intryck av att vara matt. Då du borstar eller ryktar hästen är det lätt att håren lossnar och hårremmen ser maläten ut.

Smittspridning
Spridning av infektionen sker då krustorna blöts upp och bakteriernas sporer frigörs. Dessa kan lätt överföras till andra hästar via fuktdroppar i luften (sk aerosol) eller via ryktdon, borstar, maskinsax eller annan utrustning.

Diagnos
Kliniska symtom med matt hårrem och krustor på speciellt utsatta områden (se ovan) är typiska för sjukdomen.

Enklast ställs en diagnos efter odling av prov på laboratorium. Det är viktigt att skicka in rikligt med fuktade krustor från förändrad vävnad. Tillsätt några droppar koksaltlösning i botten på röret då krustorna inte får torka ut under transporten till laboratoriet. Förslut röret väl. Insänd även vätska från krater under krusta, provtagen på provtagningspinne.

Hästar som enbart drabbas av streptotrikos på vita hudområden bör utredas av veterinär för möjlig leverpåverkan eller växtförgiftning.
Behandling
Drabbade hudområden ska tvättas försiktigt men noggrant med mild desinfekterande lösning. Lossa mindre löst sittande krustor efter uppblötning och tvätta rent. Efter tvätt ska hår och hud torkas noggrant, gärna med hårtork på lägsta effekt (och efter att hästen flyttats från våtutrymmet !!!).

Efter behandlingen är det viktigt att huden hålls torr under den tid såren ska läkas.

Om hästen är allmänpåverkad och/eller visar påtaglig smärta rekommenderas allmänbehandling med antibiotika under en vecka. Dermatophilus congolensis är enligt litteraturen känslig för penicillin.

Obehandlade, lindriga fall av streptotrikos spontanläker oftast på 2-3 månader.

Vita hudområden som drabbats behandlad som ovan, men hästen bör även skyddas för direkt solljus. Solskyddsfaktor 15 eller högre, bör strykas på dessa hudområden om hästen ska vistas ute.

Hudförändringar på benen

Undvik bandage och benskydd på skenor och kotor. Om hästen måste ha benskydd, använd de enbart i samband med träningstillfället. Bandage kan förvärra sjukdomen genom att huden förblir fuktig och vätskemängden ökar och bandaget riskerar att skära i den skadade vävnaden. Se även till att ströbädden i boxen hålls torr och ren.

Allmänna råd för kontroll av sjukdomen

Undvik fuktigt beten samt fukt i stallar

Se till att ströbäddar är rena och torra

Låt hästen stå inne vid regnväder

Låt varje häst ha egna ryktsaker

Var sparsam med ryktning och borstning av lindrigt drabbade hästar

Isolera drabbade hästar

Desinfektera ryktsaker och annan utrustning som har varit i kontakt med smittat hår och hud.

Tvätta händerna med tvål och vatten efter att ha skött om och behandlat sjuka hästar.

KÄLLA: SVA

Det är väll jättebra om han har så mycket päls att han kan gå utan täcken!

När min häst fäller pälsen så kan han börja klia sig om han har täcken.

Många problem med streptotrikos är att hästen blir för varm, det är ofta väldigt lätt att överhetta dem eftersom vi tänker i våra banor men så funkar inte en häst och dess värmesystem.

Jag har själv pälshästar, visst täckar jag fast bara när det är ett måste . Gammelman är eksemhäst, därför går han runt med täckning hela sommaren. Jag är så glad när han får vara utan något på kroppen, och visst. När han kommer in och ser ut som han varit på SPA och tagit ett lerbad så funderar man en stund, men just detta är att tecken på att pälsen är tjock och de rullar sig ofta just därför att de blir varma och behöver temperera sig lite.

Så jag tror att man vinner mycket på att ta reda på behoven av täckning för varje individ, och inte fundera så mycket över sin egen bekvämlighet eller behov.;)

Många problem med streptotrikos är att hästen blir för varm, det är ofta väldigt lätt att överhetta dem eftersom vi tänker i våra banor men så funkar inte en häst och dess värmesystem.

Jag har själv pälshästar, visst täckar jag fast bara när det är ett måste . Gammelman är eksemhäst, därför går han runt med täckning hela sommaren. Jag är så glad när han får vara utan något på kroppen, och visst. När han kommer in och ser ut som han varit på SPA och tagit ett lerbad så funderar man en stund, men just detta är att tecken på att pälsen är tjock och de rullar sig ofta just därför att de blir varma och behöver temperera sig lite.

Så jag tror att man vinner mycket på att ta reda på behoven av täckning för varje individ, och inte fundera så mycket över sin egen bekvämlighet eller behov.;)

Tack för svaren!

Jag är mkt försiktig i att använda täcken eftersom jag som ovan anser att hästarna klarar sig bra ändå, anledningen till täcken är för att hindra att han får så mkt päls. Han blir svettig när han tränas, vid kalla minusgrader är det inte så hälsosamt att stå svettig med tjock päls. Enbart därför han har täcke, om jag inte haft det problemet så hade han aldrig haft täcken.. Som tur är gick det aldrig så långt som beskrivningen på regnskrållor, han fick endast klåda inga sår eller skorpor.

Men han får helt enkelt vara utan täcken så får jag lösa svetten på annat sätt.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 441
Senast: Stergo
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 718
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 195
Senast: Nepenthe
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 645
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka