Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Trycks in från spruta - utan nålSom liksom nässpray? Föreställde mig en nål in i näsan. Fast jag förstod väl att det inte var så, men bilden i mitt huvud.
Trycks in från spruta - utan nål
Alltså jag hade blivit så jäkla arg i din väns situation! Självklart informerar man om kennelhosta finns och då ställer man in kennelträffen om det är uppfödarens hundar som har det alternativt, om det är någon annans hund som har det så kommer den hunden självklart inte dit.Jag som inte är i hundvärlden sådär,
brukar man inte försöka isolera sej och meddela eventuella besökare om man har kennelhosta?
För att försöka hindra spridningen?
Har en incident hos en vän där vännens kompis var på kennelträff, hunden började hosta nån dag senare (hör då av sej till kennelträffen för råd och först DÅ kläcke man ur sej att ’ja men det är kennelhosta, vi har det här’) och hade då hunnit smittat bla min väns hund.
Som blev riktigt jäkla dålig.
Blev så förvånad att folk gör så??
Tyvärr finns det ganska gott om såna.Jag som inte är i hundvärlden sådär,
brukar man inte försöka isolera sej och meddela eventuella besökare om man har kennelhosta?
Har en incident hos en vän där vännens kompis var på kennelträff, hunden började hosta nån dag senare (hör då av sej till kennelträffen för råd och först DÅ kläcke man ur sej att ’ja men det är kennelhosta, vi har det här’) och hade då hunnit smittat bla min väns hund.
Jag som inte är i hundvärlden sådär,
De visste att de nyss hade haft/hade just då. Uppfödaren är dessutom veterinärProblemet är att det smittar även under inkubationstiden - som är 4-10 dagar och symptomfri.
Jag var t ex på kennelträff förra helgen, och i måndags fick jag sms av en av deltagarna att hennes hund börjat hosta söndag kväll (en vecka efter att vi kommit hem). Då hade jag redan hunnit träna med kompisar en gång och varit iväg på en jakt där han också träffat andra hundar...
Som regel låter jag inte honom hälsa på andra hundar när vi är iväg och jagar, men med träningskompisarna så använder de ju dels samma dummies och så är ju även hundarna kompisar så de brukar få härja av sig sista energin gemensamt i slutet av passet.
Nu verkar varken han eller någon annan på träffen ha blivit smittad (12 dagar sedan vi träffade hunden), inte ens den hunden som åkte 6h i samma bil hem från träffen har blivit smittad, så jag undrar om inte den hostande hunden fått smittan efter träffen.
Har de hostat är det självklart att isolera hundarna!
De visste att de nyss hade haft/hade just då. Uppfödaren är dessutom veterinär
Min vän var helt förstörd, hennes hund blev inlagd två gånger och var riktigt dålig, men är på bättringsvägen nu. Äntligen.
Jag misstänker att det är det varma vädret som ställer till det, normalt sett kommer det frostnätter eller till och med snö den här årstiden. Temperatur gör antagligen att det lever längre än vad det normalt gör utomhus.Det som jag reflekterat över angående kennelhostan den här gången är att hundar drabbats trots att de inte hälsat på andra hundar och trots att ägarna varit duktiga med egen vattenskål och utrustning. Tyvärr verkar smittan överleva ett tag i själva miljön.
Förhoppningsvis inte orolig - MEN har man otur så.En hund i området har kennelhosta enligt ägaren. De promenerar alltid förbi vårt hus. Den här gången när vi möttes så vände hon och berättade om hostan. Hur orolig ska jag vara? Hennes hund går alltså samma stråk som vi brukar göra och en hel del andra hundar, typ alla i området.