Kille med svår eksem

lakrits

Trådstartare
Jag tänkte höra lite med er angående barneksem.
Det gäller min mans systerson.
Han har haft besvärlig eksem sedan liten. Väldigt torr i huden.
De har varit hos massa läkare och hudläkare och ingeting hjälper.
Han badar i olja,,kortisontabletter, kortisonsalvor, de har provat aloe vera, massa andra dylika salvor men inget hjälper på den lille.
Han är idag 5 år.

Det finns tydligen specialkläder som innehåller silke som ska vara väldigt bra men de är svindyra. En pyjamas kostar ca. 900 kr.
Även om man vill göra allt för sitt barn så är ju det hutlösa pengar och blir ju en enorm kostnad om hela barnets garderob ska bestå av detta.
Vad jag fattade det som så finns det ingen försäkring eller dyl. man kan få hjälp av heller.

Nu tänkte jag höra med er om ni har haft samma problem eller har nån i bekantskapskretsen som varit med om detta?
Har ni något eget hemkok eller har kanske hittat nåt som egentligen ska användas till nåt helt annat som har hjälpt?

Min mor fick tips om en hårinpackning från ett sminkmärke som folk användt för sin eksem. Hon har i alla år haft problem med eksem på sin ena fot..det försvann aldrig. Hon provade detta och vips så var det borta. Jag ska kolla upp det här närmare och se om det kunde vara nåt för den här lille killen.

Nu ska de åter till läkaren i morgon för att få nya kortisontabletter för eksemen blir infekterad då och då....
Tydligen så är det också så att kortison hämnar växten....
 
Sv: Kille med svår eksem

Kan det vara silke eller ullsilke? Antagligen behöver han inte alla plagg i detta material, det kanske räcker med undertröja och underbyxor? Då handlar det nog om en mer rimlig kostnad.
Det enda tips jag har är a-salva (finns på hälsokostaffär) som fungerar bra på mig som har en rätt torr vinterhud i ansiktet. Jag har också fått tipset att lägga på ett ordentligt lager fuktkräm (miniderm och loco repair för barn finns att köpa på apoteket) och låta det sitta kvar under 30-60 min så huden får suga upp all fukt den behöver. Jag hoppas att ni hittar något som hjälper er lilla kille, inte roligt med eksem!
 
Sv: Kille med svår eksem

Jag har haft sådana problem.
Och för mig löste det sig med ofärgade (vita) bomullskläder.
Alltid tvätta nya kläder.
Ett bra allergitvättmedel.
Aldrig sköljmedel.

Numera kan jag ha färgade kläder, men då var det vitt och bara vitt som gällde.
En dag med en röd tröja blev alltid en ofelbar katastrof.
 
Sv: Kille med svår eksem

Jag har en tjej på mitt jobb som har eksem men framföallt munsår som aldrig ville läka.

Hon fick prova Elizabeth Ardens "Eight hour cream" av en annan kollega. Bara på ngr gånger försvann munsåret och eksemet blev bättre. Hon har aldrig haft en salva som har varit så bra, enligt henne.

Kan vara värt att testa i alla fall.

Lycka till!
 
Sv: Kille med svår eksem

Jag använde ringblomssalva till min son, finns på hälsokosten.
Sen vet jag en familj som använder Volares produkter, säljs via hemsförsäljare och är ganska dyra. Men produkterna är super!!
 
Sv: Kille med svår eksem

Tjärsalva kan vara ett alternativ, har jag varit med om att det fungerat bättre än kortison på svåra blöjeksem.
Obs, att det ska vara TJÄRSALVA och inte kådsalva, den senare kan ge allergi.
 
Sv: Kille med svår eksem

Har själv problem med eksem och har haft det i hela mitt liv.

Saker som gör eksemet värre är:
Godis med mycket färgämne.
Mandariner/apelsiner
Varma åtsittande kläder
Sova i pyjamas
Stress, det är nog den största utlösande faktorn.
Förmycket badande och tvättande av huden.
Sköljmedel

Har ni tänkt på vad barnet äter? Det kan ju vara någon allergi?
Allt visar sig inte på allergitester.
Är jag stressad blossar mitt eksem alltid upp, så inför tentor ser eksemet hemskt ut. Mår han bra iövrigt? Kompisar och dagis funkar bra?
Jag använder stark kortison när det är som jobbigast annars tycker jag att Helosan faktiskt är den mjukgörande salvan som funkat bäst.
 
Sv: Kille med svår eksem

Jag kan varmt rekommendera medicinskt silke.

Jag har ett gäng skydd samt underbyxor från dermasilk, och de är verkligen superbra. Efter en natt med skydd på de värsta eksemen ser de betydligt bättre ut och kliar mindre.
 
Sv: Kille med svår eksem

Jag vet att man kan söka bidrag om man har merkostnader vid födoämnesallergi, eller om barn pga någon medicins orsak sliter onormalt mycket på kläder. Rimligen borde det då också gå att söka ersättning för merkostnader för dyra kläder om det är det enda pojken mår bra av. En patientförening borde kunna hjälpa till att kolla detta, tycker jag.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 680
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
61 865
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ Jag kommer snart förlora förståndet... Jag har "alltid" haft ganska lätt för att få svamp, redan sen tonåren. På den tiden var det...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
22 562
Kropp & Själ Någon i samma sits? Någon som varit där? Hur fan slutar man? Vet att man inte kan sluta förrän man verkligen vill. Jag vill ju, men...
2
Svar
39
· Visningar
6 535
Senast: Mela99
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp