Kinks och kinkshaming (utbruten från Konstiga saker på Wish)

Jupp. Jag är en ond människa som gör saker tillsammans med min partner som han uttryckligen bett mig om när vi tagit upp vad vi vill göra i sänghalmen.

🙄🙄
På något vis så måste man ändå förhålla sig till att dessa handlingar inte hade varit okej i ett annat sammanhang.
Det är där som det lilla problemet ligger.
Och där som man måste fundera på vilken hänsyn som man kan behöva visa sin omgivning.

Precis som du kan reagera illa på bilder som stör dig så kan andra reagera illa på sådant som du gör. På samma sätt som jag blir stötande om jag har naken överkropp. Jag hatar bh men av hänsyn till andra så bär jag det ändå när jag riskerar att utomstående kan se mig.
Att visa hänsyn gör att omgivningen blir vänligare inställd.

På något vis så måste man ändå förhålla sig till att dessa handlingar inte hade varit okej i ett annat sammanhang.
Och där som man måste fundera på vilken hänsyn som man kan behöva visa sin omgivning.

Precis som du kan reagera illa på bilder som stör dig så kan andra reagera illa på sådant som du gör. På samma sätt som jag blir stötande om jag har naken överkropp. Jag hatar bh men av hänsyn till andra så bär jag det ändå när jag riskerar att utomstående kan se mig.
Men kinks sker ju privat, mellan samtyckande vuxna parter?!

Man kan inte förhålla sig till alla andra hela tiden även om dagens kränkhetskultur går mer och mer åt det hållet. Ibland måste man acceptera att man helt enkelt får titta bort, lämna samtalet, ignorera eller acceptera saker som andra gör eller säger, trots att det är stötande för dig. Skulle alla människor ta hänsyn till alla andras känslor hela tiden skulle vi knappt kunna andas utan att någon tar illa upp.

Nu menar jag inte att man ska skita i andra eller medvetet vara taskig. Men ibland måste man faktiskt förstå att man inte har rätt att vara med överallt och alla ska ta hänsyn, så är det faktiskt.

Och det är ju en orimlig tankevurpa att ha som utgångsläge att "är det är okej i ett annat sammanhang?". Det är väl t.ex inget konstigt om du kysser din partner men kommer du fram och kysser mig som du inte känner så skulle jag ta rätt illa upp.

Men kinks sker ju privat, mellan samtyckande vuxna parter?!
Det är just det där med privat.
Så länge som det hålls dolt på samma sätt som mina bröst, så har man ju tagit hänsyn.
Det är ju som med könsorganet, det är inte okej att vifta med det offentligt.

Om du tänker på bondagebilden som du reagerar illa på, kan du då förstå att andra kan reagera illa på en hund-dildo av silikon?

Jag ser det som att personen som kan bli kåt på nazistrollspelet samtidigt som hen vet om allt det frukstansvärda som nazisterna gjorde måste vara känslokall pånåtsätt. Nåt måste vara fel på personen om hen inte blir avtänd på tanken på förintelsen. Rollspel som spelar på dominans/makt och underkastelse utan att blanda in nazister är en helt annan grej! Det kan jag förstå.

För många är själva grejen att det just är så vidrigt. Det är den totala krocken i den egna hjärnan, mellan något som är så långt ifrån vad man kan acceptera, och triggern på det.

Jag gissar att det är samma fenomen som får oss att vilja titta på skräckfilm eller varför människor som jobbar med mycket vidrigheter omkring sig ofta har en väldigt makaber humor. Själv tycker jag det är helt bisarrt att någon utsätter sig för att titta på det mesta av konventionell action- eller skräckfilm, men skulle kanske kunna trigga på om en person jag uppskattar och respekterar samtidigt representerar det mörkaste sidan av mänskligheten.

BTW så har de flesta klubbar förbud mot nazisymboler på uniform, och den handfull människor jag känner som har dylika uniformer är alla ganska politiskt intresserade, åt vänsterhållet...

Ja och nej skulle jag vilja säga. För absolut finns det - om vi fortsätter med rape play som exempel om det känns okej? (säg till annars). Absolut finns det utifrån sett en koppling till våldtäkt, som både kan vara svår att förstå och som likt för dig kan upplevas som kränkande, traumatiserade osv.

Samtidigt så har rape play ingenting med övergreppet våldtäkt att göra. Och för mer än ett våldtäktsoffer är rape play ändå eggande. Helt enkelt för den avgörande skillnaden i kontroll. Våldtäkt är ett påtvingat övergrepp där offret helt saknar kontroll. Rape play är ett iscensatt skeende med samtycke och trygghet och där offret har all kontroll. Psykologer finner der högst intressant och har ibland diverse teorier om rape play är ett sätt att bearbeta sexualtrauman. Alltså att den som tänder på offer rollen i rape play har utsatts för sexualtrauma och bearbetar det, oavsett om hen minns nåt trauma eller ej. Så tror jag förvisso inte att det är. Jag tror det är fullt möjligt och vanligt att tända på rape play utan att ha varit utsatt för något. Men jag vet också att ett tidigare våldtäktstrauma inte behöver innebära att en person inte tänder på rape play.

Själva springande punkten ser jag i det som är så svårt att diskutera. Synen - den utifrån utan kink, och den inifrån med kink/läggning. Det blir extremt svårt att förklara. Det blir som att förklara hur en fläskkotlett smakar för någon som aldrig ätit kött och absolut inte vill det heller. Hur ska man förklara?

För mig är det de saker som skrämmer mig som också har lätt att "bilda" nya kinks. Som att lättnaden över att ha överlevt kastar ut all lust i världen i systemet, samtidigt. Jag är ju också en människa som mår bra i utryckningssituationer och liknande, och blir stressad av för mycket jämngång. Det påminner starkt om varandra.

Samtidigt är det just i BDSM-sammanhang jag har upplevt att de flesta verkligen klarar av att hålla två tankar i huvudet samtidigt. Det är inte sällan diskussionerna kring matbordet handlar om varför, vad och hur utövande och verkligt liv representerar helt olika saker. De misogyna trollen är aldrig välkomna på den typen av tillställningar, och jag har ärligt talat träffat fler av den gruppen på en vanlig krogkväll än på många år av stora bdsm-fester.

Just att leka med maktförskjutning och det totala förtroendet som är inblandat är ju en väldigt speciell grej. Jag kan faktiskt inte se mig själv i en relation utan det inslaget...

Precis som att väldigt mycket av teambuildning närmar sig det genom alla småskrämmande aktiviteter att utföra tillsammans. (Jag gillar inte det i jobbsammanhang, för jag har inte valt att släppa in mina kollegor på det sättet. För mig blir det något väldigt intimt, något jag verkligen vill dela med människor som står mig nära.)

Är det verkligen så "normal" sex är? Att man tänker på att visa helt främmande, icke-närvarande personer hänsyn när man har sex med sin partner, i enrum?

Missionären under täcket med släckt lyse?

Känns skitkonstigt för mig iaf att jag ska tänka på att visa någon för mig icke-relevant människa hänsyn med vad jag gör i sängkammaren.

Det är just det där med privat.
Så länge som det hålls dolt på samma sätt som mina bröst, så har man ju tagit hänsyn.
Det är ju som med könsorganet, det är inte okej att vifta med det offentligt.

Om du tänker på bondagebilden som du reagerar illa på, kan du då förstå att andra kan reagera illa på en hund-dildo av silikon?
Absolut. Jag kräver dock absolut inte att andra ska sluta med bondage, låta bli att lägga ut bilder, kallar dem inte vidriga/äckliga eller gör spysmileys åt det på offentliga forum. Inte heller gör jag halmgubbar i stil med "att du binder händerna på din partner betyder att du vill hänga folk i stadshuset!"

Man kan inte förhålla sig till alla andra hela tiden även om dagens kränkhetskultur går mer och mer åt det hållet. I
Dels så beror det ju på vilken bild man vill att andra skall ha av en själv och dels på vilka regler som vi har i samhället.
Vi har t.ex. regeln att våra könsorgan skall vara påklädda i det offentliga rummet.
Och jag accepterar att dölja brösten för att underlätta mina relationer med andra människor.
F.ö. håller jag mitt hånglande med partnern oerhört privat.

Det blir som när tv3 för en massa år sedan hade serien "Outsiders", och verkligen ansträngde sig för att hänga ut extremen av extremen inom pony play. Självklart framstår de som miffon, speciellt efter lite kreativ redigering. Och folk älskar ju att förfasas över sånt!

Jag har hela mitt liv blivit tillsagd att jag är en ganska dominant personlighet som lätt pekar med hela handen och som folk automatiskt vänder sig till för att få instruktioner. Min ömma moder frågade skämtsamt om min särbo "verkligen förstått vilken dominant människa jag är", varpå jag sa som det är att; ja, och han tycker om det. Hon utbrast då förfärat "Vadå, är du nån slags DOOMINATRIX nu då?!" och föreställde sig läder, högklackat och piskor.

Nä, jag är mig själv, i relation med en människa som tycker om och ser sidor i mig som många kritiserar. Och vi har valt att prata öppet om sånt, acceptera vilka vi är och bygga relationen runt det. Det är det som är D/s - att vi råkar vara ett par med en som trivs med att leda och en som trivs med att följa. Och att vi pratar om det, inte bara hamnat där av en slump.
Var min barndomsvän som var med i pony play-avsnittet. Hon är välfungerande och inget konstigt med henne.

Är det verkligen så "normal" sex är? Att man tänker på att visa helt främmande, icke-närvarande personer hänsyn när man har sex med sin partner, i enrum?
Ingen aning.
Jag är inte särskilt normal.
Men jag försöker att visa hänsyn på så sätt att ingen annan skall bli inblandad på något vis.

Dels så beror det ju på vilken bild man vill att andra skall ha av en själv och dels på vilka regler som vi har i samhället.
Vi har t.ex. regeln att våra könsorgan skall vara påklädda i det offentliga rummet.
Och jag accepterar att dölja brösten för att underlätta mina relationer med andra människor.
F.ö. håller jag mitt hånglande med partnern oerhört privat.
Men det är inte bara mitt ansvar eller upp till mig vilken bild andra har av mig. Det är liksom på nivå med "ska du verkligen ha sådär djup urringning? Vad ska folk tänka om dig?" Ja de lär tycka att jag är en slampa och en hora men det är liksom deras problem de måste jobba med, inte mitt.

Absolut. Jag kräver dock absolut inte att andra ska sluta med bondage, låta bli att lägga ut bilder, kallar dem inte vidriga/äckliga eller gör spysmileys åt det på offentliga forum. Inte heller gör jag halmgubbar i stil med "att du binder händerna på din partner betyder att du vill hänga folk i stadshuset!"
Der gör inte jag heller.
Men jag kan förstå reaktionerna av avsky.
Jag fick samma typ av reaktioner när jag slaktade och åt upp mina kaniner. Vissa gillar inte sådant. Och då så äter de ändå kött.
Det är något som jag tar hänsyn till även om jag tycker att det är fånigt.
Och jag kommer inte att smyga i grannens trädgård om nätterna för att slå ihjäl barnens kanin.

Men det är inte bara mitt ansvar eller upp till mig vilken bild andra har av mig. Det är liksom på nivå med "ska du verkligen ha sådär djup urringning? Vad ska folk tänka om dig?" Ja de lär tycka att jag är en slampa och en hora men det är liksom deras problem de måste jobba med, inte mitt.
Det kan bli ditt problem så det är ett val som du gör.
Precis som att jag har valt att bära bh i vissa sammanhang för att inte störa omgivningen.
Resultatet av det intryck som man gör får man ju bära själv.
Så det blir litet av en prisfråga.

Som en liten parantes om det där med kinks är valbart eller inte. Mina första fantasier kring det som sedan blev kinks började i väldigt tidig ålder. Alltså lågstadieålder, kanske ännu tidigare. Jag blev påkommen och så skammad att jag förträngde det tills jag blev vuxen. Då kom det tillbaka som sexuella fantasier, men jag hade passerat 35 innan jag vågade leva ut. Det är alltså 20 år som sexuellt aktiv med otillfredställande sexliv. Innan detta har jag aktivt motarbetat alla tankar på vad jag egentligen vill ha, och dessutom övertalat mina partners att jag definitivt var helt ointresserad av allt som liknade det jag egentligen tänder på. Under dessa 20 år fick jag aldrig orgasm i sällskap av någon annan. Det ni. Jag har fått passa på när jag var ensam hemma, eller smugit ut på toaletten när partnern har somnat, för jag är tvungen att fantisera om mina kinks för att kunna komma. Så äckel och förfäran över andra människors preferenser kan få ganska långt gående konsekvenser för den personen. Jag jobbar fortfarande på att bli av med mentala blockeringar kring mina kinks. För mig är det en läggning, visst kan jag leva utan men jag kan inte leva fullt ut.

Vidare blir jag ledsen på riktigt över tankesättet "jag förstår inte = det är äckligt". Varför i hela friden kan det inte bara vara en punkt efter "jag förstår inte"? Eller "jag förstår inte och jag vill inte lära mig mer", eller "jag förstår inte och jag vill lära mig mer"?

Liknande trådar

Kropp & Själ Att det pratas så mycket om hur många steg man gått per dag. Det säger inte mig ett skit? Steg varierar ju väldigt mycket i längd...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
2 131
Senast: Sryoqwe
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 157
Senast: Sassy
·
L
Hundträning Förlåt om dethär är en konstig fråga men jag började tänka på en sak och jag har försökt att hitta några svar men jag har inte hittat...
Svar
10
· Visningar
1 567
Senast: nullo-modo
·
Övr. Hund Som rubriken lyder. Har ni några konstiga/cringe saker ni säger till era hundar? Något som kanske låter märkligt för utomstående? :D...
2
Svar
33
· Visningar
2 239
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.