Jag har haft en kiropraktiker ute till min förra häst och min nuvarande.
Min förra häst ett sto, fick en "bula" på ryggraden och hade jätteont i ryggen, visade sig att ryggkotorna hade blivit lite förskjutna åt sidan samt bäckenet var roterat, låsning i bogen samt låsning i höger framknä.
Kiropraktikern kom ut två gånger med ca 4 veckors mellanrum och behandlade henne, sen sattes hon igång igen mjukt & försiktigt. Var mycket piggare och livligare efteråt, och hade inga problem längre, hittade inget på 6 mån efterkontrollen.
Min nuvarande valack tog kortare steg med höger bakben om man inte drev på han. Tog ut samma kiropraktiker som sist och även hans bäcken var roterat samt manken satt "fast" på han & låsning i bogen. Blev behandlad och efter ca 8 dagar så gick han "normalt" med bakbenen igen när spänningarna hade släppt.
På båda hästarna så behandlades dom med akupunktur, kiropraktik, laser & magnettäcke som avslutning så blodgenomströmmningen ökade och musklerna slappnade av, båda hästarna stod och halvdåsade när täcket började verka.
Jag har full förtroende för min kiropraktiker, ringer samma varje gång. Har sett vilka resultat hon har gjort på MINA hästar.
Kiropraktikern känner igenom din häst till att börja med för att hitta låsningar i lederna & om någonting som normalt är rörligt kanske är stelt/sitter fast. Eller om något sitter fel, tex någon muskel.
Antecknar "felen" i journalen & sen behandlar den hästen genom att vrida, trycka, kontrollerade ryck i te.x ett framben om hästen är låst i bogen eller i framknäet. Ser otäckt ut men dom tycker det är skönt efteråt.
Om sen kiropraktikern även är utbildad på akupunktur så sätter den i nålar där hästen är spänd för att öka blodgenomströmmningen bla. för att sedan fortsätta behandla området.
Har personen även laser så behandlar den "ömma" områden som te.x senor & ömma muskler för att även där öka blodgenomströmmingen.
Magnettäcke är för det mesta "belöningen" med hjälp av magnetiska plattor insydda i täcket så går där impulser genom hästens kropp som "värmer" upp musklerna och får dom att slappna av, hästarna blir oftast dåsiga (mina har nästan somnat)
Behandlingar är nog väldigt inviduellt från person till person.