Kingsley allroud-sadel

Liten

Trådstartare
När jag köpte min häst fick jag med all hennes utrustning, inkl. en Kingsley allroundsadel. Den är fräsch och så, har rengjort och oljat in den och den är bekväm. Har träbom. Svart läder. 17,5"
När jag nu idag red henne (ca 1timme, skritt och klättring) gick det jättebra och hon verkade trivas. Men när jag sadlade av hade hon märken i hårremmen (har ganska mycket päls nu på vintern...); två droppformade lite "extra svettiga", lite uppruggade märken, inte jättestora men ganska, sitter lite bakom där jag sitter i sadeln. ett på var sida om ryggraden.
Hade också markerigar efter sadelns konturer, ej svettiga men..men de kan ju bero på vojlocken också (ska byta till schabrak).
Bomvidd och "storlek verkar bra, sadeln ligger bra vad jag kan se..
har aldrig sett dessa märken på andra hästar, men det kanske är vanligt??

Nån med erfarenheter av denna sadel? vad kan orsaka de droppformade märkena på ryggen? åtgärd?

hoppas att detta är begriligt vad jag menar, är rätt trött..:crazy:
 
Sv: Kingsley allroud-sadel

det är en teori, nåt tips på hur man kan se det? kan man göra så att man sadlar utan vojlock/padd/schabrak, och känner med handen elr så?

:angel: jo, det har du ju rätt i :D fick bara för mig att det kanske kunde gjort skillnad om lädret varit hårt elr så
 
Sv: Kingsley allroud-sadel

Det du kan göra är att titta på schabraket efter ridning. Är det som smutsigast fram och bak men inte på mitten är sadeln antingen för rak eller för smal. Är avtrycket jämt så borde det inte finnas nått problem.

Är sadeln mkt för rak ser det nästan ut som om bosserna skär in i ryggen, de ska följa ryggen jämnt.
 
Sv: Kingsley allroud-sadel

provade sadeln idag UTAN något alls under, red ca 20-30minuter i skritt och trav, olika ridvägar. allt såg normalt ut på avtrycket i pälsen efteråt (jämn "tillplattning" i pälsen överallt). inga tryck elr skav.. kanske vojlocken det är fel på:confused: har köpt ett schabrak, lite tjockare, ska prova det i veckan...
 
Sv: Kingsley allroud-sadel

red ca 30-50 minuter med schabrak, inga skumma märken :D ! får se hur dt blir när man rider längre bara..håller tummen
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har haft ute många olika utprovare och provat väldigt mycket olika sadlar men ändå har det inte löst sig för mig och min häst. Hon...
Svar
8
· Visningar
2 362
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 443
Senast: Rimfaxe
·
Hästmänniskan Jag ska lämna mitt 6-åriga sto på foder i augusti. Samtidigt har jag själv en valack på foder. Till min foderhäst har jag fått med en...
2 3
Svar
58
· Visningar
7 288
Senast: Buck
·
C
Utrustning Märkte för några dagar sen att sadeln ligger och trycker så in i helvete på manken! Så den sadeln sitter jag verkligen inte i utan är i...
Svar
11
· Visningar
1 188
Senast: Hæst
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp