Kittlig häst

Anastacia

Trådstartare
En bekant har nyss köpt en häst och den har visat sig var superkittlig. Den är inte dum på något sätt, men tycker att allt som rör den är väldigt obehagligt. (och nej den har inte ont, den är kittlig)
Finns det någon som har lyckats arbeta bort det här? Menar om vi människor är väldigt kittliga kan man ju stimulera på olika sätt så att man blir mindre kittlig, går detta att göra med hästar. Går det att få en kittlig häst att njuta av att bli borstad? Eller bara vara avslappnad när man ska göra rent i hovarna osv.
Tips önskas.:idea:

Hästen funkar idag också, men för dens skull vore det roligt att kunna arbeta för att få bort det. :)

Sv: Kittlig häst

Jag tror att det enda är att fortsätta klappa, borsta och pyssla och ta överallt tills den vänjer sig. Inte riktigt samma problem, men jag lånar en sällskapshäst som fick flippen när vi tog in den i stallet ensam en gång. Men vi ignorerade bara hans utbrott - och hoppade undan för sparkar :D - och till slut stod han lugn. Hästen behöver ju inte älska att bli borstad och så, men det är ju en fördel om den går att få ren... :D

Ja och det är ju trist om den står och lider sig igenom en borstning.
Den kan tom reagera vid ridning om man "kittlar" med skänkeln....

Har ni provat olika borstar? Min 2-åring verkar vara tunnhudad så kallblod han är:rofl:, gillar inte grövre borstar typ rotborste, men en ryktborste med korta mjuka strån är helt ok, likaså gummiskrapa.

Annars säger jag som de andra, det är bara att vänja hästen vid beröring överallt. Men visa ändå hästen respekt om den faktiskt är känslig, pina den inte i önödan.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 637
Senast: Freazer
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 700
Senast: Askur2017
·
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
17 289
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama