Kikärtor och kidneybönor

SprinkleOfStars

Trådstartare
Gjorde en inventering i skafferiet och hittade massor av kikärtor och kidneybönor. Det känns onödigt att det bara står där och tar plats men jag är inte alls hemma på ärtor & bönor så skulle behöva tips (och gärna recept) på vad man kan göra för gott på det, ärtsoppa är det enda jag kommer på :p

om du använder sökfunktionen här på seniorsidan och skriver "kikärtsgryta" så kommer det upp ett gäng recept...

Om det är torra bönor - lägg dem i blöt i rikligt med vatten under natten. Häll av vattneto och koka i lättsaltat nytt vatten. Koka tills de är mjuka. 45-60 minuter beroende på kvalitet.

Jag använder kidneybönor lite överallt. I sallad, i grytor, i wok och i chili con carne. Min chili innehåller ett gäng olika bönor. De är för vånansvärt goda att knapersteka också..

Kikärterna används ungefär lika men inte samtidigt som kidneybönorna.
Hommos!

Gjorde en inventering i skafferiet och hittade massor av kikärtor och kidneybönor. Det känns onödigt att det bara står där och tar plats men jag är inte alls hemma på ärtor & bönor så skulle behöva tips (och gärna recept) på vad man kan göra för gott på det, ärtsoppa är det enda jag kommer på :p

Hommos är ju gott till vad som helst typ! Google is your friend;) jag brukar ha i vitlök, olivolja och lite creme fraische!

Kidneybönorna blir jättegoda i en riktig, långkokt chili! Blötlägg bönorna över natten och koka dem sedan i chilin. Kidneybönorna behöver knappt en timme för att bli kokta men chilin kan gärna puttra ännu längre. Krossade tomater, lök, vitlök, färsk chili, alla grönsaker du hittar och på slutet örter (oregano, timjan, etc) och en ruta mörk choklad som får smälta ner.

Kidneybönor använder jag i tacos istället för köttfärs, supergott!
Spola av dom, mosa, stek med pulver och vatten till det blir en gegga :)

Kikärtor gör jag hummus eller falaflar på!

Bönor kan man använda till nästan vad som helst, i varma eller kalla rätter. Chili, soppor, etc men även i sallader t.ex.

Jag brukar blanda kikärter med örtsalt, persilja och olja och äta som det är, eller till grillat. Mums!

Men blötlägg de först, häll bort vattnet och koka, innan de provsmakas. Kidneybönor är tydligen sjukt giftigt om man äter de okokta. Häller man bort vattnet minskar man även risken för att bli sjukt pruttig. Jag har hört mer att man ska koka de först i osaltat vatten och senare salta vattnet eftersom skalet kan bli lite hårdare än det borde bli om man saltar direkt.

Av kikärter så kan man ju göra Hummus som ngn annan tipsade om. Jag brukar göra på kikärtor, olivolja, vitlök, citron och en aning cayennepeppar eller tabasco.

Fick en gång på en lunchrestaturant i Baskien en lika enkel som fantastiskt god soppa/gryta på kikärtor och en chorizo-liknande korv till förrätt.

Har gjort den hemma så här:
  • Koka kikärtor (blötlägg över natten, byt vatten, koka 15 minuter, byt gärna vatten igen och koka klart sedan 30-40 minuter till). Har man en tryckkokare ( hur kan man klara sig utan?) går det mycket fortare.
  • Skiva och fräs korven i olivolja tillsammans med hackad lök så löken blir genomskinlig.
  • Blanda i kikärtorna och ha på lite vatten så att det får "koka ihop" några minuter och blir en lagom soppa/gryta. Om korven är smakrik (stark) och innehåller mycket paprika så blir det en fantastisk buljong.
  • Vill man kan man ha i lite färsk paprika också.
Korven ska vara av den lite grövre och "lösare" sorten med skal av tarm. Går även bra med rå korv (som alltså inte kan ätas som den är) eller en paprikarik salami som inte är så kompakt (jag har köpt korv i Ungern som fungerat utmärkt). Är egentligen otroligt enkel rätt att göra. Bara man kommer ihåg att blötlägga kikärtorna ;). Vill man ha snabbmiddag kan man koka en stor mängd kikärter och ha i kylen eller frysen. Sedan tar det max tio minuter att ha middagen på bordet.

I Baskien fick jag en flaska (ja faktiskt!) rosévin från Rioja till, så det kan man kombinera med om man vill förgylla lite. Kan tillägga att det var 35 grader varmt när jag serverades denna soppgryta. Den var riktigt bra med den heta korven, heta luften, milda kikärterna och svala vinet. Vad som serverades till huvudrätt minns jag inte ens, men korv- och kikärtssoppan/grytan glömmer jag aldrig!

Dagens överkurs är att göra falaffel på kikärtorna. Men något godare än hemgjorda falaffel finns inte. Varför inte ställa till med fest och impa på vännerna?

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver en tråd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat! Vi har en 6-månaders hemma som vi precis har börjat med. Från...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 120
Senast: Lingon
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 049
Senast: soom
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 136
Senast: Blyger
·
Övr. Katt Hej alla, Vi behöver råd om hur vi kan få vår katt och nya valp att trivas tillsammans. Vi har en 7 år gammal katt som inte är särskilt...
Svar
4
· Visningar
598
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama