Kennelhosta????

lady_vip

Trådstartare
Mina hundar har fått det...

Vaccinerar man inte mot det?? Låter oansvarigt att inte veta men jag har haft samma vet. i alla tider och hon vet vad de ska ha, börjar nu blir tveksam. Har dock nånstans i bakhuvet hört att vaccinet gjorde mer skada än själva hostan...?

Det började med att unghunden började hosta, typ som om hon fått ett grässtrå i halsen, gick över på en dag och var inte så allvarligt, la knappt märke til det. Så började terriern (mittenhunden på 7 år) hosta ordentligt och lät som ett barn med krupp, men eftersom hon inte hade någon feber, var relativt pigg men något besvärad av hostan så tyckte vet. att vi skulle avvakta.

Idag börjar 13-åriga labbetiken hosta och vet. tycket fortfarande att vi ska avvakta... Visst är hon i bra kondition, men jag tycker att en så pass gammal hund borde man överväga att behandla...?

Finns inte risken över att det nu går runt bland mina hundar och att de smittar varandra...? Den unga var på utställning i helgen (innan vi visste vad det var och hon hostade INTE då, var veckan innan) och vi är ju mycket på klubben, de kan ju ha smittat massor och måste ha fått det från någon??? Jag har nu "isolerat" dem, även de friska tills det är borst vilket kunde ta uppemot en MÅNAD enligt vet., jag tränar på klubben 4 dagar i veckan, vad ska jag pyssla med...?

//E

Sv: Kennelhosta????

Jo, man vaccinerar mot det, men hundarna kan fortfarande få kennelhosta. Skillnaden är att de som är vaccinerade får inte alls lika kraftiga symtom..

OK, men visst kan det bli kusliga grejer av det??? Annars hade man ju inte vaccinerat mot det..?

//E

De som är vaccinerade kan få kennelhosta men blir mindre sjuka. Boris hade en släng av det i vintras, och rekommendationen var att inte träffa hundar på en månad.
Du vet väl om att du är portad från utställning i tre månader(!) :crazy:

Ja det tror jag. Ofarliga sjukdomar finns det ju ingen anledning att vaccinera mot..
Vet tyvärr inte exakt vad som kan hända när en hund fått kennelhosta.

Hunden har bara skydd i cirka 3-4 månader efter sprutan och då det finns många varianter av virus som orsakar kennelhosta är det inte lätt att få ett fullgott skydd.Det flesta hundar klarar det bra men valpar,sjuka och äldre hundar kan bli hårt drabbade.

Men om jag är portad från utställning i 3 månader så undrar jag hur mina kan ha fått det.... Vi bor mitt ute på vischan, så de träffar inga hundar hemma, alltså har någon av det dragit hem det på utställning eller hundträning...

Ringde vet. och frågade hur hon kunde neka en 13-årning medicin, ångrade sig då direkt och jag fick medicin inringt.

Vi säger att min ena inte har hostat, men bor ju med de andra, då är hon också under isolering..?

//E

Är hunden vuxen och vid god vigör så finns det ingen anledning att vaccinera. Kennelhostan är mest irriterande, men inte dödlig. Det är ungefär som influensan för oss människor. Gamla, sjuka och mycket unga kan behöva vaccin men inga andra.

Jag kommer inte att ge någon hund en enda kennelhostevaccination till. Det kan bli kraftiga reaktioner mot vaccinet och det var antagligen det som höll på att ta livet av min daghund i våras. Veterinärerna kunde inte fastställa det som orsaken officiellt, men rent inofficiellt så fanns det starka misstankar åt det hållet. Hundstackarn är ännu inte helt återställd.

Alla hundar som varit i kontakt med smittade hundar ska hållas isolerade. Det är inte heller bra om du rör dig mellan dina hundar och andras.

Hunden kan vara smittad och smittsam fastän den inte börjat hosta än.

Har en hund vistats med hundar som har kennelhosta men inte själv har blivit sjuk är det 1 månads tävlingsstopp.

Kennelhosta är en virusinfektion o går inte att behandla. Det är först om man får en bakteriell sekundär infektion som det finns anledning att sätta in antibiotika.
PL

Vad fick du för medicin? *nyfiken*
Min hund hade en lindrig släng, så honom gav jag bara lite Bisolvon ett par gånger om dagen. Hans gamle hundkompis blev däremot ordentligt sjuk, stackarn. Så även om det inte är dödligt kan det vara allvarligt om det drabbar en gammal och "svag" hund.

vet faktiskt inte då vi inte hämtade ut den då hunden slutade hosta och bara får små anfall när hon skäller, så det var skönt. Vet. sa att eftersom de är vaccinerade så får de bara lindrig hosta, dessutom ska denna typ av hosta inte smitta på samma sätt som den "riktiga" varianten. Lillan får åka till klubben enligt henne om 2 veckor, eftersom hon inte har hostat mer än knappt märkbart.. Vi får väl se hur det blir med den saken.

Tråkigt att det tydligen går på vår klubb, vi har många tävlingsekipage och risken finns väl att vi fått in det på det sättet... Likaväl som "stadshundarna" har kunnat få det då de hälsar på allt och alla.. Mina träffar som sagt aldrig andra hundar förutom på klubben, där de inte är tillåtna att hälsa på någon, men weimaraner är spännade...

//E

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 497
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 517
Senast: IngelaH
·
Hundhälsa Hej! Förra söndagen ”insjuknade” hund nr 1 i diarré, fortsatte enda tills på onsdag då vi såg en liten förbättring. På onsdagen...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
14 413
Hundhälsa Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
35
· Visningar
3 757

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka