Sv: KI tölt
När man provar i en sadel så tittar man på den i sin helhet när den är lagd på hästen, den ska se ut att ligga i en bra balans. Den får alltså inte upplevas att den tippar bak eller fram utan ska ligga i balans så att man ser den djupaste punkten i sadeln och att den hamnar där ryttaren ska sitta på hästen.
Man tittar också så att sadeln inte är för lång, den ska inte passera sista revbenet med en tryckyta.
Nästa steg är att titta på bomvinkel, man tittar in bakom sadeln så långt man ser in och detta gör man även från framvalvet. Vad ska man se då? Jo man vill se att bommen sluter an jämt med rygglinjen, om den inte gör det så innebär att sadeln hänger på manken och ländryggen. Om den bara ligger an mot mitt delen av ryggen, så har sadeln en för svängd bomvinkel för den ryggen. Man vill också se att sadeln är tillräckligt vid mellan bossorna, så att dessa inte ligger och trycker på ryggen utan ligger på sidan av på ryggfilen.
Sista momentet, är att känna. Man stoppar in handen från sidan en bit ner från framvalvet, sadeln får inte trycka utan handen ska gå in relativt lätt ett visst motstånd kan accepteras om sadeln inte trycker mot handen när den väl är på plats. Detta görs på bägge sidor, är det svårt att få in handen och eller att sadeln gärna vill falla över på andra sidan när detta görs så är den för smal.
Det här är grundutprovning och sådant som man själv kan prova, har min häst klarat alla dessa moment vid en sadelprovning från mig så brukar jag sedan ta kontakt med en auktoriserad utprovare för en sista kontroll. För mig är det oerhört viktigt att hästarna har rätt sadlar.