Kissnödig vid ridning

R

restless

Mest nyfiken..
Jag är gravid i vecka 20 o har sen 1-2 veckor blivit akut kissnödig nästan direkt när ja kommer upp i sadeln.
Kissar ja precis innan, går d ca 20 min sen måste ja hoppa av o sätta mig i skogen..:grin:
Inte världens problem, men lite nyfiken på vad det kan bero på. Kommer bebis eller något annat i någe läge där d trycker på urinblåsan?
Har inga känningar av d när ja är på marken, bara när ja rider. o då mest i trav.

Är det någon annan som har samma problem eller vet vad det kan bero på?

Sv: Kissnödig vid ridning

Jag var precis likadan, och det var lite jobbigt med tanke på att jag jobbade med hästar och red 2-5 om dagen:p

Min personliga högst icke faktabaserade tro är att det beror på att när du rider öppnas bäckenet upp och livmodern flyttar sig lite och trycker på urinblåsan.

Jag upplevde samma sak, det började nog i v 15-16 för min del och alltid mest i traven. Det är fortfarande likadant (v 26) med skillnaden att nu får jag ont i rumpfogarna och ligamenten också efter ett längre ridpass så nuförtiden lunkar jag och pålle bara kortare rundor i skogen och medryttaren tar de seriösa passen :p.

Vet inte vad det kan bero på, men tycker Comforts svar verkar högst trovärdigt!

Precis samma problem som jag hade :)
Till slut red jag alltid första halvtimmen i ridhuset så att jag hade nära att springa på toa, för det var mest då det tröck på :D.

Det va samma för mig när jag va gravid, å speciellt i traven eller när man red lätt..å kan bara säga att de blir inte bättre efter förlossningen, nu är jag förvisso inte kissnödig hela tiden när jag rider men liiite svårt än att känna om de är på g och även hålla emot:o men är inte mer än 7 v efter förlossning än så länge så de kan nog bara bli bättre:cool:

Tack! =)
Liiite orolig har ja nog varit att någon skulle skriva "sluta genast med all ridning":p
Ja, men det låter ju riktigt vettigt det du skriver comfort:)
Samma här, att det mest är i traven.. hoppas det slutar fort sen.. Tävlar distans o kan va lite små jobbigt o hoppa av varannan meter i 8-12 mil:angel::p

Haha, jag har haft exakt samma problem. Blivit kissnödig direkt jag kom upp varje gång. Värst var lättridningen, det kändes verkligen som jag skulle kissa ner mig. Och oförberedda bocksprång var ingen höjdare.

Har blivit en fena på att hitta bra kiss-ställen i skogen, det måste nämligen finnas en bra stubbe eller sten i närheten så man kan ta sig upp i sadeln igen.. :p

Men har det inte med bäckenbotten att göra? Har för mig att den förändras när man är gravid, och om jag inte minns fel använder man den vid lättridning..

Samma för mej, fast för mej var det värre tidigt i graviditeten, frrån de allra första veckorna till runt 20 kändes det bara jobbigt att rida för det var lika fort av igen för jag kände det som om jag skulle kissa på mej på stört!!
Nu däremot går de bättre, v 29 idag. Kissar jag bara precis innan så klarar jag ett lagomt pass på banan. Men jag rider ju inte hårt. Mkt skritt, sen mer galopp än trav för galoppen går lättare än traven tycker jag, oh mkt förflyttningar oh krumelurer i skritt.

Tror oxå på comfort's teori :)

Liknande trådar

Hundhälsa Idag fick min stövarhane på 6 år åka in akut till veterinären, med vad jag trodde var kraftig buksmärta (sa innan jag åkte till min man...
Svar
12
· Visningar
2 872
Gravid - 1år Hur mycket ska jag känna bebisen i vecka 20 och hur mycket måste jag ”hålla koll”? Jag har sedan ungefär en vecka känt bebisen dagligen...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 513
Senast: gulakatten
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 480
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 292
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Inkorsningsmetod