Kissing spines ärftligt?

Sv: Kissing spines ärftligt?

Precis så har jag också fattat det. Mitt sto har aldrig visat att hon har ont vid ridning, utan har alltid gjort sitt bästa och älskar att arbeta. HOn har heller aldrig varit ryggöm vid palpation.
Det som gjorde att vi röntgade ryggen var att hon började gå med svansen på sned efter en omkullridning där hon slog i bogen ganska hårt. Det är en tung häst och jag tror att den omkullridningen orsakade en kontraktion i hennes rygg. Detta i kombination med att hon betäcktes som treåring tror jag har bidragit till hennes tillstånd. När hon sattes igång efter sitt försat föl så upplevde jag att hon tappat registret i gångarterna och att hon inte slängde upp bakbenen i taket på samma sätt när hon hoppade. Men problemen började efter omkullridningen då började hon ha svansen på sned och fick svårare att bära sig.
hon har heller inga sammanväxningar utan väldigt tätt och flera intilliggande tornutskott. Hon har en fin överlinje och har haft en besvärsfri dräktighet trots att hon bara gått och skrotat det senaste året.
Helst skulle jag ju vilja att hon kördes (hon är inkörd) samtidigt som hon gick med föl, men eftersom jag inte har hästen hemma och ingen som kan göra det så blir det inte så. Men det kan ju vara så att det finns en risk för sammanväxningar om hon bara får gå och skrota med föl utan att bygga upp ryggen.

Enligt min anatomiföreläsare är det ärftligt. Sen bara för den sakens skull betyder ju itne det att ALLA avkommor får det... Men som allt annat kan de ju bära på det ocdh föra vidare det.

Drar upp en gammal tråd...

Jag har ett sto som jag har haft sen hon blev inriden, är 6 nu. Hade lite problem i ridningen när hon var liten som vi trodde kom från tänderna men hon blev ändå bättre och bättre. Sen när jag började sätta lite mer krav på henne började hon protestera och vi kollade ryggen. Det visade sig då att hon har kissing spines, jag har ridit henne mkt låg form och arbetat från marken sen dess.
Det har fungerat i perioder men vissa perioder och vissa dagar är hon inte bra, reser sig eller tvärstannar när det blir jobbigt och har svårt med vissa saker. Har nu bestämt tillsammans med vet att antingen får jag rida i bara låg form och jobba från marken, men som det ser ut nu kommer jag inte vidare med den ridningen, eller ta föl på henne.

Det är en riktigt bra häst som hela tiden har hoppat extremt bra både löst och med ryttare. Dessutom har hon en väldigt bra stam som jag gärna hade avlat vidare på. Hennes syskon och mamma har inte haft några problem vad jag vet. För övrigt är hon frisk och har korrekta ben, aldrig varit halt.
Är det dumt att chansa och ta föl? Vet. tycker att jag kan göra det då hon har mycket bra egenskaper och jag har väl egentligen bestämt mig för det men vill ändå höra lite åsikter...

Hon har fullblodspappa men har en ganska lång rygg, dock rätt överbyggd. Den hingst jag i så fall vill ha är ett halvblod med 9 på typ, men har inte någon speciellt lång rygg, vad bör man tänka på?

Om du skulle ta föl så kanske du skulle ta en hingst av en ras där man (vad jag vet) i princip aldrig ser kissingspine?

Finns ju en arabhingst som är godkänd för halvblodsavel, Elcatero.

Känns som att risken bör minskas om man lägger nåt "helt annat" på henne.
Hurvida du ska ta föl eller inte kan jag inte råda dig i, har ingen direkt kunskap på området.

Jag vet inte, vad säger att avkomman ändå inte kan ärva det från mamman i så fall? Då chansar jag hellre med en hingst som jag tror kan ge en bra avkomma och passar mitt sto för övrigt med, annars blir det inget föl alls.

För att det är vanligt på halvblod, vilket innebär att generna för det finns där, givetvis är risken större då!

Men jag håller med dig, ang val av hingst. Vad söker du hos en hingst då?

Stoet har hoppstam så det är i så fall en hopphingst jag vill ha, gärna lätt i typen men inte fullblod nära då min har det som pappa och de sägs ju ofta ha ks.
Gärna också med en så korrekt exteriör som möjligt och bra gång. Men jag är lite osäker på vad som är bra exteriör om stoet har ks? Ska man titta efter en lite längre rygg? Min har ju det men det hjälpte tydligen inte... Är överbyggd, som många hopphästar kan vara, något negativt?

Jag vet inte tillräckligt mycket om KS för att ha koll på eventuell ärftlighet, men ska du betäcka ett sånt sto är mitt tips att använda en äldre beprövad hingst som du kan se vuxna avkommor efter.

Ja, det har du iof rätt i... Den jag har funderat lite på är Carême och hans äldsta är väl tre nästa år så det är ju lite svårt att veta, men han har 9 på typen och verkar väldigt ridbar dessutom.

Detta är svårt..., verkar iaf. inte som de flesta jag har pratat med tycker det är värt att chansa på att betäcka så det blir nog så ändå.

Ska jag vara ärlig så hade jag inte avlat på detta sto. Men det är jag det.
Jag har ju svarat tidigare i tråden och den avkomma som jag då stod med är avlivad idag den också pga. kissing spines. Trots att vet. tyckte att det var god idé att avla och att jag valde hingst med god typ(9:a) osv.

Jag hade hellre köpt ett föl från så felfria linjer som möjligt...

Oavsett hur du gör så önskar jag dig lycka till, avlar du så hoppas jag att du lyckas bättre än vad jag gjorde!

Ja, din är ju ett bevis på att det tyvärr kan gå dåligt... Frågan är hur stor risken är bara.
Däremot vet jag några hästar som har rätt mycket ks men som har varit väldigt bra tävlingshästar ändå, så det behöver ju inte heller spela någon roll.

Köpa ett föl tänker jag inte göra, ska jag ha ett så är det för att jag ska betäcka just detta stoet och antagligen kommer jag sälja både henne och fölet sen om allt går bra. Lätt att säga att man ska sälja egna uppfödningar, men svårare att göra dock :angel:

Har ju ett tag till på mig att fundera iaf så jag får väl se...

Tänk på att det kan bli väldigt svårt att sälja, det är svårt att sälja friska hästar och när en köpare kan få det för ett lågt pris finns det ingen anledning att köpa hästar med defekter/eventuellt ärftliga defekter.

Tänker du inte behålla avkomman tycker jag att du ska avstå från att betäcka ifall du inte är beredd på att göra en femsiffrig förlust.

Ja, alltså om det går bra och fölet inte har några problem kommer jag att sälja, då ska det väl inte vara svårare än med någon annan häst.
Får det ks så har jag ju ett problem och får behålla och försöka lösa det på bästa sätt, den risken är jag medveten om.

Planen med stoet om jag betäcker är att antingen sälja som avelssto ifall hon får ett bra föl eller försöka rida igen, har hört om exempel på hästar som har blivit bättre efter dräktighet. I värsta fall ta bort henne...

Tack för att ni kommer med era åsikter och erfarenheter förresten!

Helst av allt hade jag velat bara bestämma mig för att betäcka och skjuta problemet på framtiden och hoppas på det bästa :angel: Men det går ju inte utan jag känner att det verkligen kräver att jag tänker igenom detta på alla sätt innan jag gör något, så alla åsikter är som sagt väldigt välkomna!

Skulle inte avla på ett sto med KS . Har en uppfödare i min närhet som fick ta bort 2 eller 3 avkommor efter sitt sto med KS (när hon röntgade stoet fick hon reda på att även stoet hade KS vilket hon inte visste innnan .
Man tog bort stoet direkt ....
Varför är du så tvunget att avla på stoet när du sen inte heller vill ha en avkomma efter henne ?? Utan skriver att du ska sälja sto och föl ?
Mia

Hade hon inte haft ks hade jag utan tvekan avlat på henne, hon har framförallt väldigt bra stam som inte finns så mycket i Sverige. Dessutom är hon väldigt rolig att rida på sina bra dagar, hoppar riktigt bra samt fått bra poäng på 3års test.
Jag tänkte behålla avkomman som unghäst i så fall och sen sälja, tycker det är roligast att rida unghästar. Men blir det en häst som jag tycker riktigt mycket om behåller jag den gärna.

Hon är en väldigt speciell häst för mig och jag vill göra ett sista försök att se om hon kan fungera till något. Får hon ett friskt och bra föl finns ju kanske möjligheten att sälja henne till avel (jag har inte själv möjlighet att ta fler föl). Som det är nu är det ju inte att tänka på och som vet. sa så är det en häst med så mycket andra bra kvaliteter att det är synd att inte ge det en chans.

Men veterinären kan ju inte heller garantera något, uppenbarligen så kan det ju nedärvas... Jag vet inte... Vill bara ge upp och samla frimärken istället just nu :crazy:

Det här är jättesvåra beslut ,men ska du vänta efter denna fölunge i flera år för att se att den kommer fungera i ridning ?
Man kan inte ha en häst att rida för att den är kul att rida ibland ,det är väll inte speciellt snällt mot hästen för när den inte är kul att rida så beror det ju på något tex smärta ?

Och det är inte roligt att stå efter flera år och se nej fölisen blev visst dålig den också och ärvde morsans KS :crazy::cry:

Den är ju så fin i stammen så jag säljer denna som avelsto så någon annan kan ta föl osv ,tror inte det är en bra lösning och så rullar hjulet vidare .

Tyvärr är ju detta ännu svårare att ta beslut i när
*skadan* inte visar sig hela tiden .
Lider verkligen med dig ,men tänk dig verkligen för innan du avlar på stoet om du vill stå i samma situation igen o ett par år och kanske måste ta samma/nya beslut på avkomman lovar dig det är inte roligt .

Samla frimärken är inte kul även jag har tänkt det många gånger .

Kram Mia

usch, det är verkligen jättehemskt att stå med ett fint sto som man inte har någon direkt "användning" för. Jag har stått där själv med ett sto. Nu hade inte hon KS men en massa diffusa problem. Vissa trodde man var trauman sen tidigare vissa visste man inte varför. Eftersom man inte visste varför och inte med säkerhet kunde säga att det inte var ärftligt så valde jag att låta henne vandra vidare. Och då har jag alltid drömt om att betäcka.. Jag pausade med hästar då för att det var för jobbigt men efter ett år var jag tillbaka och red kompisars hästar så smått och 2,5 år senare stod jag med min lilla fölis som jag köpte när hon var 7 mån. (nu är hon 2 år!) Och henne är tanken från början att betäcka men inte ens henne kommer jag betäcka om inte allt ser bra ut. Så man kan väl säga att jag samlade frimärken ett tag men det behöver inte vara av ondo heller. Och det hindrar inte att man samlar moivation för att komma tillbaka till hästandet igen.

Jag tycker det är alldeles för svårt att med gott samvete betäcka en häst med en defekt. Så länge man inte kan säga "den här hästen gick omkull i ett hinder och fick den här skadan" typ... Och med KS så vet jag flera hästar som har haft ont av det men fungerat i flera år innan man upptäckt hur dåligt de egentligen mår, ofta har de då hamnat på en klinik av en helt annan orsak. När man försöker bedöma en hästs livskvalitet och smärta så kan det vara bra att ha i bakhuvudet att de inte visar smärta på samma sätt som oss med tanke på att de är flyktdjur. - Visar man smärta blir man första bytet som rovdjuret siktar in sig på.

Liknande trådar

L
Avel Mitt 7 åriga sto har nyligen fått diagnosen kissing spines. Vi åkte ner med henne till strömsholm för hälteutredning, då vi har haft ut...
Svar
6
· Visningar
5 939
Hästvård Om jag har förstått saken rätt så är Kissing spines och överliggande tornutskott samma sak, och jag undrar om en sådan häst med...
Svar
8
· Visningar
2 207
Senast: Grazia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka