Kiropraktor - rida efteråt?

Estivuz

Trådstartare
Det var 1000 år sen jag hade ut någon form av massör/Et/kiropraktor till min pålle. Har inte känt att det behövts. Nu upplever jag honom lite låst i ena sidan, säkert inga stora grejer men kan ändå vara bra att göra en koll innan tävlingsäsongen.

En i stallet ska ta ut kiropraktor på en fredag och jag tänkte haka på. Problemet är att jag har hopptävling på söndagen, det är lag och jag kan inte hoppa över det hur som helst.

Brukar det inte vara så att man ska skritta hästen en dag och sen rida vanligt dagen efter? (förutsatt att det inte är några stora problem som måste fixas)Jag kommer verkligen inte ihåg hur det varit tidigare.

Annars får jag ju helt enkelt vänta och ta ut någon själv senare, mitt i veckan.

Sv: Kiropraktor - rida efteråt?

jo du skall vara försiktig efter kiro och all annan behandling

jo du skall vara försiktig efter kiro och all annan behandling

Jo klart man skall vara försiktig men hur länge? Som sagt jag har minne av att skritta en dag och rida vanligt efter. Ibland till och med rida vanligt direkt dagen efter, just för att "hålla igång".

När vi hade ute kiropraktorn skulle hästarna inte ridas den dagen. Men kan du inte ringa och fråga vad som gäller?

Det beror ju på vad som hittas/åtgärdas hur lungt man ska ta det. Vi brukar få ha vila dagen efter (laser) och sen "som vanligt" fast jag brukar ändå skritta nästa dag för säkerhets skull. Är det inte dessutom karens? 4 dagar är det på laserbehandling iaf... Nog säkrast att vänta till efter tävlingen.

Det beror helt på vad det är för behandling hästen får. Ibland har min fått skritta i en vecka efter behandling.

Det beror ju på vad som hittas/åtgärdas hur lungt man ska ta det. Vi brukar få ha vila dagen efter (laser) och sen "som vanligt" fast jag brukar ändå skritta nästa dag för säkerhets skull. Är det inte dessutom karens? 4 dagar är det på laserbehandling iaf... Nog säkrast att vänta till efter tävlingen.

Just det, glömde jag helt bort i sammanhanget. Är nog nästan säker på att det är karens, det är ju trots allt en behandling.

Jag får vänta helt enkelt, som sagt, ingen brådis men känner att det kan vara skönt med en genomgång nu innan tävlingssäsongen.

det är karens, kolla hur många timmar.

men dessutom, antingen är hästen frisk och kan tävla eller så är det inte det och behöver viss behandling... tänk till här nu!

det är karens, kolla hur många timmar.

men dessutom, antingen är hästen frisk och kan tävla eller så är det inte det och behöver viss behandling... tänk till här nu!

Jo fast bara för att du går till en massör så behöver du inte vara sjuk. Vissa saker gör man i förebyggande syfte och för att mjuka upp stelheter osv. Behöver inte vara fråga om några grövre behandlingar.
Skulle min häst vara dålig skulle jag anlita veterinär i första hand, inte någon et/kiropraktor osv.

Varför jag ställde frågan var för att det var så smidigt att en tjej i stallet skulle ta ut kiropraktor. Bra om man kan samköra. Men nu passar ju inte datumet mig.

Det är 96 timmar på kiropraktisk behandling, samma för laser om det används.

Nu är det så här att 72 timmar behöver hästen ha på sig för att bli stabil igen efter en behandling, sedan är det 96 timmars tävlings karens på kiropraktiska behandlingar.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 616
Senast: Blyger
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 377
Senast: alazzi
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 694
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ Jag var hos en kiropraktor då jag fick ett rejält ryggskott som kändes att någon stack mig i ryggen med en kniv, så fort jag rörde mig...
Svar
8
· Visningar
713

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025

Hästrelaterat

• Utbilda själv