Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Ni som har hästar med diagnosen kissing spines och som trots det fungerar som ridhästar. Hur lägger ni upp träningen på era hästar? Tävlar ni och tränar på "normal" nivå?
Jo, jag vet att en del funkar och andra inte. Det är därför jag hade velat veta om någon här har just en sån som fungerar och hur de då lägger upp träningen!
Är tyvärr också medveten om den dåliga prognosen med op .
Vår fick diagnosen KS för nån månad sen. Han är 14 år och har funkat problemfritt fram tills i slutet av sommaren då han tydligt visae att han hade ont. Eftersom han funkat så bra trots att han antagligen gått med KS ett tag (ev hela livet, fullblod med kort rygg..) så finns rätt goda förhoppningar om att han ska funka som innan igen.
de råd vi har fått av många olika kunniga människor är; Mycket skritt! både på töm, vid ridning (när vi kan sitta på honom igen) och för hand.
Alltid täcke på.
Troligtvis kommer vi få fortsätta tömköra honom några dagar i veckan istället för att rida (just nu tömkörs han i skritt och galopp varannan dag, och leds varanna dag)
Rörelse, rörelse,rörelse!
Lång och låg form i det mesta arbetet och ordentlig uppvärmning innan man kortar upp.
Gymnastikhoppning och löshoppning är bra.
Vet inte om det var sånt här du fiskade efter, men jag håller tummarna för er. Och för mig själv..
Min kompis arab har kissing spines, hon kan rida honom normalt för det mesta, men vid några perioder har han haft ont i ruggeb, men det var ett tag sen nu. Nu tränar dom normalt och tävlar hoppning (LC-LB nivå) uta problem.
Tack!! Det var precis ett sånt svar jag sökte!! Jag har också ett fullblod som har fungerat bra tidigare (plac L:A dressyr), men som under senaste träningen fick ett fullständigt tokryck,ville inte alls släppa till i rygg och nacke-han gick bara i luften och härjade mest...
Har konstaterat tidigare att han är tät på två ställen i ryggen så troligen är det att han kände av det. Har röntgat bakknän och haser samt gjort böjprov ua. Så nu har vi varit hos kiroprktor och laserterapeut för att lossa spänningar och är nu under igångsättning.
Han kommer bara att arbetas för hand de närmsta veckorna och så håller jag tummarna för att ska fungera under ryttare...
Hundavel & Ras Känns som som är ganska hetsiga och högenergiska för ett litet barn, inte sällan dom vrålar rätt bra på andra hundar om dom inte fostras...
Foder & Strö Vissa hästar klarar tyvärr inte stillastående i 14 timmar. Speciellt inte om de rör sig mindre i hagen, vilket många gör ffa när det är...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.