Kiropraktorer

P

Pockymon

Detta med kiropraktorer; vad gör dem egentligen?
ÄR dem att lita på egentligen?
KAN dem förändra mycket o hjälpa en häst till det bättre?

Är skeptisk; men ändå inte :confused:

Jag har haft en kiropraktiker ute till min förra häst och min nuvarande.

Min förra häst ett sto, fick en "bula" på ryggraden och hade jätteont i ryggen, visade sig att ryggkotorna hade blivit lite förskjutna åt sidan samt bäckenet var roterat, låsning i bogen samt låsning i höger framknä.
Kiropraktikern kom ut två gånger med ca 4 veckors mellanrum och behandlade henne, sen sattes hon igång igen mjukt & försiktigt. Var mycket piggare och livligare efteråt, och hade inga problem längre, hittade inget på 6 mån efterkontrollen.

Min nuvarande valack tog kortare steg med höger bakben om man inte drev på han. Tog ut samma kiropraktiker som sist och även hans bäcken var roterat samt manken satt "fast" på han & låsning i bogen. Blev behandlad och efter ca 8 dagar så gick han "normalt" med bakbenen igen när spänningarna hade släppt.

På båda hästarna så behandlades dom med akupunktur, kiropraktik, laser & magnettäcke som avslutning så blodgenomströmmningen ökade och musklerna slappnade av, båda hästarna stod och halvdåsade när täcket började verka.

Jag har full förtroende för min kiropraktiker, ringer samma varje gång. Har sett vilka resultat hon har gjort på MINA hästar.

Kiropraktikern känner igenom din häst till att börja med för att hitta låsningar i lederna & om någonting som normalt är rörligt kanske är stelt/sitter fast. Eller om något sitter fel, tex någon muskel.
Antecknar "felen" i journalen & sen behandlar den hästen genom att vrida, trycka, kontrollerade ryck i te.x ett framben om hästen är låst i bogen eller i framknäet. Ser otäckt ut men dom tycker det är skönt efteråt.

Om sen kiropraktikern även är utbildad på akupunktur så sätter den i nålar där hästen är spänd för att öka blodgenomströmmningen bla. för att sedan fortsätta behandla området.
Har personen även laser så behandlar den "ömma" områden som te.x senor & ömma muskler för att även där öka blodgenomströmmingen.
Magnettäcke är för det mesta "belöningen" med hjälp av magnetiska plattor insydda i täcket så går där impulser genom hästens kropp som "värmer" upp musklerna och får dom att slappna av, hästarna blir oftast dåsiga (mina har nästan somnat)

Behandlingar är nog väldigt inviduellt från person till person.

kiropraktorer kan helt klart vara väldigt nyttiga, om man får tag i en bra. det bästa är nog att gå på rekommendationer för kvaliteten varierar. min medryttarhäst har fått behandling och det verkar funka bra, dock så kändes kiropraktorn lite "hastig" senaste gången hon var ute, så det blir nog en annan nästa gång.

Jag har själv varit hos en kiropraktor för min rygg och jag måste säga att det märktes en otrolig skillnad efteråt. Han knäckte, bände och drog i mig för att fixa till min snedhet, och efter det försvann den molande värken som jag hade haft konstant ett bra tag innan dess. Nu börjar den dock komma tillbaka (det här var för ett år sedan), så jag ska nog gå till honom igen...

mitt råd är att hitta en bra kiropraktor och testa själv, förhoppningsvis kommer du märka att det funkar.

Jo precis.
Har haft ute till våra också o vi såg garanterat skilnad efteråt. mjukare o mer följsamma.

men det går ju rykten om att en kiropraktor verkligen inte under några omständigheter KAN ändra något som "ligger fel" eller "sitter i kläm".
men hur kan man då förklara att man ser en sån skillnad ?

Det är så svårt detta.

man får nog helt enkelt tänka på vad man själv tror på o hur man ser att hästarna mår efter o före behandling :rofl:

Sant.

Jag har bara mina hästar att referera till, dom mådde bättre efteråt. Det ryktet har jag inte hört. Men min kompis har ett sto som var hos en vet. och fick diagnos kotledsinflammation och blev sprutad, det hjälpte inte. Tog ut en annan vet. som även är kiropraktiker. Den hittade felet. Hästen var sned i bogen & i bäckenet bla. (vanligt på travare) Blev tillrättat och hästen är nu av med hältan & har precis börjat sättas igång igen väldigt lätt.

tycker man skall vara "Open minded" som hästägare.

Kiropraktik är manipulation av ryggradens leder för att behandla problem i rörelseapparaten.Upphovsmannen var magnetisören Daniel David Palmer(1845-1939) som i slutet av 1800-talet startade kiropraktikskolor runt om i USA.
Namnet kommer från grekiska orden cheir och praxis som betyder gjort för hand(manuell utövning).
Inom k.p. menar man att det finns ett nära samband mellan muskler och leder,både biomekaniskt och neurofysiologiskt,och att ryggkotornas läge har stor betydelse som orsak vid en mängd sjukdomstillstånd.Många av dessa anses bero på subluxation,förskjutning i kotorna.Muskelanspänningar kring en led eller kota kan vara orsak till att dessa inte fungerar tillfredsställande.

Många av hästens rörelseproblem kan ha sitt ursprung i nacken där koordinationscentra sitter och en del av dessa kan försvinna genom en kiropraktisk behandling av nacken.
Det finns grenar inom kiropraktik;i huvudsak delas de upp i två behandlingstekniker:en snabb=manipulation och en långsam=mobilisering
Manipulation är en snabb töjande teknik som frigör kotor eller leder som fått en inskränkt rörlighet.
Mobilisering leder till uttänjning av förkortad muskulatur och ligament.
Händerna är det viktigaste verktyget,men även hammare och klossar kan användas.
Den förklaringsmodell som accepteras är att behandlingen ger en frisättning av endorfiner,vilket ökar chansen till självläkning.
Inom humanvården har biverkningar rapporterats bl a vid manipulation av halskotpelaren.
DET FINNS INGEN UTBILDNING TILL KIROPRAKTIK PÅ DJUR I SVERGIE,utan den sker i ENGLAND eller USA:
Vissa forskare menar att hästar som varje dag får komma ut och rulla sig,springa fritt och bocka har mindre risk för fel i ryggen.Detta är det naturliga sättet för dem att själva justera ryggraden.

Kan bara svara för min egen häst, och hon älskar sin kiropraktor :D Han kan göra vad han vill med henne, bända och knäcka och knöla ihop henne utan protester. Sist var dom två som grejade med henne samtidigt, nåt som hon i vanliga fall avskyr, och hon bara stog där med öronen framåt och tuggade.

Det häftigaste var när vi var där första gången. När vi gick från transporten till stallet såg man att hon gick lite stelt och konstigt. När vi gick därifrån syntes ingenting!

Sist vi kom hem travde hon jämte mig hela vägen ut till hagen, där hon galopperade runt och rullade sig, nåt som inte har gjort på länge. Antagligen för att hon hade en stor blödning i bogen :crazy:

Jag litar till 100% på min kiropraktor, han samarbetar bla med landslagsveterinären och har jobbat med friidrottslandslaget och han gör underverk :bow:

De titlar som vissa utbildningar ger-equiterapeut,equiatriker etc-är inga legitimerade sådana, utan skolornas egna.
Alla uppgifter hämtade ur pågående utredning.

Vill inte ta jobbet från dig Humlan har bara hämtat intr. fakta!

Jag gillar att kolla upp saker vad det gäller kring hästarna.Sedan är det var och ens ensak att använda vad de vill,inom gränsen för djurskydd.

Stally

Men det är ju inte direkt samma sak!
Utbildning inom kiropraktik finns och det var vad du sa det inte gjorde... sen hurvida du blir legitimerad eller diplomerad? Utbildad är du ju i allafall.. :)

Som stor "ivrare" för djurskyddet måste jag tillstå att dessa utbildningar fortfarande är av skiftande kvalitet .Och att samhället saknar insyn i undervisningen.

En brist som man uppmärksammat är att ingen av utb.har ämnet djurskydd och smittskydd på schemat.
Detta håller nu en del skolor på att åtgärda.

Vänl.Stally :)

Liknande trådar

Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 984
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 230
Senast: Roheryn
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 957

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat