Kissar i gången.

FadeAway

Trådstartare
Min häst har börjat göra detta numera varje dag. Skitkul :devil:
Normalt sett brukar ju hästar tycka det är obehagligt när det skvätter på benen men han verkar inte bry sig nämnvärt.
Spelar ingen större roll om han stått inne innan (idag tog jag ut honom ur boxen i ca en kvart medan jag mockade), kommer från hagen eller har ridits någon gång kissar han. Lyckligtvis har vi spolspilta. :p
Men vad beror detta på?

Sv: Kissar i gången.

Det vill jag oxå veta för min gör precis samma sak. Slår aldrig fel hon kan ha vart i boxen i ett par timmar o så fort jag tar ut henne, jao då kissas det :confused:

jag vet inte vad det beror på, men min häst gjorde samma sak, kunde ta honom fån box ändå blev gången blöt. till slut tröttnade jag och avbröt honom i kissandet, och slängde in honom i boxen, han fick helt enkelt kissa klart där inne eller inte kissa alls. tog tre gånger, nu kissar han när jag kommer in i stallet :angel:

vet inte va det kan bero på, men släng in en hink under honom, så slipper du spola gången eller ta ut kissigt strö ur boxen. :idea:

Det låter ju väldigt konstigt at hästen föredrar att kissa på gången mot i boxen.. Men man vet aldrig vad hästar tänker..

Men om min häst skulle få för sig att kissa på gången så brukar jag smacka på honom för att avbryta och genast leda honom till boxen så får han kissa färdigt där.

Vi har ett sto i stallet som har kommit på att om hon ställer sig i "kissposition" så får hon gå in i boxen och äta mat :angel:

Min häst är också så där! Numera gör jag oftast i ordning henne i boxen om jag inte vet att hon har kissat ordentligt precis :p

Jo försökte detta när vi var hos hovis. Då kissar han under tiden hovslagaren sätter på bakskon :devil: (hade tappat en tappsko, stått inne ett par timmar innan vi åkte med nyströdd transport)

Jag kanske ska passa på att lära honom att kissa i hink :p

Ha, ha. Vilka lustigheter man kan ha för sig då...:rofl:

En teori kan vara att hästen helst inte vill kissa i boxen, att den vill "ha lite betänketid" typ kisspaus, eller att det helt enkelt har blivit en dålig vana.

Eller oxå vill hästen bara retas lite ;)

Nån som vill uppfinna en hästblöja, extra dryg :D:grin:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 849
Hästvård Hej! Jag har en ponny valack på 15 år. De två senaste somrarna har han alltid i slutet av juni och under juli börjat kissa otroliga...
Svar
14
· Visningar
2 484
Senast: TinyWiny
·
Gnägg Hej! Min motivation går verkligen bara neråt med att gå till stallet där min lån ponny står. Tror hon stått i en vecka nu även fast jag...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 019
Hästvård Jag behöver bolla lite funderingar kring anpassad igångsättning efter skada. Jag har självklart pratat med veterinären flera gånger om...
2
Svar
29
· Visningar
2 653
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar