Kissing spines ärftligt?

HMQ

Trådstartare
Ja, är det det?
Har tre bekanta som nyss fått sina hästar utdömda pga detta och de har fått helt olika besked om ärftligheten (trots att två av dem var på samma klinik, hmm...). De två av dessa som har ston hade fått rådet att använda dem som avelsston eftersom tävlingskarriären måste avslutas, medan valackägaren fick höra att kissing spines är ärftligt (den hästen kan ju förvisso ändå inte användas i aveln, men ändå).

Minns även att jag har läst någon artikel i Ridsport där det stod att runt 60% av alla ridhästar har tättliggande tornutskott, men inte alla får problem av det. Drar osökt en parallell till "de lärdes" tvister och diskussioner runt hovbroskförbening och förekomst/ärftligheten av den åkomman, där undersökningar visar på skyhöga siffror hos vissa raser, men där långt ifrån alla får symtom av det - och det verkar svårt eller omöjligt att avla bort (tänker på ardenneraveln, t ex).

Någon som har mer kött på benen och vill dela med sig?

Sv: Kissing spines ärftligt?

Vad jag har förstått så kan det både vara ärftligt och uppkommit av andra orsaker. Vet själv bara en hingst jag har hört av klinikvet. att han ska vara "känd" för att lämna många avkommor med närliggande tornutskott, där över 50% av avkommorna som röntgats hade haft större avvikelser i ryggen.

Man lyssnar på den som säger det man vill höra. :angel:

Vi har ett sto med både hovbroskförbening och KS i avel, hon tävlas också i MsvB dressyr. Ingen avkomma från henne har fått varken KS eller hovbroskförbening. Bra benställning, bra hovar och en hingst som inte är som en elefant har vägt upp det hela bra här. Sen finns det säkerligen de som ärft ner det också. Men att avla på dem, visst kan det vara en chansning. Mer än så kan jag faktiskt inte om saken då jag inte är ansvarig för det hela.

Vilken hingst är det? (Eller det kanske man inte får skriva i forumet?)

Om det är så frekvent som 50% så undrar man ju om hingsten borde vara i avel, om det är värt det. Är han i avel nu? PMa gärna namnet, som vanligt är jag nyfiken..
U

Vill inte skriva det här utan PM:ar isf. Känns lite fel även om hingsten är kastrerad nu. Finns nog lite fryst kvar dock om jag har förstått det rätt.
Var alltså av alla röntgade avkommor på den kliniken vad jag fattade det som och inte av alla totalt.

Hur gamla är avkommorna till denna - dvs hur vet ni att de inte har ärvt det, har de uppnått "mogen ålder" och inte visat något på röntgen/råkat ut för några problem?

Mitt sto har lindrig-måttlig hovbroskförbening, vilket gör att jag blir lite tveksam till att betäcka henne som jag hade tänkt när jag köpte henne (planen var att rida några år och samla meriter och sedan betäcka). Hon är visad med mycket bra omdömen och har två halvsyskon undan samma mamma som går svår klass dressyr, så jag blev väldigt besviken när jag upptäckte denna defekt... Funderar på att chansa och ta konsekvenserna om avkomman skulle bli dålig (den skulle isf vara avsedd för min egen användning, inte kommersiell uppfödning) för jag tror att hon har uteslutande bra egenskaper att förärva bortsett från ev hbf.

Jag har också ett sto med hovbroskförbening som jag planerar att ta föl på i framtiden. Detta föl kommer isånafall också att vara för "eget bruk".
Min blev i princip utdömd hos vet. i samband med en försäljningsbesiktning. Trots att hon aldrig varit halt utav det. Snacka om att de potentiella köparna blev iväg skrämda...

Jag hade inte valt att avla på ett sto m KS, då det är svårt att påvisa att problemen inte är medfödda...

Jag ät lite anti att avla på ston som inte håller över lag, men framförallt sådant som kan vara medfött. Jag är oxå tveksam till unga ston i avel som inte hållt för ridning...

Givetvis är var häst ett fall för sig, men jag har alltid baktanken:
"Vad för jag vidare"

*kl*
Givetvis ska dylikt ses från fall till fall men generellt kan jag säga att jag aldrig skulle avla på ett sto med KS. Hellere fälla än fria, när det kommer till avel. Något gjorde att denna häst fick KS, medfött eller ej. Är det något man vill ha vidare i aveln?

Hur gamla är avkommorna till denna - dvs hur vet ni att de inte har ärvt det, har de uppnått "mogen ålder" och inte visat något på röntgen/råkat ut för några problem?

Mitt sto har lindrig-måttlig hovbroskförbening, vilket gör att jag blir lite tveksam till att betäcka henne som jag hade tänkt när jag köpte henne (planen var att rida några år och samla meriter och sedan betäcka). Hon är visad med mycket bra omdömen och har två halvsyskon undan samma mamma som går svår klass dressyr, så jag blev väldigt besviken när jag upptäckte denna defekt... Funderar på att chansa och ta konsekvenserna om avkomman skulle bli dålig (den skulle isf vara avsedd för min egen användning, inte kommersiell uppfödning) för jag tror att hon har uteslutande bra egenskaper att förärva bortsett från ev hbf.

Jag PMar i stället, det kom ju in på hbf och inte KS. :p

Dispositionen borde ju vara ärftlig. Dvs hur nära tornutskotten sitter borde ju vara ärftligt, men sen kan det ju säkert vägas upp av vad man väljer för partner till hästen.

Alla hästar med näraliggande tornutskott utvecklar ju inte KS, dels har det med träning och ridning och göra och dels hur hästen är byggd i övrigt och dels finns det säkert faktorer bakom man inte vet ännu.

Om det var en riktigt bra häst kanske jag skulle avla ändå, var det i övrigt en medelmåttig häst skulle jag avtså.

Jag tycker inte man ska avla alls på ston som har diverse egna svagheter. Det är ju ändå en benägenhet att få svagheten hon har och om det då finns motsvarande benägenhet för den svagheten på hingstsidan (vilket man kanske inte känner till) så ökar ju risken för avkomman rejält.

Jag menar då inte rena olycksfallsskador utan till exempel förslitningar som kan bero på medfödd svaghet. Det gäller då även skador som KS. Sen är dräktigheten i sej själv något som kan försämra just KS pga belastningen.

Ja, om det är ärftligt eller inte kan jag inte svara på.
Men exteriören är ju ärftlig så...

Jag avlade på en KS-häst, ett fullblod, och jag blev rekommenderad av vet. att avla på denna. Han ansåg att jag skulle få en trygg avkomma så länge jag valde en halvblodshingst.

Idag står jag med avkomman, 6år och stora problem med ryggen.
Konstaterad KS sen nästan 3år. Både denna avkomman och mamman hade sina problem redan i tidig ålder och innan de börjat ridas i någon direkt större omfattning.

Det finns säkert skillnad i om KS:en är medfödd eller uppkommit genom åren som en form av förslitning.

Jag kommer då aldrig att avla på en ks-häst igen eller köpa en ks-häst heller för den delen.

Tycker att om det är så att det finns misstanke för att vissa hingstar är mer benägna att ge denna effekt, så borde det komma ut och kontrolleras upp, oavsett ras.

Är det någon som vet om det finns några studier gjorda på området (jag har för mig att jag har hört att stor andel fullblod ger högre risk för KS, minns dock inte källan.)?

Jag tycker nog att det är lite konstigt att veterinärer REKOMMENDERAR att avla på en häst som har hållbarhetsproblem redan i tidiga år. Och att det verkar råda så delade meningar om vad som gäller, eller det kanske är så enkelt att en häst kan ha fått det av taskig ridning medan nästa har det medfött och att den förstnämnda då är mer OK att avla på.

Väcker upp en gammal tråd.
Vad jag förstår från de veterinärer jag har pratat med och de forskningsrapporter jag hittat så finns det huvudsakligen två typer av hästar som får kissing spines; fullblod och halvblodiga hopphästar med kort rygg. Travhästar får det aldrig (eller så är det så att man inte upptäcker det eftersom de nog inte lider av det alls då hästar med kissing spines brukar fungera utmärkt som körhästar).
När det gäller ärftligheten så är den typ av exteriör som är en förutsättning för kissing spines ärftlig, dvs kort rygg. Men sen finns det många hästar med kort rygg som inte har kissing spines och så finns det en massa hästar med kissing spines som inte lider av det, finns hästar som har kissing spines och går svår hoppning utan problem.
Och man ska ju ha klart för sig att väldigt få hästar blir röntgade i ryggen, så det är ju säkert ännu fler än man vet som har kissing spines utan att lida av det eftersom en välmusklad rygg brukar dämpa lidandet rejält.
Har själv haft ett fullblod med kissing spines som fungerade utmärkt när han väl fick upp ryggmusklerna efter mycket klättring. Sen har jag ett sto i avel som har kissing spines men som aldrig haft ont i ryggen utan bara blev stum i gången och tappade ett bakben ibland. Detta började när vi satte igång henne efter att hon fått sitt första föl (betäckt som 3-åring). Hon har kort rygg vilket hon ärft av sin pappa. Hennes mamma var långlinjerad och röntgad i ryggen och hade mycket bra avstånd mellan kotorna. Hennes 4-åriga avkomma är också långlinjerad och röntgad i ryggen med fint avstånd mellan kotorna. Alla tre generationerna är exportröntgade utan anmärkning, vilket ju få avelsston är. Har pratat med flera veterinärer som tycker att jag kan fortsätta avla på mitt sto med tanke på att hennes första avkomma ser bra ut i ryggen och med tanke på att båda två ser så bra ut på röntgen i övrigt.
Jag är självklart väldigt noga med att välja hingstar som inte har kort rygg till mitt sto.

Vill gärna höra om någon mer har erfarenhet av ston med kissing spines i avel eller om ni har tankar i allmänhet kring detta ämne.

Det känns som om jag dragit vår historia hundra ggr. Men jag drar den väl igen då.

Vi har avlat på kissing-spinesto. KS upptäckte vi när hon tappat alla musklerna vid lång konvalecens vid gaffelbansskada. Hon blev ryggöm vid igångsättning.
Mer vila och ny igångsättning, försiktigare denna gång och så sålde vi henne något år senare. Hon gick helt igenom veterinärbesiktningen. Inga som helst problem med ryggen.

Men hon blev halt tre veckor efter försäljningen. En gammal skada sedan hon var 6 månader tog ut sin rätt. Vi köpte tillbaka henne och började avla på veterinärens inrådan.
Hon fick en pinne i kotleden som föl och vet ville redan då avliva men uppf ville ge henne en chans. Hon repade sig och är placerad i lätt FT och startat 120 hopp med något nedslag.

Hon var 13 år när hon blev halt. Kanske har hon kännt av skadan emellanåt och spännt sig och därmed orsakat spänningar i ryggen. Stoet hade visserligen lång rygg men en fullblodspappa. Övriga syskon, (med andra fäder, både hbl och xx), fungerar som tävlingshästar upp till msv D+FT.

Tre föl fick hon och de två som lever verkar ok. Det äldsta är fyra år och har nog en bra rygg. Inga problem med den inte. Inga krångel vid sadling eller uppsittning. Denna har dock mkt kort rygg.

Så, det var vår historia det.

Mitt ena sto har täta tornutskott, vanligt på fullblod som ofta är väldigt korta i kroppen.
Mitt sto har inga pålagringar/sammanväxtningar och har aldrig haft ont av det, det upptäcktes av en tillfällighet.

Så vitt jag förstod på mina veterinärer så är de täta tornutskotten till viss del ärftligt, dvs har man som jag ett sto med väldigt kort rygg så finns det ju lite utrymme för luft mellan kotorna bara för att mitt sto är kort betyder det ju inte att hon har färre kotor. Alltså kan hon nedärva kort rygg vilket ju då i sin tur ger täta tornutskott.

Mitt sto har gått på galoppen och är sedan dess riden fullt normal och har aldrig haft problem av det, så hon betäcktes förra året, valde försäkerhets skull en riktigt lång hingst för att öka på chanserna att avkomman ej skulle bli så kort.

Om stoet har täta tornutskott men inga sammanväxtningar eller andra problem med det så ser jag inget hinder att avla på henne om hon har andra kvalitér som gör att man vågar chansa.
Ett sto som inte håller för ridning pga det hade jag kasserat.
Det finns en del hästar som tävlar riktigt högt med täta tornutskott utan problem så det ena behöver inte heller utesluta det andra.

Däremot har jag fått veta att det är när hästen tappar sin överlinje och sin muskulatur dessa sammanväxtningar uppkommer, så om hästen inte håller för ridning skulle jag starkt ifrågasätta hästen som avelsto då de ofta bara blir gående och då tappar muskler.
En häst med täta tornutskott skall ridas i en korrekt låg form och helst aldrig ställas av, de har ofta lite lättare att få muskel inflammationer så man bör ha en väl utpassad sadel och försöka se till att hästen inte bli blöt eller kall över ryggen.
En häst med täta tornutskott behöver aldrig få några problem med rätt ryttare och ridning, många sammanväxtningar beror säkerligen pga miljön, dvs dåligt tillpassad utrustning, icke varierande ridning eller kanske tom en dålig ryttare.
Nu säger jag inte att nån i tråden är en dålig ryttare men jag tror att själva anlaget för sammanväxtningar inte är ärftligt utan till största delen beror på allt runt i kring däremot är rygglängd och typ i största grad ärftligt så där får man att de är täta.

Liknande trådar

L
Avel Mitt 7 åriga sto har nyligen fått diagnosen kissing spines. Vi åkte ner med henne till strömsholm för hälteutredning, då vi har haft ut...
Svar
6
· Visningar
5 939
Hästvård Om jag har förstått saken rätt så är Kissing spines och överliggande tornutskott samma sak, och jag undrar om en sådan häst med...
Svar
8
· Visningar
2 207
Senast: Grazia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden