Kinks och kinkshaming (utbruten från Konstiga saker på Wish)

Jag har förövrigt aldrig stött på så mycket hänsyn, nogrannhet med samtycke och båda parters tillfredsställelse som inom kink/bdsm-världen! För att inte tala om hur välutbildade och öppna många är för hbtqia!
Och jag har har mött precis tvärtom från folk som sysslar med BDSM och dylikt 🤷🏻‍♀️

Att oliktänkande kallas för arsel här i tråden ger ju inte den bästa uppfattningen heller.

Mitt svar ovan var en kommentar till ett inlägg som syns i svaret. Om att barndockor att ha sex med etc inte är världens grej. Att det enbart är plastgrejjer, inget mer. Det var detta jag reagerade på. Jag ser inte det som något helt harmlöst och kul. Att vilja ha sex med ett litet barn, eller för all del en hund, har i mina ögon annat i bakgrunden än bara en harmlös sexuell fantasi. Det handlar om en önskan att förgripa sig på en försvarslös varelse. I övrigt - sexuella fantasier och önskemål är inget jag bryr mig om. Jag har själv sexuella fantasier.

Alltså, jag vet inte hur jag ska säga det för att det ska gå fram, för att det är som att prata med en vägg. Artspecifik dildo handlar INTE om att vilja ha sex med djuret i verkligheten, inom kink. Det finns lite olika infalsvinklar till vad som exakt görs, men jag känner mig knappast manad till att förklara för kinkskammare, som dessutom är verkligen inte intresserade av något annat än att de tycker att det är äckligt/hemskt/halmdockar.

Jag har gång på gång förklarat att det INTE handlar om att önska att förgripa sig på någon.
Hur :devil::devil::devil::devil::devil::devil::devil: svårt ska det vara att förstå?

Person A - "Vad är det här, du har tändstickor hemma??! Fan va hemskt!!"
Person B - " Uh... hurdå..."
Person A - " Du är ju en sån jävla mordbrännare, vanliga människor har tändare, men du har TÄNDSTICKOR, vet du inte hur många bränder som startas med just tändstickor, TÄNK PÅ BARNEN"

Person B - " Jag tänder ljus med mina, gillar det bättre än tändare."
Person A - " Det handlar alltså om Mordbrand!! Du är en mordbrännare! "
Person B - " Va? Nej? "
Person A - " Jo, du vill anlägga bränder!"

Person B "........"

Det är inte någons "plikt" att lägga tid och energi att utbilda andra, det är däremot en klassisk microaggression att kräva det.

"People from marginalized groups are often asked insensitive personal questions by members of privileged groups. These questions often come with an entitled subtext that it is somehow the duty of the marginalized person to explain things on behalf of the group they belong to. “It’s not my job to educate you” has developed as a standard response to that kind to invasive and entitled questioning."

https://medium.com/@classylore/on-terms-its-not-my-job-to-educate-you-1bace85ddd74
Förlåt, men menar du att folk med kinks är marginaliserade?

Förlåt, men menar du att folk med kinks är marginaliserade?

Full offence, men har du läst tråden? Bara det lilla borde ju visa att det här med kinks är känsligt och något som upprör många såpass att de tappar allt folkvett. Vad är det om inte marginalisering när det ska spys galla och raljeras över somliga personers sexuella preferenser, liksom?

Tar rygg på @Inte_Ung och menar att lite förståelse åt båda håll inte skulle skada, från vad jag lyckas läsa i den här tråden. Jag kan absolut se en del kinks som aningens problematiska om inte annat, eftersom en del har starka kopplingar till djur, barn, våldtäkt osv. Det betyder inte att folk inte bör eller ska få leva ut kinks, men för mig blir det märkligt om man inte får lyfta problematiken kring det. Jag kan själv uppskatta en del BDSM-inslag och diskuterar gärna varför smärtstimulering, våld och bondage kan vara upphetsande. Det är ju egentligen ganska problematiskt, kan jag tycka, så det kan vi väl prata om? Jag tyckte det var en hemskt intressant debatt när Fifty Shades blev film och därmed mainstream. Minns en panel med ett gäng kvinnor som tyckte väldigt olika om detta, och jag tyckte det var intressant att få höra olika synvinklar. Det hade varit trist, i min mening, om olika sidor inte hade släppts fram i diskussionen.

Så ja, jag tycker absolut att man måste vara medveten om att en dildo formad som en hundpenis kan väcka anstöt. Däremot kan det ju vara smakfullt, och respektfullt, att också läsa på lite om kinks (det måste jag också göra) och kanske bita sig i tungan ibland. Det kommer ju ingenting gott utav att uttrycka äckel över andra sexliv, riktigt.

Jag blir helt chockad av att läsa att några tycker folk med kinks skulle vara en marginaliserad grupp? Alltså, nej, nej, nej - det är bara stötande för oss som faktiskt tillhör utsatta grupper.
Det finns väl inget mer mainstream och accepterat idag i Sverige än kinks? Tycker var och varannan människa är öppna med att de hänger på darkside eller liknande och utövar någon form av kink och fnyser lite nedlåtande åt vaniljsex-människor. Jag har själv några kinks och är insatt i den världen och känner inte alls igen det som skrivs i tråden om marginalisering.

Däremot så tycker jag uttrycket kinkshaming och den hätskhet som det försvaras i tråden är skrämmande faktiskt. Jag tycker det visst finns fog för att fundera över och diskutera vissa kinks som tex dd/lg, 24/7 med maktförskjutning och rape play i många heterosexförhållanden då de många gånger reproducerar skadliga normer i samhället. Den dagen man inte kan prata om detta utan att det ska komma någon och skrika kinkshaming tycker jag känns otäck.

Jag blir helt chockad av att läsa att några tycker folk med kinks skulle vara en marginaliserad grupp? Alltså, nej, nej, nej - det är bara stötande för oss som faktiskt tillhör utsatta grupper.
Det finns väl inget mer mainstream och accepterat idag i Sverige än kinks? Tycker var och varannan människa är öppna med att de hänger på darkside eller liknande och utövar någon form av kink och fnyser lite nedlåtande åt vaniljsex-människor. Jag har själv några kinks och är insatt i den världen och känner inte alls igen det som skrivs i tråden om marginalisering.

Däremot så tycker jag uttrycket kinkshaming och den hätskhet som det försvaras i tråden är skrämmande faktiskt. Jag tycker det visst finns fog för att fundera över och diskutera vissa kinks som tex dd/lg, 24/7 med maktförskjutning och rape play i många heterosexförhållanden då de många gånger reproducerar skadliga normer i samhället. Den dagen man inte kan prata om detta utan att det ska komma någon och skrika kinkshaming tycker jag känns otäck.
Problematisera- absolut. Massor. Kalla det vidrigt och bygga halmdockor är knappast att problematisera.

Alltså, jag vet inte hur jag ska säga det för att det ska gå fram, för att det är som att prata med en vägg. Artspecifik dildo handlar INTE om att vilja ha sex med djuret i verkligheten, inom kink. Det finns lite olika infalsvinklar till vad som exakt görs, men jag känner mig knappast manad till att förklara för kinkskammare, som dessutom är verkligen inte intresserade av något annat än att de tycker att det är äckligt/hemskt/halmdockar.

Jag har gång på gång förklarat att det INTE handlar om att önska att förgripa sig på någon.
Hur :devil::devil::devil::devil::devil::devil::devil: svårt ska det vara att förstå?

Person A - "Vad är det här, du har tändstickor hemma??! Fan va hemskt!!"
Person B - " Uh... hurdå..."
Person A - " Du är ju en sån jävla mordbrännare, vanliga människor har tändare, men du har TÄNDSTICKOR, vet du inte hur många bränder som startas med just tändstickor, TÄNK PÅ BARNEN"

Person B - " Jag tänder ljus med mina, gillar det bättre än tändare."
Person A - " Det handlar alltså om Mordbrand!! Du är en mordbrännare! "
Person B - " Va? Nej? "
Person A - " Jo, du vill anlägga bränder!"

Person B "........"
"Inom kink"? Är det en slags klubb?
Jag är ingen kinkskammare, du känner inte mig, vet inte vilken grupp jag tillhör eller vilka mina kinks är. Jag har inte ens kommenterat kink i något annat avseende i den här tråden. Min reaktion var på påståendet att en sak som t.ex. en docka föreställande ett barn, som man kan förgripa sig på, inte har någon som helst anknytning till verkligheten. Den som inte fantiserar om och tänder på sex med barn, skulle knappast skaffa sig en sådan docka (ibland en spädbarnsdocka) att ha sex med. Jag menar - varför? Det är denna rycka-på-axlarna-attityd som är problematisk för mig. "Prylar är prylar" går jag inte med på. Prylar representerar något, i det här fallet någon. Och om det då representerar ett övergrepp på ett barn eller ett djur, ser jag det som problematiskt. Olagligt? Knappast. Kinkskammande? Nä. Något man kan prata om? Absolut!

"Inom kink"? Är det en slags klubb?
Jag är ingen kinkskammare, du känner inte mig, vet inte vilken grupp jag tillhör eller vilka mina kinks är. Jag har inte ens kommenterat kink i något annat avseende i den här tråden. Min reaktion var på påståendet att en sak som t.ex. en docka föreställande ett barn, som man kan förgripa sig på, inte har någon som helst anknytning till verkligheten. Den som inte fantiserar om och tänder på sex med barn, skulle knappast skaffa sig en sådan docka (ibland en spädbarnsdocka) att ha sex med. Jag menar - varför? Det är denna rycka-på-axlarna-attityd som är problematisk för mig. "Prylar är prylar" går jag inte med på. Prylar representerar något, i det här fallet någon. Och om det då representerar ett övergrepp på ett barn eller ett djur, ser jag det som problematiskt. Olagligt? Knappast. Kinkskammande? Nä. Något man kan prata om? Absolut!
Ärligt talat. Jag har fantasier som jag i verkliga livet finner direkt äckliga och skulle aldrig i hela jävla livet vilja prova på det på riktigt. Så himla avtändande i verkligheten. Det är en helt annan sak helt enkelt. Jag antar att det är precis samma sak tex just hunddildon.

Kraven på att människor genast ska reagera med djupaste förståelse för kinks som vid första anblick och ibland också vid andra anblick spelar på andras maktlöshet är ganska orealistiska tycker jag, om vi pratar marginalisering.

Alla läser tråden utifrån sina egna upplevelser och uppfattningar om omvärlden. Jag har fått förfrågan om att delta i rollen som förtryckt i ett kink som nog skulle kunna kallas för rasistiskt eftersom det finns en historia av just grovt förtryck. Ganska tabu med andra ord, med en bismak av folkmord. Jag tillhör inte den gruppen som blev förföljd och som än idag lider av det men vi delar något drag så jag tror jag vet varför just jag fick den frågan.

Utifrån frågan antog jag väl inte direkt att han försvarade all den rasismen, döden, övergreppen och orättvisorna, däremot skulle jag aldrig platta till hela den problematiken med "vad samtyckande vuxna gör är deras ensak" eller "om ingen blev utsatt för övergrepp är det inget problem" eller "ett rasistiskt kink har inget med rasism att göra" eller något annat som kanske kan sägas motsvara några av de resonemang som går att läsa i tråden. Sådant som effektivt dödar precis alla nyanser. Allt det komplexa som är värt att diskutera.
Hade mannen när jag sa att jag tyckte det han föreslog var etiskt fel svarat med att jag inte ska kinkskamma, att jag måste läsa på och att han med sin kink minsann tillhörde en marginaliserad grupp, då vet jag faktiskt inte hur jag hade reagerat. Det hade varit surrealistiskt. När människor med kinks som kan spela på andras marginalisering inte vill ta ansvar för att navigera den verkliga marginaliseringen, det är då det kan bli stora problem. Att försöka styra tonen i kritiken och reaktionerna för att alls vilja bemöta det kan också vara ett maktutövande när det drabbar faktiska marginaliserade grupper.

Därför tycker jag nog att ansvaret till största delen ligger på den som i verkliga livet har makt men som vill leka med andras maktlöshet och få förståelse för det. Förståelsen och respekten måste finnas hos båda sidor som andra konstaterat. Det måste gå att föra en civil diskussion om det och i en sådan tycker jag det kan få finnas lite plats för känslouttryck när det rör marginaliserade och när man till synes leker med deras marginalisering. Stängs hela diskussionen ner för att någon instinktivt säger "vidrigt" om vad som uppfattas som grova kinks mot sårbara grupper har den som leker kanske inte alltid förstått vad det är hen leker med.

Jag kan ha missat något inlägg där det redan avhandlats. Men för mig så är problemet med djurdildos/pojksnoppsdildos och liknande exempel inte alls om/att användaren vill använda dem i puppy play eller ddlg osv. Egentligen inte oavsett om användaren enbart och exklusivt tänder på det i "rollspelsform" eller om personen deep down fantiserar om att ha sex med djur/barn men istället för att begå övergrepp lever ut det med rekvisita och samtyckanze vuxen.

Jag både har mina egna kinks och fantasier jag aldrig någonsin skulle vilja omsätta till verklighet och som jag VET att jag inte någonstans skulle uppskatta i verkligheten.

Däremot har jag - vilket ev är en arbetsskada - stora problem med dylika dildos ur perspektivet att/om de är tänkta för att användas på barn/djur. För det finns tyvärr en sådan marknad. Där pojksnoppsdildos är tänkta för att användas i småflickssnippor i syfte att tillfredsställa vuxna människors sexuella preferenser.

Så jag skulle bli vansinnigt obekväm och behöva ställa en hel del frågor om jag upptäckte dylika dildos hos någon.

I övrigt så har den här diskussionen samma mönster som de flesta i ämnet. Ingendera sida har eg tillräckligt med intresse av att egentligen förstå och förklara för den andra. Och då blir det som det brukar bli ;(

Det är inga djur eller barn inblandade. Som sagt, läs på istället för att slänga ur dig fördomsfull och okunnig kinkshaming.

Nivå med wish, inte nivå med en dildo. Se understrykningen jag gjort i bilden.
Det låter som om du är lite okunnig om hur det mänskliga psyket fungerar. Det räcker inte alltid med leksaker om man tänder på något specifikt som djur eller barn. Forskning har visat att om man tex konsumerar sådan porr vill man så småningom pröva det på riktigt, bilderna eggar upp och gör att man vill ha mer och mer avancerat. Det är därför som det inte funkar att låta pedofiler kolla på sina bilder för de vill till slut ta det ett steg vidare till riktiga barn.
Därför är det osmakligt och inte ok ens med en bit silikon format som ett barn eller djur för man vet att det eldar på fantasierna oM att utnyttja ett barn eller djur på riktigt. Den gummibiten på bilden ser ju ut att höra till zoofili och isf är det inte ok tycker jag men om folk kan hålla sig till gummibiten så vore det ju ok och bra. Men man måste ju få tycka att det är osmakligt att tända på en attrapp formad som en hund.

Alltså jag är ace som fan och t o m jag tycker att ska man köpa en fusksnopp så kan man lika gärna välja en som har en roligare form än 'generic manlig porrstjärna #5000'. :o

Hela den här tråden är vanilj-Buke i sitt esse, verkligen. Vad man tänder på i fantasin och gillar att leva ut med andra samtyckande vuxna eller själv med sexleksaker har som regel noll och ingenting att göra med vad man faktiskt skulle vilja göra i verkligheten. Tråkigt att så många annars progressiva människor verkar ha missat den biten.
Haha vanilj-byke? Existerar det ens? Här kryllar det snarare av introverta, överintelligenta, kinkiga jag-vet-inte-allt. 😂 Ingen annanstans känner jag mig mer gammaldags och och pryd än på buke! 🤣

Artspecifik dildo handlar INTE om att vilja ha sex med djuret i verkligheten, inom kink. Det
Problemet finns i betraktarens fantasi.
Att det kan väcka obehag är faktiskt något som är bra att ta hänsyn till.

Jag kan dra en parallell.
På en tidigare arbetsplats så hade jag en kollega som inte kunde äta när jag beskrev tillagning av lever anglais. Så jag lät bli att beskriva tillagning av div. mat när jag åt lunch med den kollegan.
Inte för att det är något fel på lever anglais utan för att kollegan mådde dåligt av tanken. Hänsyn kallas det.

Liknande trådar

Kropp & Själ Att det pratas så mycket om hur många steg man gått per dag. Det säger inte mig ett skit? Steg varierar ju väldigt mycket i längd...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
2 131
Senast: Sryoqwe
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 157
Senast: Sassy
·
L
Hundträning Förlåt om dethär är en konstig fråga men jag började tänka på en sak och jag har försökt att hitta några svar men jag har inte hittat...
Svar
10
· Visningar
1 567
Senast: nullo-modo
·
Övr. Hund Som rubriken lyder. Har ni några konstiga/cringe saker ni säger till era hundar? Något som kanske låter märkligt för utomstående? :D...
2
Svar
33
· Visningar
2 239
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar