Kisspanik!!

Svartfot

Trådstartare
Vår katt har börjat kissa utan för lådan och vi måste komma till bukt med dethär omedelbart! Inom en månad måste, MÅSTE beteendet upphört. Så jag vill ha tänkbara tips.

Under natten har han satt sig på husses skor så det runnit ut på trägolvet! Försöker rädda golvet men tror inte att det kommer gå. Så vi kommer nog behöva byta ut en planka.
 
Sv: Kisspanik!!

För att ge lite bakgrund.

Han är en protestkissare och har alltid varit. När han var liten hade vi jättebekymmer men jobbade bort det. Efter det har det skett då och då i vissa fall när nått varit kroppsligen fel (det var b la så vi upptäckte hans diabetes), han varit orolig av någon anledning, om vi lämnat en oemotståndlig ikeakasse eller resväska framme och ibland till synes helt utan orsak. Utöver det hade bekymmer en längre period efter att vår inneboende passade dem över en långhelg men inte riktigt skötte det. Vi kom hem till en överfull låda och det var kiss lite här o var. Efter det hade vi riktiga bekymmer ett tag men det försvann till slut.

Nu kom det en våg han kissade 1-2 ggr om dagen utanför lådan. Så det blev en tripp till veterinären. Hon tyckte att det var en fantastiskt välmående diabeteskatt. Det enda vi kunde hitta var att han hamnar väldigt lågt i blodsocker emellanåt. Vi har tidigare gjort ett försök att ta bort insulinet men det gick inte vägen. Men vi beslutade i alla fall att det kunde vara värt ett försök till. Så nu har han stått på en ½ enhet en gång om dagen i en vecka och helt utan insulin i en vecka (peppar peppar ta i trä). Och det högst uppmätta värdet den senaste veckan är 7,2.

Men kissandet på fel plats har inte upphört. Första dagarna efter sänkningen så gick det helt perfekt, så det kändes som om vi var på rätt väg. Sen blev det värre framåt slutet av veckan. Sen sjönk frekvensen återigen lite efter att vi tog bort insulinet helt, för att nu ske två gånger från igårkväll.

I regel kissar han på en badrumsmatta som vi har utanför lådorna för att samla upp sand. Under den ligger plast och tidningar för att skydda golvet. Efter en olycka slängs eller tvättas mattan plats och tidningar försvinner och för säkerhets skull så skurar vi golvet med Grumme. Lådorna rengörs 1-2 ggr/dygn. Men nu har han alltså även satt sig på skor i hallen.

Vi har helt slut på idéer och börjar bli ganska desperata.
 
Sv: Kisspanik!!

Provat köpa ny låda?
Rengör med ättika där den kissat så lukten försvinner (de kissar gärna där det redan luktar kiss). Det vi tycker är rent duger oftast inte för katterna...
 
Sv: Kisspanik!!

Hur många katter har ni?
Hur många lådor?
Vilken sorts lådor (öppna, med huv eller med huv och lucka)?
Vilken sorts sand har ni i lådorna?
 
Sv: Kisspanik!!

Ruben
2 katter
2 stora lådor utan huv placerade långt ifrån maten i ett avskilt, mörkt och lugnt hörn. Den delen av lägenheten är avgränsad med en barngrind så dottern kan inte komma dit. I lådorna har vi pussi klumpbildande kattsand (för att den kissande herren trivts bäst med den sorten).

Linda 8142
Jag trodde man skulle undvika ättika just för att det triggar katterna att kissa mer.

Men en storrengöring av lådorna skrivs upp på kvällsschemat.
 
Sv: Kisspanik!!

Där du vill att katten ska kissa rengör du med klorin eftersom det luktar som kiss i kattens nos och då vill katten kissa över. Där du inte vill att de ska kissa rengör du med ett citrondoftande rengöringsmedel och torkar efter med ättikssprit. Citrondoftande rengöringsmedel luktar illa i kattens nos och ättikssprit tar bort kisslukten.

Har du provat feliway? Kanske kan det hjälpa? Jag hade också provat att ställa dit en låda till och då med någon annan sand. Jag skulle rekomendera everclean eftersom det är den enda sanden mina kräsna katter godkänner i längden.
 
Sv: Kisspanik!!

Det knepiga med ”lukta illa” taktiken är att stället han oftast sätter sig på är just framför kattlådorna. Det enda hållet de kommer åt lådorna ifrån. Så gör jag den delen okattvänlig så är jag rädd att han söker sig ännu längre bort från lådan.

Men i hallen (där han kissade i morse) skall jag stryka ut citron. Är det förresten någon som har nått bra tips på hur man kan rädda ett trägolv? Vi försöker med yoccoair spray varvat med potatismjöl för att suga upp det.
Felway pluggades in i kontakten för några minuter sedan. Hoppas att det kan ha effekt.
 
Sv: Kisspanik!!

Och så lång tid tog det till nästa olycka. Han satte sig på dotterns skötbädd som låg på golvet i köket just bredvid oss. Detta e verkligen inte hållbart längre… Fan
 
Sv: Kisspanik!!

2 katter
2 stora lådor utan huv placerade långt ifrån maten i ett avskilt, mörkt och lugnt hörn. Den delen av lägenheten är avgränsad med en barngrind så dottern kan inte komma dit. I lådorna har vi pussi klumpbildande kattsand (för att den kissande herren trivts bäst med den sorten).

2 lådor (till 2 katter) som rengörs 1-2 gånger per dygn är för få lådor som rensas för sällan. Katter är väldigt petiga med hygienen och en del katter vill inte ens bajsa och kissa i samma låda trots att de är ensamkatter. Med 2 katter behövs det minst 3 lådor som rensas minst varje morgon och kväll + när man märker att de har bajsat.

Pussi Kompakt är bra eftersom den är lerbaserad, klumpbildande och finkornig, men det måste alltid vara mycket sand i lådorna och bytas ut helt när den börjar lukta trots att man tagit bort klumpar och avföring.

När det gäller kissandet i hallen är mitt råd att ta bort skor och annat från golvet under en period och istället ställa en extra kattlåda där. Kattkiss tas bäst bort med ett medel som löser upp doftpartiklarna i kattkiss (exempelvis Scent Stop som går att beställa på nätet, eller Piss-Off eller liknande som finns i djuraffärer.
 
Sv: Kisspanik!!

Han hade förmodligen inte satt sig på skötbädden om den inte legat på golvet...

Förresten är barnet nyfött? Katten kanske reagerar på förändringen som blivit?
 
Sv: Kisspanik!!

Nej vad tråkigt :(

Har ni möblerat om eller så nyligen? Någon som har flyttat in/ut? Alltså både djur och människa. Kan han ha urinvägsinfektion eller urinsten på gång? Jag skulle be veterinären undersöka ordentligt så att det inte är någon sjukdom som ligger bakom även om han är en protestkissare om det inte finns någon yttre påverkan du kan komma på.

Jag vet hur jobbigt det är. Jag har en som protestbajsar när det är något som inte passar. Som nu i helgen när det var mycket folk hemma så nog har hon bajsat utanför lådan morgonen efter men jag vet ju iallafall varför även om det är irriterande.

Om din katt protestkissar precis utanför lådan så hade jag provat att sätta dit en låda till och att ta citronrengöringsmedel runt lådorna. Skulle det inte hjälpa utan han förflyttar sig bara så går det ju enkelt att få bort citrondoften med något annat rengöringsmedel.
Ge feliway iallafall några dagar innan du utvärderar. Det kan ta ett tag för vissa katter att lugna ner sig vad det nu är de är upprörda över.
 
Senast ändrad:
Sv: Kisspanik!!

Ant hade han inte satt sig på den om en inte låg på golvet. Men ligger bara på golvet när vi byter blöja vilket maken just gjort. Sen lyfte han upp dottern i hennes matstol och sa två ord till mig som satt och åt. Jag tror inte det tog mer än 30 sec. När han vänder sig om så ser han hur katten sitter på skötbädden och kissar.

Nix hon är inte nyfödd (2 år) och han var förtjust när vi kom hem från BB med henne. Gick runt runt henne och bara spann. Sen blev hon väl lite mindre omtyckt när hon var i värsta jaga svansen åldern. Men han skulle ändock envisas med att ligga just bredvid henne. Nu e de vänner igen. Dottern är försiktigt med honom och det brukar vara hon som kastar ut hans älskade torrfoderbitar åt honom på kvällen och leka med honom med dressyrspön.
 
Sv: Kisspanik!!

Veterinären testade på min önskan allt tänkbart och otänkbart. De höll honom kvar under dagen för undersökningar och för att få urinprov. Hon hittade inget som över huvud taget indikerar ett fysiskt fel på honom. Det betyder ju inte att det inte finns nått men det finns ingen stans att börja leta.

Inga förändringar i vardagen som skett. Inga ommöbleringar, inga foderbyten, vi har inte ändrat våra rutiner och eftersom han har (hade ;)) diabetes så är allt runt katterna väldigt rutinbetonat.
 
Sv: Kisspanik!!

Nu är i alla fall allt grundligt rengjort. Lådorna har skurats, för att efter det stå med ättika i sig. I hörnan där kattlådorna står, är golvet och väggarna skurade för att sen bli våt torkad med ättika och slutligen avtorkad ett flertal gånger med vatten. Den ena kattlådan fick flytta tillbaka dit och den andre står i hallen.

Kan även meddela att det är svårt att smyga ner ca 30 kg kattsand till sopnedkastet utan att grannarna undrar vad man pysslar med. Men sanden är i a f bytt.

Den ena lådan skall bytas ut för den hade allt för mycket repor i botten. Passar väl på att köpa lite fler lådor då så jag kan fortsätta ha en i hallen och en vid de andra.
 
Sv: Kisspanik!!

Nu kanske jag missförstod men du tog väl inte ättika i kattlådorna? Då lär han nog inte vilja gå dit sedan... Det är klorin man ska ha i lådorna för att de ska vilja kissa över. Ättikan tar man där man absolut inte vill att de ska kissa.
 
Sv: Kisspanik!!

Jo visst gjorde jag det… suck. Jag missuppfattade Linda8142s inlägg. Enda förklaringen hur jag kunde missuppfatta det så fatalt är att jag är löjligt trött och sönderstressad just nu.

Båda lådorna är i a f använda inatt.

Skogstrollet
Nix vi har inte haft båda katterna lika länge. Men vi har haft båda i 5 (eller 6) år. De funkar bra ihop.
 
Sv: Kisspanik!!

En liten, liten framgång

I morse har han hållits under hårdbevakning. Jag satte mig på golvet i korridoren och pluggade. Där jag kan se båda lådorna och mattan i vardagsrummet där han gärna ligger på dagen. Så fort han rörde på sig så försökte jag hålla mig så jag såg honom. Fick panik när jag insåg att jag i ett obetänksamt ögonblick lämnat lagboken på golvet för att hämta mig lite te men det hade gått bra. Han var bitvis märkbart irriterad över att punktbevakas men han satte sig i a f på ena lådan till slut.

I övrigt försöker jag reda ut mitt misstag från igår och håller på att skura om allt igen. Tyvärr så har vi inget klorin hemma men ska se om manken kan köpa lite på vägen hem.

TinyWiny
Grattis på födelsedagen
 
Sv: Kisspanik!!

Roligt att dina ansträngningar verkar ge resultat, jag håller tummarna för att det håller i sig! Ju fortare man rättar till det som är fel för katten, desto större chans att kissproblemet försvinner helt!

Tillräckligt många och rena lådor på rätt platser är oftast det enda som behövs.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
786
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 376
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 178
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Hej! Till en början vill jag säg att veterinär naturligtvis är inkopplad och varit hela tiden :) Men just nu verkar de inte kunna göra...
Svar
18
· Visningar
2 215
Senast: hoppsann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp