Kissprov på katt

Miao

Trådstartare
Min kompis har en katt som har misstänkt urinvägsinfektion, och veterinären ville att han skulle samla ett urinprov från katten. Hur sjutton ska han lyckas med det?? Idéer och tips, någon?

Sv: Kissprov på katt

På katt är det inte lika enkelt att sticka under en liten burk och fånga upp kisset i som det är på hund. Vissa veterinärer (kanske djuraffärer också, är osäker) säljer små plastkulor som heter "Katkor" som man lägger i en rendiskad och väl sköljd kattlåda (inga diskmedelsrester får vara kvar, det kan påverka urinprovet!) istället för kattsand, katten kissar och sen kan man suga upp kisset från lådan med en medföljande pipett och tar med till veterinären. Går det inte att ordna ett urinprov hemma, så kan ju vet. faktiskt ta provet på klinik, även om det då medför en högre kostnad för ägaren. Lycka till!

I nödfall kan man lägga hushållspapper i lådan och krama ur kisset i en burk när katten har kissat.

Hushållspapper är inte så bra om man ska titta på sediment då det kommer med papperspartiklar i provet.
Du kan strimla bakplåtspapper eller lägga i opoppade popcornskärnor i den renskurade lådan.

Hushållspapper är inte så bra om man ska titta på sediment då det kommer med papperspartiklar i provet.
Du kan strimla bakplåtspapper eller lägga i opoppade popcornskärnor i den renskurade lådan.

Det var därför jag skrev i nödfall. ;) Det är ju inte alltid man har vad som krävs hemma när man behöver. Det händer förvånansvärt ofta... vart är vetemjölet när man ska baka och vad hände med brödsirapen som alltud funnits i skafferiet när man väl ska till och använda den? :D

Menar du att det finns folk som inte har popcornkärnor hemma!;)
...eller är det bara jag som är popcornsberoende som alltid har minst två påsar hemma.
(Sagt med ironi och glimten i ögat)

Menar du att det finns folk som inte har popcornkärnor hemma!;)
...eller är det bara jag som är popcornsberoende som alltid har minst två påsar hemma.
(Sagt med ironi och glimten i ögat)

Jepp, här finns inga popcornkärnor. Däremot oftast chips men det funkar nog inte så bra i kattlådan. :rofl:

Det var därför jag skrev i nödfall. ;) Det är ju inte alltid man har vad som krävs hemma när man behöver. Det händer förvånansvärt ofta... vart är vetemjölet när man ska baka och vad hände med brödsirapen som alltud funnits i skafferiet när man väl ska till och använda den? :D

Å andra sidan är ju provet värdelöst om man kramar ur det ur hushållspapper så då kan man ju likagärna låta bli?

Min kompis har en katt som har misstänkt urinvägsinfektion, och veterinären ville att han skulle samla ett urinprov från katten. Hur sjutton ska han lyckas med det?? Idéer och tips, någon?

Sambons och min katt fick problem med urinsten. så vi va hos vet o hon talade om hur vi skulle göra för att få ett urinprov osv.. då va det me någon specialsand.

Vi hade dock turen att katten va kissnödig o gick in i sitt katthus som han åkte till vet i o kissade där i. så va det bara att "suga" upp det :bump:

Å andra sidan är ju provet värdelöst om man kramar ur det ur hushållspapper så då kan man ju likagärna låta bli?

Fast eftersom det finns en hel del veterinärer som rekommenderar det som nödlösning kan det inte vara helt värdelöst.

Fast eftersom det finns en hel del veterinärer som rekommenderar det som nödlösning kan det inte vara helt värdelöst.

Beror på vad man vill göra. Ett baktprovkan man ju testa att ta även om risken för föroreningar är rätt stor. Titta efter urinstenar eller sediment kan man däremot inte göra.
"Urinprovssanden" är överlägsen : )

Liknande trådar

Katthälsa Hej allihop! Min katt är "omedgörlig" hos veterinär men vi behöver få ta ett blodprov på honom och få veta hans T4 värde + njurvärde...
Svar
8
· Visningar
902
Senast: Sol
·
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
458
Senast: KeeNine
·
Katthälsa Hoppas på tips, tankar och idéer. Uppgiven då vår ena katt inte har synts till sedan natten till den 19e oktober :( Hon är en katt som...
2
Svar
37
· Visningar
2 895
Senast: Frida.G
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
866
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama