Kissing spines?

K

kitty

Hur påverkar kissing spines hästen? Hur märker man att den har det?

Sv: Kissing spines?

Min häst har blivit stel och snubblig. Idag upptäckte jag en ben knöl somstod upp från ryggen. Kan det vara Kissing spines?

Min häst har det och jag upptäckte det genom att hon inte lyfte ena bakbenet som det andra vid löshoppning. Hon började protestera vid ridning och stod på bakbenen, sparkade bakut vid galoppfattningar. Upptäckte oxå att korset var snett på henne. In till sjukan och röntga, vilket visade kissing spines i hela ryggen.:cry:

Det är 70% som har dessa förändringarna i ryggen, sen tror jag typ 39% av dom har ont av det... jag har veterinären i artikeln... Behandlingen jag fick ordinerad var fenylbutazon (smärtstillande och inflammationshämmande) typ en månad, hon sprutade henne med nåt medel där det var värst i ryggen, fick behandling med jämna mellanrum av equiterapeut på sjukhuset. Veterinären var oxå kiropraktor och fick sådan behandling vid senare tillfälle oxå. Sedan var det noggrann uppbyggnad av ryggen med rätt arbete. Gick ett halvår, sedan samma procedur igen. ett halvår till, samma igen. Nu senast blev hon tyvärr utdömd. Vilket nog var skönt för min häst så hon slipper ha någon hoppandes på ryggen, hon var väldigt aggressiv vid ridning mot andra hästar.. hade nog lite med detta att göra.. man själv blir oxå tjurig när man har ont. Men min häst hade väldigt mycket, i hela ryggen, från sadelläget och bakåt. Jag tror jag var 13 gånger i helsingborg under två års tid...

jag tycker det är skitvanligt att hästar är ömma i ryggen. så det tycker jga inte är konstigt alls. tänk bara på hur många hästar det finns som går omkring med felanpassade sablar och sen alla som inte rider hästen till rättvisa.

Då måste ju 39 hästar av 100 ha ont i ryggen ;o Låter konstigt i mina öron..

Nej, 39% av dom 70% som har kissing spines menade jag. Sedan är det väl lite sisådär generella siffror... orkar inte räkna vad det blir på 100 hästar....

Jo men att hästen har ont av en felanpassad sadel har väl ingenting med kissing spines att göra? Eller?

om din häst får ont av sadeln kan det betyda att du upptäcker kissing spines, vilket du kanske inte hade gjort om sadeln var rätt från början. Alltså, en häst kan gå med kissing spines hela livet utan att man märker det, för att du har rätt utrustning och utför rätt arbete. det är så himla mycket som kan spela in. I alla fall är jag supernoga numera med min andra häst att sadel ska passa, stretchar efter ridning och inte för mycket nötande på banan, utan gör mycket mer övningar i skogen istället, hoppar varje vecka trots dressyrintresse. Allt för att bygga upp henne på bästa sätt. Vill inte gå igenom samma helvete igen och önskar inte min värsta fiende det heller.

Kan hästarna få en sån knöl i ryggen utan att få ont? Jag har tryckt på ryggen på min häst utan att märka att den är öm. Men som sagt både stel och snubblig vid ridning.

Kan hästarna få en sån knöl i ryggen utan att få ont? Jag har tryckt på ryggen på min häst utan att märka att den är öm. Men som sagt både stel och snubblig vid ridning.

Hm, man kan ju undra vad det är för knöl... jag har ju inte sett den men det låter ju lite misstänksamt. Jag kan känna på min ks häst en utbuktning i ryggraden uppe vid korset. Men är det vid ryggraden? I såna fall kan man ta sig en funderare. och har den inte funnits där innan kanske hästen gått omkull och skadat ryggen. får den gå med det och bli riden på det kan det nog bli hundra resor värre om det nu skulle vara nåt.... Jag hade åkt in direkt, men det är jag och jag är ganska överbeskyddande... tyvärr har jag alltid haft rätt känsla......
Och bara klinik med equiterapeuter som samarbetar med veterinären! Jag åker bara till helsingborg.

Det är en knöl i ryggraden. Hård typ som en broskbit. Reagerade idag när jag tryckte bak vid korset men ingen reaktion när jag trycker på utbukningen.

Det är en knöl i ryggraden. Hård typ som en broskbit. Reagerade idag när jag tryckte bak vid korset men ingen reaktion när jag trycker på utbukningen.

jag hade ringt en klinik och frågat i alla fall. Min hade inte ont när jag tryckte henne på ryggen, trots ks i hela ryggen.. Det låter onekligen som att det är något konstigt. Var bor du? Bor du i södra sverige tycker jag absolut att du ska ringa helsingborgs djursjukhus, jag vet flera superbra veterinärer där nere. uppåt landet kan jag inte uttala mig om... Dom brukar visa stelhet, ser du något sådant? svårt att se kanske... Men ring och fråga, alla djursjukhus har ju telefontider där du kan prata med en veterinär.

Mitt fullblod fick en knöl på ryggraden, han hade inte ont av det men jag ville ändå kolla upp den mystiska knölen. Åkte och kollade den med röntgen och ultraljud. Man vill gärna kolla så det inte lossnat nåt benfragment. Knölen visade sig bara vara fylld med nån vätska, vet. trodde han kunde rullat på en sten eller nåt i hagen. Fick smörja honom i några dagar med typ "siduro" samma som vi människor använder! Kostade mig 5000kr!
Röntgen visade också att han hade "kissing spines" nåt som han däremot aldrig visat sig ha ont av!

Liknande trådar

Hästvård Är det någon som opererat kissing spines i närtid? Vad har resultatet blivit? Vart och vem utförde operationen och varför blev det...
Svar
1
· Visningar
344
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 986
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej Finns det nån som verkligen VET vart tornutskottet T13-T15 sitter på ryggraden ca ? Jag har försökt googla, leta i dom böckerna jag...
Svar
3
· Visningar
521
Senast: Elo
·
Hästvård Postade en annan tråd som ingen nappat på, så här kommer en ny. Min fina häst Skorpan har konstaterad gaffelbandsskada som tyvärr inte...
Svar
6
· Visningar
718
Senast: Honey07
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka